תמ"א 38: ועדת הערר דבקה בפרשנות המצמצמת

אף שהמועצה הארצית המליצה לאמץ את הפרשנות המרחיבה לתוספת זכויות בתמ"א, ועדת ערר חיפאית החליטה השבוע לאמץ לפי שעה את הפרשנות המצמצמת

תמ"א בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
תמ"א בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

מי הוודאות בכל הקשור לתמ"א 38 נמשכת: בזמן שלא מעט עיריות מפשירות את ההקפאה ובוחרות בפרשנות המרחיבה לזכויות התמ"א אותה אימצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת החודש, ועדת ערר דבקה השבוע בפרשנות מצמצמת.

כזכור, משרד המשפטים הורה לפני שבועות אחדים לרשויות התכנון לקבל החלטה ברורה בנוגע לזכויות הבנייה בתמ"א במסלול הריסה ובנייה חדש (תמ"א 38/2). בעקבות זאת, ובניגוד לעמדה המצמצמת שהשמיע היועץ המשפטי לממשלה (זכויות נוספות רק לפי שטח קומה בנויה בפועל), המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת החודש על תיקון חדש המקבל את הפרשנות המרחיבה (זכויות לפי קומה רעיונית, המנצלת את מלוא הזכויות התיאורטיות). בעקבות זאת, עיריית גבעתיים למשל כבר הצהירה כי החליטה להמשיך ולדון בבקשות להיתר בפרויקטים האמורים.

עם זאת, החלטה שהתקבלה לאחרונה על ידי ועדת ערר לתכנון ובנייה במחוז חיפה מחזירה דווקא את הפרשנות המצמצמת למשחק, ושוב יוצרת פער גדול בין אופי התיקון שהתקבל במועצה להחלטות שניתנות בשטח.

חשוב להדגיש שגם אם ועדה מקומית תבחר לפעול על פי הגישה המרחיבה בה בחרה לתמוך המועצה הארצית, אם המגמה בוועדות הערר תהיה לדבוק בעמדה המצמצמת יותר, זו גם תהיה המציאות בשטח.

כך כתבה בהחלטתה מיום רביעי האחרון יו"ר ועדת הערר במחוז חיפה, עו"ד דקלה מוסרי טל: "לאחרונה חלו מספר התפתחויות בנושא חישוב השטחים מכוח תמ"א 38. בעקבות חוסר הבהירות שנוצר, החלה המועצה הארצית לתכנון ובניה בהליכים לתיקון הוראות התמ"א באופן שיבהיר את האופן בו יש לבצע את חישוב הזכויות. עם זאת, ועד אשר לא יאושר סופית התיקון להוראות התמ"א או עד אשר ייקבעו הוראות מעבר, ככל שייקבעו, חישוב השטחים בוועדת ערר יעשה בהתאם לפרשנות היועמ"ש".

כפי שניתן לראות מהחלטת ועדת הערר, הפרשנות המצמצמת, כלומר עמדת היועץ המשפטי לממשלה, היא זו שהוועדה בחרה לפעול על פיה וזאת על אף שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה אחרת. במקביל, סיכמה עו"ד מוסרי טל את החלטתה בשורות הבאות: "יובהר כי ככל שקיימת בבקשה להיתר אי התאמה לעמדת היועמ"ש, מבקשי ההיתר רשאים לבקש הקפאת הדיון בערר, עד לאחר אישור התיקון לתמ"א 38". משמעות השורות האחרונות היא למעשה הודעה ברורה ליזמים ולקבלנים שרוצים להתקדם בפרויקטים כי עד שלא יאושר התיקון באופן סופי, מה שעתיד לקרות רק בעוד מספר חודשים, לא תתקבל החלטה שתואמת את הפרשנות המרחיבה.