ב"י לכחלון: הורדת מסים כי הגדלת הגירעון ב-10 מיליארד ש'

(עדכון) - שר האוצר אמר בגל"צ, כי "בנק ישראל אמר שצריך להעלות מסים ב-8 מיליארד ש' - והנה הורדתי מסים ב-6 מיליארד" ■ האוצר סותר את דברי כחלון: צפוי "בור" של 8.7 מיליארד שקל ב-2017

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

שר האוצר משה כחלון אומר היום (ב') שהתוספות שניתנו בתקציב המדינה לשנים 2015-2016 לא ייצרו "בור" בתקציב לשנת 2017 ועונה למבקריו - בעיקר יאיר לפיד ובנק ישראל.

"אני מרגיש מאוד נוח באופן שבו חולקו כספי תקציב המדינה", אמר כחלון בריאיון לגלי צה"ל, בהתייחסו למאות מיליוני שקלים שזרמו משיקולים קואליציוניים כדי לאשר את התקציב. "יש כספים מאוד ייעודיים שהלכו למקומות מאוד מסוימים... אבל זה בשקיפות מלאה, גם אם זה בתלמוד תורני או דברים אחרים שביקשו הח"כים. המבקרים הגדולים שלנו הם שיאנים של כל הזמנים בהעברת כספים קואליציוניים. נתתי את זה מתוך אילוצים קואליציוניים. אם לא הייתי חבר קואליציה לא הייתי יכול לתת 660 מיליון שקל תוספת שכר לחיילי צה"ל. הייתי צורח וצורח באופוזיציה והקשישים היו ממשיכים לחיות עם קצבה משפילה".

כחלון שיגר עקיצה לעבר בנק ישראל שקרא להעלות מסים, ואמר: "כל השנים שלי במערכת הפוליטית הייתי מתוסכל מזה שמגיע שר אוצר ומתחיל עם מסים וגזירות. עובדה, כשהגעתי לאוצר אמרו לי שאני חייב להעלות מסים ב-8 מיליארד שקל. בנק ישראל אמר את זה בפומבי. לא רק שלא העליתי מסים - הורדתי מסים ב-6 מיליארד שקל".

כאשר נשאל האם הוא לא פותח חור בתקציב 2017, ענה כחלון: "לא. תמיד יגידו את זה. הוספנו סכומים אדירים למשרדים אזרחיים והוכחנו לכולם שאפשר לסגור תקציב ביטחון ל-5 שנים עם התייעלות. לא צריך כל הזמן להכות את הציבור, זה לא מחויב המציאות. ברוך השם הוכחנו את זה". (האוצר: צפוי "בור" של כמעט 9 מיליארד שקל בתקציב 2017)

כחלון אמר שהממשלה עמדה בפני "משבר גדול" בדיונים על חוק ששינסקי 2 בנוגע להגדלת חלקה של המדינה בהכנסות ממשאבי הטבע שלה (בעיקר מכיל). כחלון הודה כי "היו ויכוחים על הדוח והייתה כוונה מכל מיני גופים לתת הקלות לכיל שגם ככה מקבלת הרבה הקלות ומשלמת מעט מס יחסית. אני התעקשתי שדוח ששינסקי 2 ייצא בדיוק איך שהוא נכנס לוועדת הכספים ואני שמח שכך קרה".

כאשר נשאל על האיום שהציב לכאורה לנתניהו אמר כחלון: "כל מה שקרה בשיחות פנימיות נשאיר בינינו. זה עמד לפני משבר גדול. הודעתי שאני מתעקש ואני שמח שזה קרה".

בהתייחסו לנושא הגז והימנעותו מלעסוק במתווה הגז בשל חברותו עם קובי מימון, אמר כחלון כי "כשמוניתי להיות שר אוצר אמרו לי שאני לא יכול להתעסק עם זה. קיבלתי את זה. ידעתי שיש מחיר ציבורי אבל שלטון החוק ומנהל ציבורי תקין חשוב מכל. אני שלם עם עצמי. לא ראיתי הרבה שהסכימו להתעסק עם הבנקים, עם רשות מקרקעי ישראל, עם מערכת הבריאות. אני הפסקתי את הספסרות בקרקעות".

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בתקציב 2016 הועלה יעד הגירעון ב-10 מיליארד שקל (0.9% תוצר) ביחס לזה שהיה קבוע בחוק - 2% מהתוצר. הערכת בנק ישראל על פיה תידרש העלאת מסים של 6.5 מיליארד שקל שפורסמה ביוני 2015 התבססה על עמידה ביעד זה. כידוע, בחרה הממשלה להעלות את יעד הגירעון ל-2.9% תוצר (10 מיליארד שקל יותר מהיעד שהיה בחוק), מה שאיפשר להימנע מהעלאת המסים ואף להורידם".