שרון גל: "הטון השולט בתקשורת חד-גוני - הקצין לשמאל"

שרון גל חוזר לטלוויזיה אחרי קדנציה קצרה בכנסת, ומבטיח שנקבל את אותו הדבר - תוכנית לילה כלכלית, הפעם בערוץ 20 ■ "כשאמנון אברמוביץ' מדבר זו עיתונות? אם כך, אז גם מה שאני הולך לעשות זו עיתונות"

שרון גל בערוץ 20/ צילום מסך
שרון גל בערוץ 20/ צילום מסך

"זו התוכנית שמכירים, אין גלגל להמציא", אומר שרון גל, ששב בראשית השבוע להוביל תוכנית כלכלה לילית בערוץ 20, בשם "כלכלי בלילה".

גל, עד לפני כ-3 חודשים חבר כנסת, לא רוצה להתרחק או להתבדל מהתוכנית שמזוהה איתו יותר מכל - "לילה כלכלי" בערוץ 10. להפך, מבחינתו הוא רוצה שתבינו שזה אותו דבר עם ערך מוסף - הוא עצמו.

"הפורמט הוא אותו פורמט שהיה בימים ההם ב'לילה כלכלי'", מספר גל ל"גלובס". "היום כבר לא רואים אותו בערוץ 10, הם שינו את זה. עכשיו, הוספתי כתבה שבועית על הישרדות בג'ונגל הישראלי של עמירם טובים שמצלם את עצמו בנוסח 'מחוברים' ואני מחפש את מבקר המסעדות הבא של ישראל. הנראות היא אחרת לגמרי במובן שהיא הרבה יותר עדכנית, אבל הפורמט הוא הפורמט המוכר - אייטם, פרשנים, כתבה והאולפן יותר גדול".

- לאור העובדה שזה ערוץ קטן יותר, ההפקה דלת-אמצעים יותר?

"להפך. יש לי יותר אמצעים. המשאבים הופנו ליצירת מערכת, משום שכאן אין לי חברת חדשות שתומכת. גייסתי שלוש כתבות של המערכת, וגייסתי גם שלושה כתבים בחו"ל, שידווחו מלונדון, ארה"ב וסין".

- יהיה תוכן שיווקי?

"חד-משמעית לא".

פילס את דרכו חזרה

ממש ביום עזיבתו את הכנסת בראשית ספטמבר השנה, נודע כי גל חוזר אל מסך ערוץ 20, מקום עבודתו האחרון בתקשורת, ערב הצטרפותו לפוליטיקה.

על הנסיבות שהובילו אותו לערוץ המורשת כבר דובר לא אחת. הוא עזב במאי 2013 את ערוץ 10 ואת תוכניתו "לילה כלכלי", מה שעורר מחול שדים שעסק בנסיבות עזיבתו. עלו נגדו טענות על התנהגות לא הולמת והטרדה מינית, אך תלונות לא הוגשו וחקירה שנפתחה נסגרה במהרה.

גל לא התעטף אז בשתיקה. הוא מיהר להתייצב בפני התקשורת, סיפר על התקופה הקשה שעוברת עליו, ואט אט פילס דרכו בחזרה למרכז הבמה. תחילה למיזמים עסקיים, בעיקר בתחום הנדל"ן, בהמשך לתוכנית רדיו ולערוץ 20 עד שנחת בבית המחוקקים ברשימת "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן. 5 חודשים אחרי שהתיישב בבית המחוקקים, הניח את התפטרותו.

- למה עזבת את הכנסת? הרגשת שאתה לא מספיק מקבל את הבמה בין 120 חברים כנסת אחרים, לא היית המרכז?

"תקשורת לא הייתה חסרה לי אף פעם. במה הייתה לי, אבל לא עניינה אותי תשומת-הלב. באתי כי רציתי לשנות חלק מהדברים שקשורים למציאות חיינו. ייחסתי יותר חשיבות להסתה, והתרעתי מפניה, ואתה רואה מה קורה היום ברחוב - אינתיפאדת הסכינים. ברגע שראיתי שיש בכנסת יותר ציניות וצביעות מאשר כנות הבנתי שזה לא בשבילי ואמרתי 'שלום'".

