שיכון ובינוי: הפרויקט הסולארי הענק באשלים נמצא בבעיה

השותפה הספרדית של שו"ב, Abengoa, ביקשה הקפאת הליכים - וזה מעמיד בסכנה את הפרויקט שעלות הקמתו מוערכת בכ-2.9 מיליארד שקל ■ חדלות פירעון של השותפה עלולה להביא לפירעון מיידי של יתרת החוב לפרויקט לגורמים המממנים שעומדת על כ-35 מיליון דולר

 תחנת כוח אשלים / צילום: ריוגלס
תחנת כוח אשלים / צילום: ריוגלס

הפרויקט הסולארי הענק שמקדמת חברת שיכון ובינוי באשלים נקלע לצרות. השותפה הספרדית בפרויקט Abengoa ביקשה הקפאת הליכים בספרד. שיכון ובינוי מוסרת כי היא בוחנת את ההשלכות והפעולות האפשריות כולל המשך הפרויקט לבד או הכנסת שותף חלופי.

מדובר בפרויקט BOT במתווה של הסכם זיכיון מול המדינה, הכולל תכנון, הקמה ותפעול של תחנת כוח תרמו-סולארית בעלת הספק מותקן של 110 מגה וואט (השקולים לתצרוכת חשמל של עיר בינונית בישראל). התחנה אמורה לקום עד 2017 בהשקעה מתוכננת של כ-1.1 מיליארד דולר. במשך 25 תמכור התחנה את החשמל שהיא מייצרת לחברת החשמל.

יצור החשמל במתקן יבוצע בטכנולוגיה סולארית תרמית, שעיקרה ריכוז של קרינת השמש לצורך הפקת אנרגיה תרמית (חום) והמרתה לחשמל באמצעים קונבנציונאליים (טורבינת קיטור), תוך שימוש מזערי בגז טבעי לצרכי תגבור.

בשיכון ובינוי מבהירים כי אם אכן תפתח החברה הספרדית בהליכי חדלות פירעון תהיה זו "הפרה" של ההסכמים למימון הפרויקט, אשר נחתמו בין הזכיין ולבין מלווי החוב הבכיר לפרויקט. עוד מרגיעים, כי לפרויקט ניתן כבר מימון בנקאי ע"י בנק הפועלים ביחד עם הבנק האירופאי להשקעות (EIB) ו-8 גופים פיננסיים נוספים.

בתוך כך, ביום ראשון הקרוב תוצג בוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק לקידום אנרגיה מתחדשת אותה יזם ח"כ איתן ברושי. עיקרי ההצעה הם: הממשלה תאמץ את היעדים שהציבה לאנרגיה מתחדשת, משרד האנרגיה יגיש פעם בשנה תכנית ליישום היעדים ותקום ועדה להסרת חסמים ברשות משרד האנרגיה.