כך נעפיל למונדיאל (או לפחות נגיד שעשינו את המקסימום)

בשל מצבה הכלכלי הקשה של ההתאחדות, התוכניות לקידום נבחרת ישראל הכושלת ימומנו בין היתר באמצעות כספי המדינה; על הפרק, הקמת 5 "מרכזי מצוינות" ברחבי הארץ לילדים עד גיל 14.5; עוד על הכוונת: קריטריונים קשוחים לצוותי המאמנים - שלא יוכלו להשלים הכנסה כפרשנים (לתשומת ליבו של אלי אוחנה)

נבחרת ישראל / צלם: שלומי יוסף
נבחרת ישראל / צלם: שלומי יוסף

אתמול (ה') התכנסה בפעם השביעית ועדת האיתור שהקימה ההתאחדות לכדורגל. מי שחושב שידונו בה על מינוי מאמן לנבחרת ישראל, או אולי מנהל מקצועי, או אולי שניהם, או בכלל ידונו בנבחרת ישראל, שיחשוב שוב. לועדת האיתור יש כרגע משימה יותר מורכבת: לקבוע את הדרך שבה יתנהלו הנבחרות הצעירות בשנים הבאות. פה ושם מסתובב שמו של דרור קשטן בישיבות האלה כמי שאמור להיות אחראי על הנבחרות הצעירות, בעיקר מצידם של יו"ר הוועדה, איזי שרצקי ושל חבר הוועדה צביקה רוזן, בנוסף למשב רוח גבית מצידו של משה דמאיו, גם הוא בוועדה, אבל אין לכך תמימות דעים, וטרם הגיעו לבחירת הפרסונות.

מאמן לנבחרת הבוגרת ייבחר לא לפני ינואר-פברואר 2016. העובדה כי חלף כבר חודש וחצי מאז הודחה הנבחרת בבושת פנים מהמאבק על יורו 2016 והמאמן אלי גוטמן סיים את תפקידו, לא מלחיצה איש. המשחק הרשמי הבא הוא רק ב-5 בספטמבר 2016, מול איטליה במוקדמות מונדיאל 2018, ואין שום משחק ידידות שנקבע לנבחרת - לא בשבוע שעבר, שהיה מועד של פיפ"א למשחקים כאלה, ולא בסוף מארס 2016. בהתאחדות אומרים שגם אם ייקבע משחק כזה במארס - לא בהכרח יהיה מאמן קבוע לנבחרת עד אז. בהתאחדות מזכירים שכאשר סיים דרור קשטן את תפקידו ב-2010, נקבע לנבחרת משחק ידידות בטימישוארה מול רומניה ולמשימה גויס מאמן נבחרת הנוער אלי אוחנה, שהוליך את הבוגרת לניצחון 2-0. "מקסימום נגייס אותו בשנית", אמרו השבוע בהתאחדות.

מה שכן, הדגישו בהתאחדות, במידה והיו"ר עופר עיני ימצא מועמד מתאים בטרם תתכנס ועדת האיתור בנושא - כלומר מאמן שיתפנה ויהיה חלון הזדמנויות קצר לסגור איתו - השם שלו יובא בפני ועדת האיתור עוד לפני שדנו בכלל בשאלת הדרך בה תתנהל נבחרת ישראל הבוגרת. בהתאחדות מדגישים שרק לעיני יש את הסמכות להביא שם לאישור חברי הוועדה. כלומר, מועמד שכבר נפגשו איתו והושגה איתו הסכמה.

***

להחלטה על מינוי מאמן לנבחרת הלאומית לא יהיה קשר לוועדה שהקימו עיני ושרת הספורט, מירי רגב, לשיפור הכדורגל הישראלי, למרות שעיני שם את יהבו על שיתוף פעולה הדוק עם משרד הספורט. במצבה הכספי הקשה של ההתאחדות מהמר עיני אסטרטגית על תקציב משרד הספורט, שבקול תרועה גדולה, הוכרז כי יצמח ב-2016 מ-445 מיליון שקל ל-540 מיליון. הנחת העבודה היא כי שיתוף השרה רגב בתוכניות, תביא להזרמת מימון מהמדינה למימושן. "עיני מכניס את משרד הספורט ותקציבי המדינה לתוכניות של ההתאחדות", אמרו בסביבתו.