- החזרה לתקשורת הייתה מתוכננת? נראה היה כאילו הכנסת הפכה להיות עוד סעיף בקורות החיים בקריירה שלך.

"חשבתי שאשאר בכנסת עוד הרבה זמן, אבל המציאות שפגשתי הייתה אחרת. באופיי אני לא אדם שיכול להגיד 'זה מה יש בוא נשרוד'. לא תכננתי את זה, ככה זה התגלגל, אבל אני בסדר גמור עם זה".

- איך זה לחזור לאותה משבצת, לא חזרה אחורה מבחינתך?

"זה כמו לידה שנייה. עוד ילד. זה מרגש, וזה כיף. אתה בא עם יותר ניסיון וביטחון בדברים, לא לוקח את זה כל-כך קשה".

תוכניתו של גל שובצה בכל ערב בשעה 23:00, חצי שעה לפני שמשודרת "לילה כלכלי" בערוץ 10. הוא נזהר מלהמר על נתוני צפייה, אבל על-פי הערכות, התקווה בערוץ היא להגיע ל-3% צפייה, לפחות בשנה הראשונה.

לפי שעה, בימים הספורים שהוא כבר באוויר, גל נע סביב אחוז הצפייה הבודד. "אני אוהב אתגרים, וברור שהתחרות עושה רק טוב", הוא אומר.

- עד כמה אתה מונע היום מנקמה בערוץ 10 על האופן שבו עזבת את הערוץ?

"אין לי את זה בכלל. לא רבתי עם ערוץ 10, זה היה מאוד פרסונלי אז (המנכ"ל באותה תקופה היה רפי גינת - ל"א). אין לי דבר עם יוסי ורשבסקי או עם גדי סוקניק".

- יש לך כעס עם האופן שההנהלה התנהגה אז כלפיך?

"החלטתי להניח את זה בקופסה ולזרוק לים. אם הייתי מחליט לעסוק בזה, לא הייתי הולך לכנסת, הייתי ממשיך לעסוק בשטויות.

"אני אדם סלחן, דילגתי, מבחינתי זה לא היה. אני אומר את זה עכשיו אמיתי ולא כמס שפתיים. עכשיו זו תחרות כמו תחרות. מכבי מול הפועל".

- זו לא תחרות שקולה - שם זו רצועה מבוססת ופה אתה ערוץ נישה.

"זה סימן שאלה גדול, אני עושה כל מה שאפשר כדי לייצר מודעות ושאנשים ידעו על התוכנית ושיהיה עניין. אנשים בהמוניהם אומרים לי ברחוב שהם מתגעגעים וקוראים לי לחזור. אם אלה לא רק אמירות שנאמרות מחביבות, ואנשים באמת יבואו לראות, אז נעשה דברים גדולים".

- אתה לא מסתיר את העובדה שאתה מכוון ישירות לצופי התוכנית ההיא.

"אי-אפשר להתעלם מהעובדה שזה שלי. מבחינת ההזדהות, היצירה והטיפוח והצמיחה. כל מה שאתה רואה היום שם, דרך הלוק, האנשים שמופיעים, הכול זה דברים שבניתי בעשר אצבעות, עם חבריי שם. בוודאי שזה יהיה דומה, אני עושה הכול כדי לעשות לצופים קריאת השכמה ולהגיד שאני חוזר בבית אחר. אני רוצה שאנשים ידעו שהבר המקורי שהם אהבו חוזר, אני לא מסתיר את זה. ברור שבנסיבות האלה עם הפלטפורמות, זה הרבה יותר קשה".

