הושלמה מכירת התחנה הישנה בת"א ללוינשטיין ושו"ב ב-560 מ' ש'

בעסקת נדל"ן אחרת, אלרוב תכיר ברווח של כ-45 מיליון שקל מעליית ערך המרכז המסחרי בממילא רווחים לישרס ולצנורות המזה"ת ממכירת קרקעות

התחנה המרכזית הישנה בת"א / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית הישנה בת"א / צילום: איל יצהר

החברות לוינשטיין ושיכון ובינוי נדל"ן, שזכו בחודש יוני האחרון במכרז לרכישת מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, השלימו את רכישת המתחם תמורת 560 מיליון שקל. בנק דיסקונט מעניק מימון לעסקה בהיקף של 400 מיליון שקל. את הליווי מטעם דיסקונט הובילו מנהלת אגף נדל"ן ותשתיות בבנק, מיכל כספי שפירא, ומנהלת העסקים באגף, שירלי משאל. החברות העבירו את התשלום בגין העסקה לכונסי הנכסים של המתחם, עוה"ד מרדכי גלוסקא ודורית לוי טילר, המייצגים את בעלי הקרקע הפרטיים.

במהלך שנת 2011 רכשה קבוצת משולם לוינשטין של שאול לוטן כ-23% מהזכויות במתחם וכעת היא השלימה רכישה של 27% נוספים ובכך הגדילה את חלקה ל-50%, כאשר שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) שבשליטת שרי אריסון רכשה את 50% הנותרים מהזכויות. מתחם התחנה הישנה כולל 5 חלקות ומשתרע על 36 דונם. המתחם כולל מבנים ישנים של קומה ושתי קומות, ומגרשים ריקים, כאשר בצמוד למתחם עתיד לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה. בימים אלה מקדמת עיריית תל אביב תב"ע חדשה למתחם שיכלול 1,000 יחידות דיור ו-180 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. היקף הבנייה הכולל צפוי להגיע ל-280 אלף מ"ר.

קרתא קרסה, אלרוב מרוויחה

חברת אלרוב נדל"ן, שבשליטת אלפרד אקירוב, מדווחת כי בדוחות לרבעון השלישי היא צפויה לרשום רווח הון, לאחר השפעת המס, של כ-45 מיליון שקל, בגין הערכת שווי חדשה שמשקפת עליית ערך ביחס לפרויקט המרכז המסחרי הפתוח בממילא שבירושלים, ביחס לשווי הנכס בספרי החברה.

באלרוב מסבירים כי נדרשו להערכת השווי החיצונית החדשה בשל שלב ההתמחרות על החלק של זכויותיה של חברת קרתא שקרסה. שלב זה הסתיים לאחרונה ובמסגרתו הציעה אלרוב את המחיר הגבוה ביותר עבור חלקה של קרתא בנכס - 220 מיליון שקל. באלרוב מציינים עוד כי ההכרזה על זכיית חברת הבת במכרז כפופה בין היתר לאישור ביתך המשפט של הפירוק בעניין קרתא.

בדוחותיה ל-2014 הציגה אלרוב שווי הוגן של 462 מיליון שקל לפרויקט המסחרי הפתוח בממילא. במתחם זה נבנו בית מלון, שטחי מסחר להשכרה, שטחי מגורים ומשרדים. שטח מעטפת הבניה של הבניינים באזור המסחרי מסתכם ב-48.4 אלף מ"ר, שטחים עיקריים, כ-4,000 מ"ר במפלס מסחרי ובנוסף קומות מרתפים וחניה בשטח של כ-50 אלף מ"ר.

ישרס במו"מ על נכס של 250 מ' ש'

ובינתיים, חברת צנורות המזה"ת, שבשליטת קבוצת גאון הפועלת בתחום הזורמים, חתמה על הסכם לפיו תמכור לחברת צלילי ירדן את מלוא החזקותיה בקרקע בעכו בתמורה לכ-43.2 מיליון שקל. העסקה תניב לה רווח הון לפני מס של כ-12 מיליון שקל. מדובר בעסקה פיננסית שבמסגרתה הקרקע האמורה תמשיך לשמש את החברה גם לאחר השלמת העסקה, מאחר והוסכם כי מפעל הגילוון של החברה ישכור את הנכס מהחברה הרוכשת לשנים רבות.

במקביל, חברת הנדל"ן ישרס, שבשליטת שלמה איזנברג ושנסחרת בשווי של 1.37 מיליארד שקל, הודיעה כי היא במו"מ מתקדם למכירת מלוא אחזקותיה בנכס מקרקעין בתמורה לכ-250 מיליון שקל, שצפויים להניב לה רווח לפני מס בסך של כ-100 מיליון שקל. החברה לא מפרטת מהו הנכס ומיהו הרוכש, אך היא כן מציינת כי אם וכאשר המו"מ יסתיים, זה יקרה עוד השנה. החברה מפרטת בנוסף כי ה-NOI (הרווח הגולמי) שהיא רשמה בגין הנכס האמור הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בכ-6.5 מיליון שקל וב-2014 בכ-8.8 מיליון שקל.