גלנט: "יוקפא פינוי הדיירים מהדיור הציבורי באופן מיידי"

שר הבינוי והשיכון: "המציאות בה מוציאים אדם מהבית לא מקובלת עלי. מביאים משפחות מהשכבות החלשות ביותר בחברה להיזרק לרחוב, פשוטו כמשמעו"

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב
יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב

"אתמול הנחיתי את הגורמים המקצועיים במשרדי להקפיא את הפינויים לאלתר ולהקים ועדה ציבורית שתגבש מסקנות ותציע פתרונות לאוכלוסיות חלשות, שנדרשות, על פי חוק, לפנות את דירתן. עד להגשת המסקנות לא יפונה אף אדם מביתו. המציאות בה מוציאים אדם מהבית לא מקובלת עלי", כך אמר היום (ד') שר השיכון והבינוי יואב גלנט בכנס שדרות לחברה שמתקיים במכללת ספיר. נציין כי השר גלנט התייחס לפינוי מדירות הדיור הציבורי ולא לפינויים אחרים.

במכתב ששלח השר גלנט למנכ"ל משרדו, אשל ארמוני, שעוסק בנושא זה, נכתב כי "לאחרונה אני עד למקרים בהם הפינויים אותם המשרד מחויב לבצע על פי דין מביאים משפחות מהשכבות החלשות ביותר בחברה להיזרק לרחוב, פשוטו כמשמעו. יחד עם זאת ברורה לי החובה לשמירה על כללי מנהל תקין והתנהלות אחראית לגבי דירות הדיור הציבורי, שהינן משאב ציבורי יקר ומוגבל בהיקפו.

"לאור המקרים הקשים שהובאו לפני לאחרונה, ולאחר שנמסר לי כי חלפה תקופה משמעותית מאז נבחנה בצורה סדורה מדיניות המשרד בכל הקשור להליכים אלה, החלטתי על מינוי של ועדה ציבורית אשר תבחן את נושא הפינויים מנכסי הדיור הציבורי. הוועדה תביא לפני המלצותיה בדבר ההליך לפינוי דיירים מנכס, לרבות הצדדים המשפטיים, האופרטיביים, החברתיים והתקציביים של סוגיה זו".

עוד במכתב ששלח גלנט: "אבקש להורות על הקפאה זמנית של ביצוע פינויים, עד להבאת המלצות הוועדה בפני כמפורט לעיל, וקבלת החלטות בסמוך לאחר מכן. אני מורה לכלל גורמי המקצוע במשרד לשתף פעולה מלאה עם הועדה בעבודתה על מנת למצות את תהליך הבדיקה באופן מהיר ולהביא לסיום".

נסביר, כי פינוי דיירים מדירות הדיור הציבורי נגרם פעמים רבות בשל עיכובים בירוקרטיים בהגדרת הזכאות של הדייר, כמו גם בשל העובדה שהקריטריונים לקבלת הזכאות לדיור הציבורי נוקשים ומדירים לא מעט אנשים שהיו צריכים לקבל את הזכאות.

בנוסף, לא פעם מתרחשים מקרים של פלישות לדירת הדיור הציבורי של זכאים, מקרים בהם מדובר באדם או משפחה הזכאים לדירה אך לא מקבלים אותה מסיבה זו או אחרת. עוד סיבה שיכולה להיות למקרה של פינוי היא למשל כללים הנוגעים לזכאות של ילדים לאחר פטירת הורים.

כך למשל, במידה וזכאי לדיור ציבורי נפטר, ילדיו יהיו זכאים רק במידה והזכאי התגורר בדיור ציבורי תקופה מסויימת. כל המקרים הללו, וגם אחרים, גורמים לא פעם לפינוי שאולי לפי החוק היבש מוצדק משפטית, אך מוביל בפועל לפינוי אנשים שאין להם לאן ללכת ועד פי כל אמות המידה זכאים לעזרת המדינה בדיור.

זו הסיבה כעת להצהרתו של השר גלנט, שלדבריו נתקל בלא מעט מקרים כאלו מאז כניסתו לתפקיד. נזכיר כי לפני מספר חודשים התייחס גלנט גם לנושא הקריטריונים לקבלת הזכאות לדיור ציבורי ואמר שבכוונתו להגמיש אותם.