עיני - והוא מקבל מחמאות מקצה עד קצה - פועל למימוש תוכניות בעזרת כסף חיצוני. זו הסיבה שדיוני ועדת האיתור עוסקים קודם כל בנבחרות הגילאים. מימון אחד יושג מפרויקט "פרחי הספורט" שהקים משרד הספורט בקדנציה של לימור לבנת, ומימון נוסף יגיע מאופ"א, שתיתן למעלה מ-2 מיליון אירו להקמת פרויקט מרכזי מצוינות בישראל. מדובר בהקמת מרכזים בחמישה מחוזות שבהם יתאמנו ילדים בגילאים 12 עד 14.5, שיומלצו או יאותרו במסגרת קבוצות הילדים. בנוסף, תוקם נבחרת נערים ג', שתהווה עתודה לנבחרת הנערים ב' ואחר כך לנבחרות הייצוגיות - נערים א', נוער והנבחרת הצעירה - שמתחרות במסגרת האירופית. בספרד - אחת המדינות שוועדת האיתור רואה בה מודל - יש 19 מחוזות שמקיימים טורניר שהמשתתפים בו נכנסים לתוך מאגר ממוחשב של שמות, על מנת שאף שחקן לא יפוספס. אחד מחברי ועדת האיתור אמר לנו השבוע: "לא יתכן כי לשחקן כמו ערן זהבי יש הופעה אחת בלבד בנבחרות צעירות, וגם זה בנבחרת הצעירה, ושחקן כמו מואנס דאבור התגלה רק בגיל 18. אחר כך מגלים שחקנים בוגרים שעולים למשחק נבחרת ומשקשקים כבר בהמנונים כי הם לא משופשפים".

בוועדה יושבים איזי שרצקי, חיים רביבו, תמיר גילת, צבי רוזן, משה דמאיו ועיני עצמו. בכל שבוע הוועדה מתכנסת, בוחנת מאמנים. בתחילה כאמור הובא שמו של קשטן, אבל בעקבות התנגדותו של רביבו להשתמש בדרכים הישנות כדי לקדם את הכדורגל והתערבותו של עיני שדרש לבנות תוכנית ארוכת טווח - נכנסה הוועדה לעבודה מאומצת. רביבו ביקש לנסוע לספרד - שם הוא בקשר עם בכיר בהתאחדות הספרדית שאחראי על הנושא כבר 12 שנה - על מנת לבחון את הנושא מקרוב, ולוועדה הובאו גם תוכניות מבלגיה, מגרמניה, ברצלונה ומילאן.

אחת ההחלטות הראשונות של ועדת האיתור הייתה לא למנות את קשטן - שיועד לתפקיד מאמן-העל של הנבחרות הצעירות - למאמן הנבחרת הצעירה, בדומה למינוי הקודם של מיכאל ניס הגרמני. מועמדותו של קשטן לתפקיד מאמן-העל (מנהל מקצועי) טרם ירדה מהפרק, אבל הוחלט כי המנהל המקצועי לא יוכל להיות גם מאמן במקביל.

***

בוועדה מגבשים קריטריונים לבחירת 10 המאמנים - לא פחות - שיהיו חלק מהתוכנית, ולפי הקריטריונים המתגבשים, חלק מהמאמנים יהיו אלמונים לציבור, כיוון שההיצע המסתמן קטן. כך למשל לא יתאפשר למאמן שעובד בהתאחדות לעבוד במקביל כפרשן, גם אם מדובר בהשלמת הכנסה, בוודאי שלא לעבוד במקביל בקבוצה. עניין הפרשנות מציב סימני שאלה סביב יכולתם של אוחנה וחזן, למשל, להמשיך בתפקידיהם כמאמני נבחרות הנוער והנערים, ובמקביל פוסל מועמדים אפשריים אחרים כמו איווניר, קלינגר, ניר לוין, איל לחמן, אפילו את בוני גינצבורג כמאמן שוערים, אלא אם כן יחליטו להתרכז רק באימון ולוותר על הופעות טלוויזיוניות שלצידן שכר.

מעבר לכך, מקרה כמו של בנאדו שניהל מו"מ עם הפועל ת"א, בטרם יידע את מעסיקו בהתאחדות - לא יתאפשר יותר, ומאמנים שיגיעו למצב כזה, פשוט יסיימו את עבודתם בהתאחדות.

המנהל המקצועי, שכרגע נראה כי יהיה ישראלי, יגבש תוכנית אימונים קבועה שתלווה את השחקן מהרגע שבו נקלט בנבחרות הצעירות ועד שיגיע לנבחרת הבוגרת, כך שלא יצטרך לשנות דרך או סגנון במעבר מנבחרת גילאים אחת לבוגרת ממנה. שרצקי: "נעשה מה שטוב לכדורגל, מה שלא עשו הרבה שנים. יש פה צוות שמבין בכדורגל. אני סומך על עיני שכמו שצמצם את הגרעון, יביא את הכסף מאיפה שצריך".