"אף מילה על ינון מגל"

כמו כל דבר אצל גל, גם החזרה לטלוויזיה לא הייתה חפה משערוריות. עיתונאית חדשות 2 סיון רהב מאיר, ביקרה את הפרומו שגל העלה ובו נראו קטעים מתוך פעילותו כחבר כנסת, בעיקר הקולניים שבהם. גם אביגדור ליברמן לקח חלק בקדימון.

"יש פה שימוש מקומם בכנסת", כתבה רהב מאיר, "כמו כוכב שמתהדר בתוכנית ריאליטי שהוא היה בה, שרון גל פשוט משתמש בחלק הזה בחייו כמקפצה... הוא נבחר לכנסת על-ידי רבבות מצביעים שבחרו בו לייצג אותם. הוא נשבע אמונים. אבל בעצם הכול היה כדי לריב קצת עם ערבים ושמאלנים וברגע שיש מספיק חומרי גלם לפרומו, אפשר לפרוש?".

"אני מאוד מחבב אותה ומעריך אותה, קשה לי להיכנס לעימות איתה", אומר גל. "היה משעשע לקרוא את זה. אנשים לוקחים את החיים קשה מדי. דווקא היא, שלקחה את הנושא הדוסי של לחבר ולאחד ולצחוק על זה, ולעשות מזה קריירה, יודעת שהחיים זה לא שחור ולבן. באתי לכנסת כדי להישאר, אבל אם יצאתי משם עם חומרים שאפשר להשתמש בהם, אז מה? אז יש אנשים שאומרים שאני לא תורם ושאני עושה סיבוב פרסה. קראתי, חייכתי, אני עדיין מחבב אותה".

שלשום (ג') פרסמנו ב"גלובס" כי גל, שעובד כפרילנס בערוץ 20, יקבל 65 אלף שקל לחודש לא כולל בונוסים על הישגי רייטינג. יש לציין, כי בערוץ 10 הרוויח גל למעלה מ-100 אלף שקל, בימים שעוד שילמו בערוץ סכומים כאלה. בריאיון כעת הוא מסרב להתייחס לתנאי העסקתו.

- חזרת לתקשורת גם בגלל הכסף? לא הרווחת מספיק כחבר כנסת?

"נכון שבחוץ יש יותר כסף, אבל גם היה יותר לפני שנכנסתי לעשייה הפוליטית. ההתעסקות בכסף שלי היא אובססיבית ולא ראויה. אני לא מכיר הרבה שמתעסקים להם בשכר. כל מה שאני מרוויח זה מעבודה קשה. בסוף, שאתה סוכם את כל ההטבות מסביב בכנסת, ומתמחר את העוזרים, אתה מגיע לשכר הרבה יותר גבוה ממה שמרוויחים הטאלנטים בתקשורת, או לפחות אותו הדבר.

"לא באתי מהבית לכנסת, באתי מסביבה כזו של שכר, הלכתי לכנסת כי עשיתי ויתור וחזרתי לזה".

- אתה מטיף על התעסקות בשכר? הרי בזה עוסקת תוכניתך לא מעט?

"אף פעם. אולי בשכר ציבורי אבל לא כשזה אדם פרטי. מעבר לזה, לגיטימי לעסוק בשכר חברי הכנסת. אפשר גם להתעסק בשכרי היום, אבל התעסקות כזו היא חטטנות".

- אחרי תוכנית הבכורה שלך ביום ראשון, רוגל אלפר קרא לך ב"הארץ" "איש אפל".

"אמירה דוחה ומיותרת. קראתי והמשכתי הלאה. ברור מאיפה הדברים נובעים".

- מאיפה?

"יש כאלה שזה בא להם על רקע תיעוב פוליטי, יש כאלה שהקנאה מעבירה אותם על דעתם. לא בא לי אפילו להיכנס לזה, אני עושה את שלי".

- לאורך השנים דיברת תמיד על האליטות ששולטות במדינה, אמרת שקריאת התגר נגדן זה מה שמניע אותך. אתה עדיין מרגיש כך?

