החובות של ספורט ורטהיימר: 32 מ' ש' לבנקים, 53 מ' ש' לספקים

לרשת שנכנסה להקפאת הליכים יש חובות בסך 109 מיליון שקל ■ לבני הזוג ורטהיימר יש ערבויות אישיות לספקים של כ-40 מיליון שקל ■ אם הקבוצה תקרוס, הם עלולים לאבד נכסי נדל"ן פרטיים בסך 13.1 מיליון שקל

רוני ורטהיימר / צילום: תמר מצפי
רוני ורטהיימר / צילום: תמר מצפי

באוגוסט 2013 ביצעה קבוצת ספורט ורטהיימר, המשווקת מותגים מובילים בתחום הספורט, השקעה כוללת של 700 אלף שקל ופתחה סניפים חדשים ברמת-גן ובבית-שמש. באותו החודש רכשה הקבוצה שבבעלות רון (רוני) ורטהיימר (56) את רשת סקטור טאון מאיש העסקים ג'קי בן-זקן.

מהלכי ההתרחבות של ספורט ורטהיימר כשלו. כשנתיים בלבד חלפו מאז, והחברה נקלעה לקשיים משמעותיים, ולאחר שצברה חובות בהיקף עצום של כ-109 מיליון שקל - היא נכנסה אתמול (א') להליך של כינוס נכסים זמני, וכעת היא מחפשת משקיעים שיחלצו אותה ממצבה הקשה.

שופט הפירוקים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, נעתר אמש לבקשת החברה ובעליה, ומינה את עורכי הדין עמית לדרמן וישראל בכר כנאמני החברה מטעם בית המשפט.

צו ההקפאה, שנועד לאפשר את הבראת הקבוצה - בין היתר באמצעות הכנסת משקיע, ניתן לקבוצה לחודש עד ל-21 בדצמבר 2015. כמו כן נתן אורנשטיין צו הקפאת הליכים על נכסי בעלי השליטה, רוני וליה ורטהיימר, לאור הערבויות האישיות הגדולות שלהם לחובות הקבוצה. "בתקופת הקפאת ההליכים אין לנקוט בכל הליך נגד המבקשות ובעלי השליטה", הבהיר השופט.

הערבויות האישיות של רוני וליה ורטהיימר לחובות הקבוצה הם גדולים. נכסי הנדל"ן הפרטיים של הזוג, הנאמדים בכ-13.1 מיליון שקל, משמשים כבטוחות להבטחת חובות הקבוצה, ואם היא תקרוס - הם עלולים לאבד אותם. כמו כן יש לבני הזוג ורטהיימר ערבויות אישיות לספקים בסך כ-40 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע כי לאור האמור הנאמנים לדרמן ובכר מתכוונים לגבש עבור רוני וליה ורטהיימר הסדר חוב באופן אישי, כדי לאפשר להם להיחלץ מהמצב הקשה שאליו נקלעו. במקביל, יגובש הסדר עבור הקבוצה.

קבוצת ספורט ורטהיימר מונה 5 חברות: ספורט ורטהיימר שיווק וסחר, אטלנטיס סוכנויות ספורט, אטלנטיס פרו, אטלנטיס בייק ו-ורטהיימר נכסים והשקעות. רוב החוב של הקבוצה הוא של ספורט ורטהיימר.

הבקשה למתן צו הקפאת הליכים חושפת את מצבת החובות של הקבוצה לבנקים דיסקונט, מזרחי-טפחות והבינלאומי, לעובדים ולנושים נוספים. לפי הבקשה, סך מצבת התחייבויות הקבוצה לנושיה עומדת על סך כולל של כ-109.25 מיליון שקל.

בין היתר, לספורט ורטהיימר יש חוב בסך של כ-8.2 מיליון שקל לדיסקונט שכנגדו עומדים בטוחות בדמות נכס נדל"ן בשווי 2.2 מיליון שקל שבבעלות גברת ורטהיימר, חוב בסך 6.65 מיליון שקל למרכנתיל מכוח שיעבודים על כרטיסי אשראי, וחוב נוסף למרכנתיל בסך של כ-2.2 מיליון שקל בגין ערבויות בנקאיות. כמו כן, חובות בסך של כ-4 מיליון שקל לחברת גמא ניהול וסליקה המובטח בשיעבוד ספציפי על נכס נדל"ן נוסף של ורטהיימר בשווי של כ-3.7 מיליון שקל.

החוב של החברה לכ-520 עובדיה הוא בסך של כ-5.5 מיליון שקל, וכן יש לה חובות של יותר מ-3 מיליון שקל בגין דמי שכירות, ארנונה, חובות לביטוח הלאומי, למס הכנסה ועוד. סך-כל החובות לנושים רגילים עומד על כ-64.5 מיליון שקל.

לחברת אטלנטיס סוכנויות ספורט יש חוב בסך כולל של כ-4 מיליון שקל לדיסקונט ולמרכנתיל דיסקונט, וחובות נוספים בסך של כ-2 מיליון שקל. לאטלנטיס פרו יש חוב בסך של כ-6.1 מיליון שקל.

לפי הבקשה, לולא הורה אורנשטיין על הקפאת הליכים זמנית, החברה הייתה קורסת. "היעתרות לבקשה מונעת את קריסתה של הקבוצה לנוכח קשיים תזרימיים אשר מתבטאים באי-כיבוד צ'קים של הקבוצה החל מיום חמישי האחרון בסך של 2.5 מיליון שקל, ועוד כ-3.2 מיליון שקל הצפויים לא להיות מכובדים בסוף החודש", נכתב.

