השוק האפור משנה את פניו לחלוטין; הבנקים צריכים לחשוש?

הרצון הפוליטי ליצור תחרות לבנקים, יחד עם הקושי של עסקים קטנים לקבל אשראי, דחפו את חברות המימון החוץ-בנקאי עמוק אל לב המיינסטרים ■ הדבר היחיד שאולי נשאר מהשוק האפור הוא התדמית ■ לבנקים יש ממה לחשוש? ■ הלוואות חוץ בנקאיות – מה זה?

בנק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברות המימון החוץ-בנקאי הן אחת התופעות המרתקות של התקופה האחרונה במשק הישראלי: מצד אחד, הן הפכו ללהיט בשוק ההון; מצד שני, הן עדיין סובלות מהתדמית הבעייתית שעולה על הדעת למשמע צמד המילים "שוק אפור". אם שואלים את הגורמים בחברות הללו, אין להם ספק מניין התדמית הזו מגיעה: "הבנקים אוהבים להשתמש במונח 'שוק אפור' למה שאנחנו עושים", אומר דני מזרחי, מנכ"ל חברת המימון החוץ-בנקאי אופל בלאנס. "זה עושה עבורם עבודה מדהימה: בעצם הביטוי, הלקוחות 'מבינים' שמי שאינו אחד הבנקים הגדולים לא ראוי ולא כשיר".

גורם מוביל אחר בשוק החוץ-בנקאי מוסיף: "אוהבים לדבר על הבריונים שגובים, אבל זה שוליים שבשוליים, משהו שקורה באזורי הפעולה של הצ'יינג'ים, לא אצלנו. אבל המערכת הבנקאית מטילה דרכם רפש על כל השוק של המימון החוץ-בנקאי, וזה מונע מהתחרות לקום מולם".

אמנם לחברות האלה יש עוד עבודה לעשות כדי "להלבין" את תדמיתן בציבור הרחב, אבל שוק ההון כבר מחבק אותן. וזה לא הכול: למרות הסטיגמות, ההגבלות והעמידה על הרגליים האחוריות של בנק ישראל, השוק מצוי בעיצומה של מהפכה, שכוללת הסתערות של הציבור ושל המוסדיים, תיקוני חקיקה עם ניחוח של "צדק חברתי" ובאזז גדול ונמשך. בתחילת החודש נרשם הישג גדול לחברות הללו, כאשר הועבר, ביוזמת ח"כ אלי כהן מ"כולנו", תיקון לחוק הבנקאות המאפשר להן לגייס הון לא רק דרך הבנקים, אלא גם בהנפקות אג"ח. זהו שיאו של כיפוף ידיים בין האוצר בראשות משה כחלון (שהציב יעד להגברת התחרותיות והגבלת כוחם של הבנקים) לבנק ישראל (שאיים וצעק ודיבר על סכנה ליציבות המשק, ולא התבייש להלך אימה ולשאת את השם המפורש "סאבפריים").

בסופו של דבר, כולל התיקון פשרה - הצבת תקרה של עד 2.5 מיליארד שקלים לאג"ח לגוף מהסוג הזה - אבל אנשי המימון החוץ-בנקאי יכולים להיות מרוצים: כעת המימון לחברות הללו מגיע באמצעות אשראי בנקאי, כך שהכסף "עולה" להן לא מעט ומגביל את יכולתן להתחרות (ובעיקר תוחם את האשראי שהן מסוגלות לתת בטווח קצר); האפשרות להנפיק איגרות חוב גם תאפשר להן כסף "זול" יותר ולהגדיל את עסקיהן, ובעיקר תפתח עבורן את האפשרות להתחרות על אשראי לטווח בינוני. האחים נאוי, בעלי החברה לניכיון צ'קים והשחקנים הוותיקים והגדולים ביותר בבורסה בתחום הזה, כבר מתכוננים לחוק ונערכים לגיוס של כחצי מיליארד שקלים באג"ח לטווח קצר.

התיקון רלבנטי בינתיים רק לחברות ציבוריות, וכאלה יש ארבע בבורסה בתל-אביב. בשבוע שעבר פורסמו דוחותיה של האחים נאוי, שהראו שעסקיה רווחיים פי שניים מאלה של בנק הפועלים עבור המשקיעים, על אף האטה מסוימת בצמיחה; שבוע לפני כן פורסמו דוחותיה של אס.אר. אקורד, חברת השירותים הפיננסיים של עדי צים, המצביעים על כך שהמניה הביאה תשואה של כ-40% מתחילת השנה; וגם פנינסולה ואופל בלאנס מראות גרפי עלייה נאים.