שתי ציפורים במכה אחת

אם העולם המערבי ייגמל מנפט, הוא יוכל לחסל גם את דאע"ש

שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס
שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס

זירת ההתמודדות מול דאע"ש מורכבת. מלבד ההיבטים הצבאיים והמודיעיניים, יש לה גם היבטים פוליטיים וכלכליים. המלחמה של העולם השפוי בעולם הפנאטי חייבת להיות גם מאבק בכספי הנפט המשמשים למימון טרור. אסור לטעות לגבי דאע"ש. על אף שהארגון הרצחני הזה חרת על דגלו את ערכי האסלאם הקיצוני הארכאיים, מדובר בארגון עתיר משאבים מודרניים, בעל יכולת כלכלית רחבה, שמקורה בעיקר ממכירות נפט. שדות הנפט במזרח סוריה ובצפון עיראק הנשלטים כיום על-ידי דאע"ש, מספקים לו את תזרים ההכנסות העיקרי לפעילותו.

ב"פייננשל טיימס" פורסם לאחרונה, כי הפקת הנפט היומית במזרח סוריה היא בין 34,000 ל-40,000 חביות; ובצפון עיראק בכ-8,000 חביות ליום. ההערכה היא, שההכנסה היומית של דאע"ש מהפקת הנפט עומדת על 1.53 מיליון דולר ליום!.

לכן, התלות של דאע"ש בנפט, כמו גם של העולם המערבי, היא נקודת-תורפה שלא ניתן להתעלם ממנה בתיחום ובניתוח זירת הקרב המלאה מול הארגון. ככל שהעולם המערבי ישכיל להיגמל מהתלות בנפט, הוא ישיג לעצמו יתרון אסטרטגי במאבק מול כוחות טרור רצחניים שדאע"ש הפך לסימן ההיכר שלהם. אחת הדרכים החשובות להכניע את דאע"ש עוברת דרך פגיעה במקור המימון שלו - הנפט.

מבחינת המערב, הקרב נגד דאע"ש יוכרע לא רק באמצעות מטוסים ופצצות, אלא גם באמצעות פיתוח טכנולוגיות ועידוד השימוש באנרגיות מתחדשות, אשר יחליפו את הנפט.

לשם כך נדרשת החלפת דיסקט בכל הנוגע לחשיבה ולשיח הנקשר למאבק בטרור. המונח "מלחמת עולם שלישית" המשמש מנהיגים רבים בעולם לתיאור המאבק בדאע"ש, לא הולם את המצב. הוא נעוץ בתפיסת-עולם מסורתית שלפיה הכרעת קונפליקטים נעשית באמצעות כוח והשגת עליונות צבאית. העולם המערבי, שצריך להתאחד נגד הטרור, נדרש לפעול במציאות אחרת, שהיא בעלת רבדים שונים של זירת המאבק, שבהם הכלכלה תופסת תפקיד נרחב יותר לצד העליונות הצבאית.

הזדמנות טובה להתארגנות כזאת היא "ועידת האקלים העולמית" של האו"ם (השם הרשמי הוא: ועידת האומות-המאוחדות לשינויי אקלים 2015), וצחוק הגורל שהיא נערכת השבוע דווקא בפריז. ועידה זו נועדה לעגן יעדים להפחתת פליטות גזי חממה, שאחד הכלים המרכזיים להשגתם הוא פיתוח והטמעה של אנרגיות מתחדשות, שהן אמצעי עיקרי להפסקת התלות בנפט.

לוועידה אמורים להגיע נציגים בכירים מ-195 מדינות, כולל נשיא ארה"ב ברק אובמה, נשיא סין שי ג'ינפינג, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, וגם ראש-ממשלת ישראל בנימין נתניהו. לפיכך, חובה להתייחס אל הוועידה בפריז כפורום משמעותי לגיבוש צעדים אסטרטגיים שגם יקדמו את המאבק בטרור העולמי. דווקא על רקע הטבח בפריז, ראוי לחתור להצלחתה של הוועידה, ולקוות כי תוביל לגיבוש הסכמה רחבה להשגת המטרה האסטרטגית של הפסקת התלות בנפט.

הצרפתים שמנהלים את הוועידה חייבים לחתור בנחישות לתוצאות ברורות, שיבטיחו מעבר גלובלי לאנרגיות מתחדשות. ועידה זו היא חלק מהמלחמה שלהם הן בזיהום האוויר והן נגד הטרור.

הכותבת, עו"ד, ראש תחום סביבה, קלינטק ואנרגיה מתחדשת במשרד ליפא מאיר ושות', כיהנה כמנכ"לית אדם טבע ודין