חברי מועדון "חבר": שיווק אגרסיבי של כרטיס אמריקן אקספרס

כמה כרטיסי אשראי יש לכם בארנק? יש מי שחושב שלא מספיק ■ זו כנראה הסיבה שבמועדון "חבר" מנהלים לאחרונה מסע שכנועים בקרב העמיתים, כדי שינפיקו גם כרטיס אמריקן אקספרס

שיווק אגרסיבי במיוחד של כרטיס אמריקן אקספרס ייעודי לחברי מועדון "חבר", המונה 130 אלף עמיתים, מעלה תהיות בלב עמיתיו האם ממלא המועדון את מטרותיו העיקריות - לסייע למשרתי הקבע ולגמלאי מערכת הביטחון ולשפר את תנאיהם כצרכנים - או שמא הפך לכלי שיווקי המנצל את העמיתים כדי "לדחוף" להם מוצרים נוספים כמו כרטיס אשראי.

שיתוף-פעולה עם כרטיס אשראי לחברי המועדון, יש לציין, קיים כבר שנים עם ישראכרט. לאחריו, כבר לפני שנים, הושק כרטיס נוסף ייעודי לחברי המועדון, הפעם מבית אמריקן אקספרס (גם כאן בשיתוף ישראכרט) - וגם אלה המחזיקים כבר בכרטיס אשראי של חבר מבית ישראכרט, נמצאים בימים אלה תחת מתקפה מכירתית קשה בניסיון לשכנע לצרף לארנק כרטיס נוסף.

"זה התחיל בטלפון אחד שבו דחיתי בנימוס את אנשי המכירות", מספר ג', קצין בשירות קבע, "והמשיך בסדרת טלפונים טורדנית ובלתי פוסקת שבה לחצו עליי שוב ושוב להזמין כרטיס נוסף. כשנציג המכירות הופיע בבסיס, כבר לא היה לי נעים, והזמנתי כרטיס רק כדי להיפטר ממנו. הכרטיס שוכב בבית, ואני, שהתחרטתי שנייה אחר-כך, מתכנן לבטל אותו".

גם ד' מספרת על שיחות לא פוסקות של נציגי המכירות, שגם לאחר תחנונים להניח לה שבים ומתקשרים בניסיונות שכנוע. "כל ניסיונותיי לבקש מהם לחדול לא הועילו, נאלצתי לחסום במכשיר הטלפון את המספרים של מוקד המכירות".

ב' מספרת אף היא על הטרדות דומות, שבסופן "נאלצתי להיות תוקפנית למדי כדי להפסיק את ניסיונות השכנוע".

מיותר לציין כי מי שימצא עצמו מחזיק לבסוף בשני כרטיסי אשראי, ישלם עבורם עמלות כפולות, כלומר גם ללא צריכה יתרה שצפויה במעבר לכרטיס מועדון נוסף, המחיר הנוסף קיים.

באמריקן אקספרס, אגב, מספרים כי 85 אלף עמיתי חבר נושאים היום את הכרטיס, שהושק כאמור כבר לפני כמה שנים.

יתרונות הכרטיס, מסבירים בחברה, הם בשירות הקונסיירז' המוענק ללקוחות אמקס ומספק מענה במגוון תחומים - מהזמנת כרטיסים למופעים וחו"ל ועד מידע על מסעדות בארץ ובעולם, וכן בתוכנית ההטבות שמאפשרת צבירת נקודות והמרתן לחופשות, מסעדות ואטרקציות אחרות. זאת נוסף להנחות בבתי עסק והטבות בבתי קולנוע, כפי שמקובל היום להציע בכל מועדון אשראי.

ב"חבר" מתעקשים כי מכיוון שלא מדובר בארגון מסחרי רגיל, רק טובת המשרתים עומדת בלב שיתופי-הפעולה ללא כוונות שיווקיות או רווחיות, ואף מתפארים בפעילות ענפה בתחום כלכלת המשפחה בניסיון לסייע כלכלית לעמיתים להישאר מחושבים ונבונים בדפוסי הצריכה שלהם.

"'חבר' הוא הגוף הרשמי המאגד את אנשי הקבע וכוחות הביטחון", נמסר בתגובה ל"גלובס", "ככזה הוא אינו מונע ממטרות עשיית רווחים ומטרתו היא לפעול לרווחתם ולשיפור איכות חייהם. מועדון 'חבר' אינו משמש כגוף שיווקי, ורווחיו מופנים תדיר לרווחת ושביעות-רצון העמית.

"לא פעם פעילות לרווחת העמית כוללת גם שיתופי-פעולה עם חברות מסחריות, אך תוך הקפדה על שמירת פרטיות העמיתים ומאגרי המידע חסויים. כחלק מפעילות שוטפת ומהרצון להיטיב עם כל בני המשפחה, שיוכלו גם הם ליהנות מהטבות המועדון המתקבלות באמצעות כרטיס אשראי, אנו מבצעים טלמרקטינג בשיתוף אמקס וישראכרט.

"כארגון השם בראש מעייניו את נושא שביעות-רצון עמיתיו, אנו שוללים פניות חוזרות ונשנות כאמצעי מכירה. מנגד, אין אנו מכירים תלונות עמיתים עקב פניות טורדניות, או לפחות לא התקבלו כאלו במוקד שירות הלקוחות שלנו. נודה לקבלת התלונות המדוברות, על-מנת שייבדקו ויטופלו במידת הצורך".