חושב קדימה: נתניהו יבקש להקדים אישור התקציב הבא

מדובר בניסיון לאשר את התקציב בקריאה ראשונה במליאת הכנסת 8 חודשים לפני הזמן הקבוע בחוק, במטרה להבטיח שקט קואליציוני לנתניהו לעוד שנתיים ■ ההערכה היא שהסיכוי למהלך קלוש ושהבחירות הבאות יוקדמו

בנימין נתניהו מנסה להבטיח את כהונתו לשנתיים נוספות: ראש הממשלה ינסה לשכנע את שר האוצר, משה כחלון, להקדים את אישור תקציב המדינה לשנים 2017-2018 לחודש אפריל הקרוב. מדובר בניסיון לאשר את התקציב בקריאה ראשונה במליאת הכנסת שמונה חודשים לפני הזמן הקבוע בחוק, במטרה להבטיח את יציבות ממשלת נתניהו לשנתיים נוספות. המהלך יקנה לראש הממשלה שקט קואליציוני, יחסוך לו מאבקים פוליטיים וגם יפחית את הסחטנות, אך מנגד, לא בהכרח יתרום למשק ואף יחליש את שר האוצר.

רצונו של נתניהו לנקוט במהלך קיצוני שיבטיח לו שנתיים נוספות בשלטון מרמזת על כך שהוא אינו רואה באופק אפשרות להרחבת הממשלה על ידי הצטרפות של המחנה הציוני או ישראל ביתנו לקואליציה. נראה כי אצל ראש הממשלה מקנן החשש שאם ימתין לאישור התקציב כמקובל - דצמבר 2016 - התקציב לא יעבור.

סיכוי קלוש

העברת התקציב בלוח זמנים מקוצר, בתוך חמישה חודשים מהיום, תחייב את אגף התקציבים להתחיל במלאכת גיבוש תקציב המדינה הבא כבר בינואר 2016, דבר שמעמיד בספק גדול את היתכנות המהלך. בדרך כלל מתחיל האגף לגבש את התקציב בחודש ינואר במטרה להביאו לאישור הממשלה עד יולי, ואחר כך לאשרו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בסוף דצמבר. בנוסף נדרשת הסכמתו של שר האוצר.

רק בחודש יוני האחרון הפעיל נתניהו לחצים על כחלון ועל ראשי המפלגות לתת ידן לאישור תקציב תלת-שנתי. התנגדותו של כחלון אז למהלך מלמדת על כך שגם הפעם יעמוד שר האוצר על רגליו האחוריות.

ההתנגדות של שר האוצר, האיש ששואב את כוחו המקצועי והפוליטי מהליך אישור התקציב, ברורה לחלוטין. הקדמת תהליך אישור תקציב נוסף עלולה להחליש אותו ולהוציא ממנו את כל הכוח רגע אחרי שהעביר את התקציב, את חוק ההסדרים ואת כל הרפורמות החשובות. כך שמבחינת כחלון הליך העברת תקציב פותח עבורו את המשחק הפוליטי מחדש ולכן הוא יעדיף לאשר אותו מאוחר ככל שניתן.

אישור תקציב המדינה הוא הדבר היחיד שמאיים על שלמות הקואליציה, ולכן בממשלת 61 נתניהו יעשה כל ניסיון אפשרי כדי להקדים את העברתו. גם את כחלון מלחיצה העובדה הזו, וכמי שמעוניין בהרחבת הממשלה הוא ישתמש בהתנגדותו להקדמת התקציב ככלי לחץ על נתניהו לגרום לו להרחיב את הממשלה.

הסיכוי שראש הממשלה יצליח להוציא אל הפועל את תוכניתו להקדמת אישור התקציב קלוש. במערכת הפוליטית שוררת כרגע הערכה שתקציב 2017-2018 לא יאושר ושהבחירות הבאות יוקדמו.