משרד השיכון: מחר יעלה אתר ייעודי לזכאי מחיר למשתכן

מנכ"ל משרד השיכון אשל ארמוני אמר בכנס שדרות לחברה כי האתר החדש יספק לציבור מידע לגבי תוכניות ומכרזים הקשורים למחיר למשתכן ■ אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר: "אנו מקווים להשלים את המו"מ עם העובדים הסינים, כי הם הכי יעילים"

אשל ארמוני / צילום: איל יצהר
אשל ארמוני / צילום: איל יצהר

לאחר אי-בהירות בכל הנוגע לאופי קבלת הזכאות בפרויקטים של מחיר למשתכן, חשף היום מנכ"ל משרד השיכון והבינוי, אשל ארמוני, כי מחר (ד') צפוי לעלות אתר אינטרנט חדש שיתמקד בפרויקטים של "מחיר למשתכן" בו הציבור יוכל למצוא תוכניות ומכרזים. עוד אמר ארמוני כי ניתן יהיה לקבל את אישור הזכאות לדירה במחיר למשתכן דרך האתר בשלב מאוחר יותר. את הדברים אמר ארמוני בפאנל בנושא דיור בכנס שדרות לחברה המתקיים היום (ג') במכללה האקדמית ספיר.

נזכיר כי נכון להיום כל מי שרוצה להוציא תעודת זכאות לפרויקט של מחיר למשתכן צריך להגיע פיזית למשרדי עמידר או חברות אחרות שעוסקות בדבר מטעם משרד השיכון והבינוי, ולהציג מסמכים. שעות הפעילות של המוקדים האמורים מוגבלות ובחודשים האחרונים, מאז נכנסה לתוקף תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון עלו שאלות כיצד ינוהל מערך הזכאות כאשר הביקוש עתיד לזנק בחודשים הקרובים במאות אחוזים ואף מעבר לכך. הקמת האתר החדש מהווה תשובה חלקית לכך, וכעת נותר להמתין לראות מה יהיה התהליך החדש להגשת הבקשה לזכאות ברשת.

עוד אמר ארמוני בכנס: "עד כה הסכמי הגג היו רק בערים. חשוב שזה יקרה גם במגזר הכפרי, במועצות האזוריות. גמרנו לריב אחד עם השני. אנחנו צריכים לעשות הכל בשקיפות ובשיתוף פעולה. האנשים בראש הפעילות בתחום הדיור, מייצגים מנהיגות. אנחנו לא פקידים. החלטנו שאנחנו יזמים וכך אנחנו צריכים להתנהל".

אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, שהשתתף גם הוא בפאנל שעסק בתחום הדיור התייחס לנושא חשוב אחר בכל הקשור לענף הנדל"ן, סוגיית העובדים הזרים. "אנו מקווים להשלים את המשא ומתן עם הסינים, כי הם הכי יעילים. בינתיים אנחנו פועלים להביא עובדים מאירופה וישנם מגעים עם ירדן בעניין זה, בינתיים ללא הסכמות".

יצחקי התייחס גם לנושא התשתיות שמעכב לא פעם יציאה לדרך של פרויקטים ואישור תוכניות בשל חסמים שונים ואמר: "את הפתרון ניתן 'בילד אין' בתוך התכנון שלנו. לצערנו בעיות שונות כמו בעיות בחברת נתיבי ישראל פוגעות בנו בעניין זה. במקומות כמו חריש, קריית גת, חדרה ופתח תקווה שבה ראש העיר ממש לא מוכן לבנות בלי פתרון תחבורה וגם בשאר, לא הצלחנו לפתור עד כה את בעיות התחבורה ועד שיפתרו, לא נצליח".

משתתף נוסף בפאנל היה עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, שדיבר על הצורך של הקבלנים בוודאות בכל הנוגע למכרזי מחיר למשתכן: "אנחנו צריכים בסוף לבנות את כל הבתים, בתי הספר והמחלפים שהמדינה מתכננת. אנחנו מברכים את הממשלה על הראייה הלאומית שמניעה את המהלכים האחרונים. הכיוון הוא כיוון נכון, אבל אנחנו צריכים לקבל וודאות מהממשלה שמחיר למשתכן תצא לפועל באמת, בניגוד למה ששמענו מממשלות קודמות. אם המדינה אחראית לחצי מהבנייה בישראל, היא צריכה להתאים את עצמה לכך. 54 אלף משקי בית שנוספים כאן מצריכים תכנון וטיפול. נתון מרכזי בענייני הדיור הוא חוסר ענק של 130 אלף דירות לזכאים לדיור שהגדירה המדינה. זה היקף בגודל של עיר כמו רמת גן. חשוב לתכנן ולטפל בכל הבעיות והחסמים שמונעים בנייה והחסמים הם רבים".

גם שירה ברנד, סגנית מנהלת מינהל התכנון, השתתפה בפאנל ואמרה: "אנחנו עושים מאמץ גדול לפשט את הליכי הבירוקרטיה. החלטנו להעביר סמכויות לוועדות המקומיות בערים כדי להקל על התהליך של תכנון הבנייה. הזהירו אותנו שאולי ראשי הערים מקורבים לקבלנים, לכן שמרנו על איזון. ועדות שבהן נמצא שטוהר המידות גבוהה, יקבלו יותר סמכויות. זה לא אומר שהעיריות שטרם קיבלו יתר זכויות הן מושחתות אלא שמשרד המשפטים טרם בדק אותן".