היסטוריה: צפו בטיל של ג'ף בזוס טס לחלל ונוחת חזרה

אחרי שאלון מאסק חווה השנה כישלון עם הטיל שלו, עשה השבוע מייסד אמזון היסטוריה, כשטיל המשגר החדש והמהפכני שלו שפותח למטרות תיירות, שוגר לחלל ונחת בחזרה בכדור הארץ בשלום ■ צפו בווידאו

טיל לחלל ג'ף בזוס / צילום: מהוידאו
טיל לחלל ג'ף בזוס / צילום: מהוידאו

רק כדי להבין עד כמה הנושא הזה מעניין אנשים ברחבי העולם, מספיק לראות שאת סרטון הווידאו ששחררה חברת בלו-אוריג'ין של בעלי אמזון ג'ף בזוס על הטיל BE-3 שיצא לחלל וחזר בשלום לכדור הארץ ראו מעל לשני מיליון איש מאתמול.

ועכשיו לקצת מדע וטכנולוגיה. מאז 2011 כשנאס"א הפסיקה לפתח מעבורות חלל נכנסו לתחום כמה מיליארדרים, ביניהם סר ריצ'ארד ברנסון, פול אלן מי שייסד ביחד עם ביל גייטס את מיקרוסופט, אלון מאסק שחווה בזמן האחרון כשלון עם הטיל שלו וכאמור ג'ף בזוס. השניים האחרונים עוסקים במה שנקרא טילים ממוחזרים אשר מיועדים בעיקר לתיירות חלל וכוללים קפסולה ומשגר.

הקפסולה של Blue Origin, שוגרה על גבי טיל-משגר ה-BE-3 והגיעה לגובה של 100.5 קילומטר, שם שהתה כ-4 דקות ואז, בעזרת מצנח חזרה לנחיתה רכה על כדור הארץ. האתגר האמיתי היה הטיל-המשגר.

בזמן שטיל ה-Falcon של מאסק התפוצץ 2 דקות ו-19 שניות לאחר השיגור ביוני האחרון, הטיל של בזוס החל להפעיל שוב מנועים בגובה של קילומטר וחצי במטרה לייצב ולהאט את הנחיתה. הטיל הצליח להאט ממהירות שיא של 3.7 מאך, או 4,500 קמ"ש, עד למהירות של כ-7.6 קמ"ש בגובה של 15 מטר מעל לאדמה. לבסוף נחת הטיל בשלום לצהלות השמחה של בזוס והצוות הנרגש.

מאסק מצידו לא נשאר חייב ולצד הברכות הוסיף שהטיל שלו ביצע 6 גיחות כאלו כבר לפני 3 שנים.