לדברי הקבוצה והבעלים, "הקפאת הליכים תעניק לקבוצה פסק-זמן, על-מנת לפעול כעסק חי, לבצע מהלכי הבראה ולגבש הסדר נושים כולל הן לקבוצה והן לבעלי השליטה בה, שבמסגרתו ניתן יהיה לפרוע את מלוא נשייתן של החברות ולהשיב לנושים הרגילים והמובטחים בערבות אישית של בעלי השליטה חלק לא מבוטל מהחובות כלפיהם".

הקבוצה מדגישה בבקשה כי הנכסים העיקריים שלה הם 60 סניפים במיקומים אטרקטיביים בקניונים ובמרכזים מסחריים. היא מציינת כי היא זוכה למוניטין רב בשוק ציוד ואופנת הספורט, וכי יש לה הסכמי בלעדיות ליבוא מותגים בינלאומיים וכן הסכם נרחב עם משרד הביטחון.

"ברור שהליך הקפאת נכסים, שבמסגרתו תבצע החברה הליך הבראה, יאפשר שימורם של נכסים אלה לצורך גיוס משקיע שיזרים הון חדש לקופת הקבוצה", נכתב בבקשה.

יתרה מכך, הקבוצה מציינת כי בתקופה האחרונה היא כבר הספיקה לנהל מגעים מתקדמים עם קבוצות משקיעים פוטנציאליות, "ביניהן קבוצות עסקיות מובילות בשוק וחברות ציבוריות שהביעו, לדברי הקבוצה ובעליה, עניין בהשקעה בקבוצה או ברכישתה. אלא שבשל קוצר הזמן והקשיים התזרימיים לא עמדה לקבוצה שהות מספקת להשלים מגעים אלה".

החובות של קבוצת ספורט ורטהיימר
 החובות של קבוצת ספורט ורטהיימר

"ספורט ורטהיימר היא חברה טובה. אני בטוח שהעסק יעוף קדימה"

אחרי ניסיונות ארוכים וכושלים להכניס שותף לעסקי הקבוצה, הוציא אתמול שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, צו הקפאת הליכים לרשת ספורט ורטהיימר, לנכסים של בעלי החברה רון וליה ורטהיימר וליתר החברות בקבוצת ורטהיימר. בית המשפט גם מינה כנאמנים את עו"ד עמית לדרמן ואת ישראל בכר.

הבקשה להקפאת הליכים הוגשה על-ידי הזוג ורטהיימר לאחר שהמחאות שנתנה החברה בהיקף של 2.5 מיליון שקל לא כובדו על-ידי הבנקים. הבקשה לבית המשפט חושפת כי היקף חובות החברות של הזוג ורטהיימר עומד על 109 מיליון שקל.

"פניתי להקפאת הליכים, כי הבנק החזיר צ'קים, והייתי חייב להגן על החברה. נלך לתוכנית הבראה והתייעלות במטרה להכניס שותף. החברה היא חברה טובה, והייתה לנו בעיה תזרימית. המכירות טובות - מחזור המכירות הכולל של הקבוצה הוא 180 מיליון שקל לפני מע"מ", אומר רוני ורטהיימר ל"גלובס".

- חיפשת משקיע הרבה זמן.

"דיברנו עם משקיעים, וגם יהיה משקיע. יש הרבה שאומרים שהם הולכים איתנו על הדבר הזה, אבל אין כאן שום דבר סגור. ב-4 הלילות האחרונים אני עם 4 שעות שינה מצטברות. אני צריך לעכל מה קורה".

- מה שקרה אתכם משקף את מה שקורה בשוק?

"השוק לא קל. כולם אומרים את זה, אבל אני חושב שיש לנו רשת מצוינת ומותג מצוין. יש היתכנות מאוד גדולה לעסק. אני בטוח שהוא יעוף קדימה. צריך לעשות את המהלכים הנכונים ולהחליט את ההחלטה הנכונה".

- יש לך ערבות אישיות?

"בטח. ברור. אני עומד מאחורי הכול. נמשיך".

"יש כאן מלחמה"

קבוצת ספורט ורטהיימר נוסדה ב-1981. הקבוצה מחזיקה ברשת ספורט ורטהיימר המונה 60 חנויות בפריסה ארצית, ובהן נמכרים כל מותגי הספורט המובילים בישראל, כדוגמת ניו באלאנס, ספידו, אדידס, נייק ולוטו. ברשת נמכרים גם מותגי ספורט שהקבוצה מחזיקה בזכויות היבוא שלהם כדוגמת מיזונו ועוד. פעילות נוספת היא שיווק ומכירת ציוד ספורט למשרד הביטחון בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה. הקבוצה מעריכה כי היא מחזיקה בנתח שוק של 15% משוק ציוד ואופנת הספורט בישראל.

בשנים האחרונות נהגה הקבוצה באסטרטגיה של פתיחת סניפים מואצת, ובתוך זמן קצר יחסית היא הכפילה את מספרם. פתיחת הסניפים לא עמדה בסופו של דבר ביעדי המכירות, וחלקם הפכו לנטל כבד על הרשת.

בניסיון להתמודד עם מצבה הקשה, סגרה לאחרונה הקבוצה 7 סניפים הפסדיים, צמצמה 15% מעלויות המטה וההנהלה וגם פיטרה 54 עובדים. אלא שהצעדים הללו לא הספיקו, והקבוצה נקלעה למבוי סתום.

בשיחה עם "גלובס" מביע ורטהיימר תקווה כי יימצא משקיע שייכנס לחברה, אלא שניסיונות קודמים שביצעה החברה להכניס משקיע - כשלו.

- האם יש לך סוג של אנחת רווחה אחרי שעשית את הצעד הזה?

"אין אנחת רווחה. יש כאן מלחמה. אנחנו רק מתחילים עכשיו. אני מקווה שיהיה בסדר".