סוף לסאגה: כיל תוכל לכרות מינרלים תעשייתיים משדה בריר

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה בישיבתה היום את מסמך המדיניות לכריית מינרלים תעשייתיים ■ המועצה השתכנעה שאין בכריית פוספט הטלת סיכון בריאותי בלתי קביל על האוכלוסייה

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

סוף לסאגה: כיל  תוכל לכרות מינרלים תעשייתיים משדה בריר שבנגב, זאת חרף הטענות לסכנות בריאותיות קשות לתושבי האזור. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות רו"ח אביגדור יצחקי, אישרה בישיבתה היום (ג') את מסמך המדיניות לכריית מינרלים תעשייתיים.

מטרת מסמך המדיניות היא להבטיח בטווח הבינוני והרחוק (עד שנת 2045) אספקה סדירה של מינרלים תעשייתיים למשק, תוך איזון בין צרכי המשק לבין הצורך בשמירה על הסביבה ואיכות החיים. מסמך המדיניות ישמש רקע לעדכון תכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה (תמ"א 14/ב), כך שתכלול את שטחי המינרלים התעשייתיים, בנוסף לשטחים המיועדים לחומרי הגלם עבור משק הבנייה והסלילה, ועל בסיסה יוגשו תכניות מפורטות לכל האתרים.

על פי המועצה הארצית, המינרלים התעשייתיים הינם משאבי טבע בעלי ערך כלכלי גבוה וחשיבות לאומית למשק בכלל ולתעסוקת תושבי הנגב בפרט. במינרלים התעשייתיים נכללים: פוספטים, פצלי שמן, חרסיות מיוחדות, חול מיוחד, פורצלניט, מלח ונחושת.

הפוספט הוא חומר הגלם העיקרי מבחינת היקפי הכרייה והשטחים הקיימים והנדרשים. מסמך המדיניות ממליץ על כריית הפוספטים בסמוך לשטחים בהם הם ניכרים כיום (רותם, אורון, צין, חתרורים) ועל פיתוח אתר מרכזי חדש זהר דרום (הכולל את שדה בריר), בו קיימות עתודות משמעותיות.

המועצה הארצית ששמעה את העמדות השונות, השתכנעה שאין בכריית פוספט הטלת סיכון בריאותי בלתי קביל על האוכלוסייה, ביחס לפרויקטים אחרים של בניית תשתיות דוגמת דרכים. וכן, שתוספת פעילות הכרייה בהינתן המצב הקיים, עומדים בתקני הסביבה של חוק אוויר נקי, כאשר הובהר כי ערכי הסביבה הקבועים בארץ מותאמים לתקנים  אירופאים, ואף מחמירים מהם.

מכיל נמסר בתגובה: "החלטת המועצה הארצית שהתקבלה, לאחר עיכוב של שנים רבות, מעניקה סיכוי להמשך פעילות תעשיית הפוספטים בנגב בעשורים הקרובים.
כיל מתחייבת כי הכרייה בשדה בריר תעמוד בחוק אוויר נקי ובכל התקנים המקובלים. החברה מתחייבת לבצע ניטור ומעקב קפדני ומקצועי של השפעת הכרייה בהנחיה ובפיקוח הרשויות, והיא תציג בשקיפות ופתיחות מלאה את תוצאות הניטור לתושבי האזור והציבור כולו. כיל קוראת לתושבי האזור ונבחריו להתחיל יחד עם החברה בתהליך של 'שיתוף הציבור', במסגרתו יוכלו התושבים להבטיח את מעורבותם בתהליכי התכנון והמעקב אחר פעילות הכרייה העתידית".