"כן. השינויים הם מאוד מינוריים. בכל מה שקשור לשלטון ושליטה והכוונת מדיניות, אתה מבין שמי שמנהל את המדיניות זה היועץ המשפטי לממשלה וחבורה של יועצים משפטיים שקיבלו את הכוח שלהם ועושים בו שימוש לרעה. תוסיף את בג"צ, ותקבל תמונת מצב לא מאוזנת של יכולת לשלוט. השיח והמדיניות לא השתנו מאז אוסלו, המדיניות היא אותה מדיניות ובגלל זה אנחנו נמצאים איפה שאנחנו היום. גם בגלל שמי שיכול להתמודד עם זה, לא עושה מספיק כדי לשנות את המציאות".

- והתקשורת?

"אני לא מבקר תקשורת. אבל מי כמוך יודע שהטון השולט בשעות החשובות, הוא מאוד חד-גוני. תפתח גלי צה"ל - תחנה שצריך לסגור או לאזרח - תראה את חדשות 2 וחדשות 10 בשישי בערב, תאזין לרשת ב' בשעות הבוקר ותשמע את הדברים. לא רק שזה לא השתנה, זה הקצין לכיוון השמאל. הציבור מודע לזה, ואפשר לשנות את זה בתהליך ארוך ומורכב. חלק מהפתרון הוא ערוץ 20 שמביא אג'נדה אחרת. בדרך-כלל הגורמים שמרכזים את הכוח אוהבים את השליטה והם ילחמו בערוץ 20 - בכל מיני דרכים".

- איך למשל?

"אתה רואה את כל הניסיונות להצר את צעדיו, לפגוע, לא לתת לו להתפתח ולהצמיד אותו להגדרה מאוד צרה של ערוץ מורשת".

- זכור במיוחד הריאיון התקיף שעשית עם דפני ליף בזמן המחאה החברתית של 2011. הואשמת בניסיון לדכא את המחאה. באחרונה אנחנו רואים ניצני מחאה אחרת, את "מגש הכסף", מה דעתך על זה?

"זו לא מחאה, זה ניסיון לגנוב את השלטון בכל דרך, במקרה הזה דרך הכלכלה. זה להמציא ולספר סיפורים ולהגיד דברים שהם לא אמת. צריך להבין מה המניע מאחורי הסדרה הזו, מי מממן ומה הנסיבות והסיבות. הדברים האלה שאני אומר מביאים עלי את כל הזעם והצרות, אבל צריך להגיד אותם בכנות.

"שמעתי את דורון צברי (במאי הסדרה - ל"א) מסביר 'נכבוש את השלטון ונעשה פה הפיכה'. לגיטימי לנסות להחליף שלטון, זה לא דבר רע, אבל בסוף הצופה לא תמיד מבין את המניפולציה שעושים עליו. הידע של גוטווין, שהוא היסטוריון, בכלכלה הוא כמו הידע שלי באסטרונומיה. אבל מציגים את זה כאמת מוחלטת וכאילו זה קרב בין שתי גישות, ללא אמצע".

את תגובת דורון צברי לא ניתן היה להשיג. אמיר בן-דוד, שותפו ליצירת "מגש הכסף", סירב להגיב.

- הדברים האלה שאתה אומר יבואו לידי ביטוי בתוכנית שלך?

"בהחלט. זה יהיה הקו. אני אראיין את כל הצדדים, אבל אשאל אותם את השאלות הקשות".

- אז אני מבין שלא תהיה בתוכנית עיתונות אובייקטיבית.

"למה לא? למה כשאמנון אברמוביץ' מדבר זו עיתונות? אם זו עיתונות, אז גם מה שאני הולך לעשות זו עיתונות. הציבור יבחר איזו עיתונות הוא מעדיף".

- מה דעתך על מה שעובר היום ינון מגל?

"לא אגיד שום דבר על הפרשה הזו".

- אתה ודאי יודע הוא עובר.

"לא אגיד על זה מילה".

בערוץ 10 ובמועצת הכבלים לא מסרו תגובה לדברים.