נמצא היהלום הגדול ביותר בעולם: משקלו 1,111 קאראט

אנליסטים אומרים שקשה להעריך את שווי היהלום, וייתכן שהוא שווה עשרות מיליוני דולרים ■ היהלום הגדול בהיסטוריה עד כה היה "יהלום קולינן", שנחפר ממכרה דרום אפריקאי ב-1905, נחתך ושובץ בתכשיטי הכתר הבריטי

אחת ממחרוזות היהלומים של מלכת אנגליה / צילום: רויטרס
אחת ממחרוזות היהלומים של מלכת אנגליה / צילום: רויטרס

חברת כרייה קנדית מצאה בשבוע שעבר את היהלום הגדול ביותר שהתגלה בעולם ב-100 השנים האחרונות ויותר - אבן במשקל 1,111 קאראט בבוצוואנה.

חברת לוקארה דיאמונד פרסמה תצלום של היהלום, שהתגלה במכרה Karowe שלה. מידותיו הן 65 על 56 על 40 מ"מ, ובתצלום הוא נראה כמו תפוז קטן.

אנליסטים אומרים שקשה להעריך את שווי היהלום, וייתכן שהוא שווה עשרות מיליוני דולרים. האנליסט דז קיללאה מ-RBC קפיטל מרקטס אמר שהיהלום יהיה שווה יותר מ-35 מיליון דולר, בהתבסס על מכירות קודמות, ואולי אפילו 50 מיליון דולר. מומחה אחר העריך את ערכו ב-70-80 מיליון דולר.

לוקארה מכרה יהלום מסוג דומה במשקל 342 קאראט ב-20.55 מיליון דולר ביולי השנה.

עד כה, היהלום הגדול ביותר בהיסטוריה היה "יהלום קולינן", שנחפר ממכרה דרום אפריקאי ב-1905, במשקל 3,106 קאראט - אך הוא נחתך ושובץ בתכשיטי הכתר הבריטי.

וויליאם למב, מנכ"ל לוקארה, אמר שליהלום Karowe יש גם "משמעות היסטורית" שיכולה להשפיע על ערכו. "השבוע התעוררתי בכל יום ב-4 לפנות בוקר", הוא אמר ביום חמישי שעבר. "זו הרגשה מדהימה. זו האבן הראשונה במשקל של מעל 1,000 קאראט ב-100 השנים האחרונות".

לוקארה הכריזה גם על מציאת שני יהלומים לבנים גדולים נוספים, אחד במשקל 813 קאראט והשני במשקל 374 קאראט. המשקל הזה הוא זמני, מפני שהם עדיין לא לוטשו ונוקו.

"זה היה שבוע מדהים ללוקארה, עם הגילוי של היהלום השני בגודלו בהיסטוריה והיהלום השישי בגודלו באיכות של אבן חן", אמר למב.

לוקארה פיתחה את מכרה Karowe אחרי שרכשה את הפיתוח התחילי שלו מחברת דה בירס ב-49 מיליון דולר ב-2009. לוקארה היא אחת החברות שנתמכות על-ידי לוקאס לנדין, יזם כרייה ונפט. זו חברה בגודל בינוני שמתמקדת בחיפוש אחרי יהלומים גדולים במיוחד.

לכמה מכרות יש מוניטין של אבנים גדולות במיוחד, בזכות התנאים הגיאולוגיים שמאפשרים היווצרות שלהן. חברות כרייה יכולות לכייל את ציוד החיפוש שלהן באופן שמצמצם את הסיכוי לריסוק יהלום גדול לפני שהוא מתגלה.

חברות הכרייה המובילות - אלרוסה מרוסיה, המובילה במונחי נפח היהלומים שהיא כורה, ודה בירס, המובילה במונחי ערך האבנים הנכרות - מתמקדות יותר בכמויות מאשר בגודל.

יהלום גלם שהתגלה על-ידי חברת פטרה דיאמונדס, עוד חברת כרייה בגודל בינוני, עבר עיבוד לאבן כחולה שנמכרה החודש במכירה פומבית במחיר שיא של 4 מיליון דולר לקאראט. אבל המחיר הזה היה בניגוד לסימני חולשה בחלקים משוק היהלומים. מחירי יהלומי הגלם מצויים תחת לחץ של סחורה עודפת שמוחזקת על-ידי סוחרים ומלטשי יהלומים.

בוצוואנה, עם אוכלוסייה של 2 מיליון תושבים בלבד, היא בין מפיקות היהלומים הגדולות בעולם. כשהיא זכתה בעצמאות מבריטניה ב-1966, היא הייתה אחת המדינות העניות בעולם, וגילוי היהלומים הפך אותה לאחת המדינות העשירות באפריקה.

דה בירס העבירה חלק גדול מפעילות מכירות היהלומים שלה מבריטניה לבוצוואנה לפני שנתיים.

היהלומים הגדולים
 היהלומים הגדולים