חולדאי: לסגור קניונים בשבת, להשאיר קיוסקים ואוטובוסים

ראש עיריית ת"א מציע לגבש אמנה חברתית, בה "יוסכם שמחד לא יתקיימו בשבת מסחר ותעסוקה - אך מנגד יינתנו שירותים של תרבות, פנאי, מסעדות, בתי-קפה, קיוסקים ומרכולים ובעיקר תחבורה ציבורית"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, השתתף היום (ג') בדיון בנושא השבת שארגנה ח"כ רחל עזריה.

במהלך הדיון אמר חולדאי כי יש לקבל החלטות אמיצות בנושא ולגבש אמנה חברתית על כך שבשבת לא יתקיים מסחר, ואף הקניונים יהיו סגורים. אך מנגד, ייוותרו תחבורה ציבורית וכן קיוסקים ומרכולים שיפעלו במתכונת שבת.

כך, לדבריו, יהיה יום השבת יום מנוחה אמיתי לכולם, שיוקדש לבילוי, תרבות ופנאי. לטענתו, הדבר עדיף מתרבות הקניות שהתפתחה בארץ בשבתות.

"יום השבת במדינת היהודים צריך להיות יום מנוחה", אמר חולדאי. "זהו ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה - לכל אדם יש זכות ליום מנוחה בשבוע, יום בו יוכל לבלות, לנפוש, לטייל בארצנו, לבקר את קרוביו או להגיע לבית-החולים.

"כדי לאפשר לכולם ליהנות מיום המנוחה, ברור כי צריך לקיים שירותים, שחלקם פועל היום כמו תרבות ופנאי, וחלקם לא - כמו תחבורה ציבורית". 

לדבריו, "אין זו סוגייה הלכתית, אלא סוגייה פוליטית, ולא סוגייה 'תל-אביבית', אלא סוגייה הנוגעת לכלל הציבור". 

חולדאי הוסיף כי "נדרש אומץ פוליטי על-מנת לבחון את הצרכים האמיתיים של הציבור, ולכן הצעתי לגבש אמנה חברתית, בה נסכים על כך שמחד לא יתקיימו בשבת מסחר ותעסוקה - אך מנגד ניתן יהיה לתת שירותים של תרבות, פנאי, מסעדות, בתי-קפה, מספר מצומצם של קיוסקים ומרכולים ובעיקר תחבורה ציבורית, שתאפשר לכולנו, כולל מי שידו אינה משגת, ליהנות מיום השבת כיום מנוחה".