הערכות: ביטול הפרדה מבנית בבזק תמורת סיבים אופטיים

מסתמן: לאחר שבזק תקבל מחירים סבירים לשימוש בטלפוניה שלה, אם לא יהיו בעיות, היא "תדליק" את הסיבים ללקוחות ב-2016 ויחל דיון סביב התנאים לביטול ההפרדה המבנית

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

נושא ביטול ההפרדה המבנית בבזק יקודם כחלק ממו"מ שמתנהל בין בזק לבין משרד התקשורת, רק לאחר שיתפרסם שימוע בנושא השימוש בטלפוניה של בזק על ידי מתחרים. המו"מ סביב ההפרדה המבנית בבזק מתמקד בהבנות שבזק תתחיל לפרוס סיבים אופטיים ב-2016 בתמורה לביטול ההפרדה המבנית.

על פי המסתמן, משרד התקשורת עומד לפרסם את השימוע בנושא מחירי השימוש בטלפוניה במתכונת חדשה, קרי במתכונת ריסייל מינוס לפיה בזק מוכרת את השירות למתחרות במחיר נמוך ממה שהיא מוכרת לצרכנים, וכך הם יכולים למכור את הטלפוניה של בזק הלאה ללקוחותיהם. פרסום השימוע צפוי בתוך ימים ספורים וככל הידוע המחירים שיתפרסמו מסוכמים עם בזק. מה שאומר שקרוב לוודאי שהם לא יהיו מסוכמים עם המתחרים ולכן עשוי להתפתח עימות מעניין בנושא בין פרטנר וסלקום לבין משרד התקשורת, אם אכן יתברר שהמחירים גבוהים מדי.

המחירים מתבססים על מחירי החבילות הנוכחיות של בזק כאשר המשרד מפחית מהם איקס אחוזים. הערכה היא שמדובר במחיר קמעונאי מינוס 25% לחבילות בממוצע, מה שאומר שהמחירים ככל הנראה יהיו גבוהים מאד יחסית לציפיות של פרטנר וסלקום.

לאחר שיתפרסמו המחירים יתנהל שימוע שבו החברות יגיבו ואז תתעורר השאלה האם פרטנר וסלקום ידרשו מבג"ץ להחזיר את המחירים לרמה שכבר קבע המשרד במקור למחירי הטלפוניה בשוק הסיטונאי, שעומדים על 10 שקל ל-300 דקות. מחירים אלו היו תחרותיים וטובים למתחרים אך בזק התנגדה ודאגה לתקוע את המהלך בבג"ץ. זה בתורו תקע את הרפורמה בטלפוניה כחלק מרפורמת השימוש בתשתיות בזק לטובת המתחרים וביטול ההפרדה בין ספק אינטרנט לתשתית כך שכל ספקיות האינטרנט יוכלו למכור חבילות של ספק פלוס תשתית פלוס טלפוניה.

לאחר שבזק תקעה את הרפורמה בטענה לאי ישימות טכנולוגית מנסה המשרד ליישם פתרון של מכירת שירות הטלפוניה למתחרותיה וכאן אנו חוזרים לשאלת העסקה המתגבשת.

בעקבות הביקורת שהתעוררה לאחר שנחשף ב"גלובס" הדיל לפיו בזק תקבל מחירי טלפוניה שמקובלים עליה ובתמורה תקבל את ביטול ההפרדה, סוכם על ידי בזק ומשרד התקשורת שביטול ההפרדה יידחה לאחר שיושלם עניין הטלפוניה ואחרי שיהיה ברור שהטלפוניה עובדת וזמינה לשימוש מתחרותיה של בזק.

כעת, מדברים על השלב השני של העסקה שהוא כאמור סיבים אופטיים תמורת ביטול ההפרדה. הכוונה היא שבזק תפעיל ב-2016 סיבים אופטיים ובתמורה המשרד יספק לה את ביטול ההפרדה. בזק הסכימה עקרונית למהלך, מה גם שממילא תכננה להדליק את הסיבים האופטיים שלה ב-2016 ולהתחיל לספק מהירויות של חצי ג'יגה ללקוח בטכנולוגיית G.FAST.

את התרחיש הזה יכולות לשבש פרטנר וסלקום אם כאמור יעתרו לבג"ץ נגד מחירי הטלפוניה, מה שלא בטוח שיעשו. שתיהן מבינות שמחירים גבוהים שייקבעו לשימוש בטלפוניה של בזק תפגע ביכולת שלהן למכור חבילות שירותים ללקוחות בשוק הקווי. מאידך, השאלה יכולה להיות מה התמורה שהן יקבלו כתוצאה מויתור או התרככות בנושא מחירי הטלפוניה. באופן טבעי אף אחת מהן איננה ששה ללכת לבג"ץ נגד המשרד, אלא במצבים של לית ברירה.

הערכה בשוק היא שסלקום תעדיף לא להתעמת עם המשרד על מחירי הטלפוניה של בזק, בתלוי בתמיכתו של המשרד בעסקת המיזוג עם גולן טלקום. העניין הוא שלא בטוח שהמשרד יכול להבטיח את העסקה לנוכח התנגדות האוצר ואולי גם רשות ההגבלים. במצב כזה סלקום לא מקבלת כלום בתמורה לוויתור. ולגבי פרטנר? נדמה שמבחינתה הדרך לבג"ץ סלולה אם המחירים בטלפוניה יהיו גבוהים מדי. בניגוד לסלקום אין לה מה להפסיד, רק להרוויח.

נזכיר רק שלבזק יש כמיליון וחצי בתי אב שמחוברים בסיבים אופטיים והטכנולוגיה שבה תשתמש בזק הופכת למסחרית בימים אלה. נושא שני שחשוב להזכיר הוא שביטול ההפרדה המבנית הוא נושא שהובטח לבזק שיישקל לאחר מיסודו של השוק הסיטונאי והוא מעוגן בנייר מדיניות. בזק כבר דרשה את ביטול ההפרדה המבנית תמורת התרככות במחירי הטלפוניה, אלא שהמשרד חשש מביקורת ציבורית ולכן הוחלט שההפרדה תידחה לשלב שלאחר יישום הטלפוניה. השאלה היא רק באיזה תנאים תבוטל ההפרדה המבנית וכאן הולך להתפתח מאבק מר מאד, שעוד רבות ידובר בו.