חולדה, שתן ובשר מקולקל ברשתות - איפה משרד הבריאות?

יו"ר איגוד הרופאים הווטרינריים, שראה בעיניו את הזוהמה והטינופת בסניף אחד העם של ויקטורי, בריאיון ל"גלובס": "רשתות מזון עושות עבירות קשות בנושאי בריאות הציבור; תיאורטית, יכולים לסגור עסק כזה ולקנוס אותו"

ולדות עכברים בסניף שופרסל במודיעין / צילום: לקוח הרשת מתוך הכל כלול
ולדות עכברים בסניף שופרסל במודיעין / צילום: לקוח הרשת מתוך הכל כלול

שורה של ליקויים תברואתיים ברשתות מזון שונות נחשפו בחודשים האחרונים ב"גלובס" ובאמצעי תקשורת נוספים, החל מוולדות עכברים בסניף שופרסל במודיעין וחתול שהתרוצץ בוויטרינה של אושר עד.  

כעת מצטרפים לרשימה הלא מכובדת זו צילומי מצלמה נסתרת בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10, המתעדים זוועה בסניף אחד העם של רשת ויקטורי בתל-אביב: חולדה ועכברושים "בגודל של חתולה", צואת עכברים, שתן וצחנה, מקקים בכל מקום, בשר שפג תוקפו ותנאים שאינם ראויים למאכל אדם (צפו בסרטון המצורף לכתבה)

סמיכות המקרים וחומרת הליקויים מעלות תהיות קשות באשר לאופן שבו שומרות הרשויות על בריאות הצרכנים בארץ. בכל פעם מחדש נראה שאת תפקידן של הרשויות ממלאים הצרכנים, העובדים ואמצעי התקשורת - אשר חושפים את הזוהמה והרשלנות התברואתית. האם יש בכלל מי ששומר עלינו?

מסתבר שהתשובה, שהייתה אמורה להיות מובנת מאליה, כלל אינה ברורה: "זו שאלה טובה שהתשובה לה אינה ברורה, ובדיוק בגלל זה זה נראה ככה", אומר היום ל"גלובס" ד"ר משה רפלוביץ', יו"ר אגוד הרופאים הווטרינריים, אשר סייר בסניף ויקטורי והיה עד הן לזוהמה והן לריח השתן שאפף את המקום. "משרד הבריאות טוען כי הרשויות הן האמונות על פיקוח רשתות המזון, ואילו הן טוענות כי האחריות היא תחת משרד הבריאות. מה שקורה בפועל זה שיש בריחה מאחריות. במקום להדק את הפיקוח מקלים אותו, למעשה נמנעים מפיקוח".

- האם השירותים הווטרינריים לא אמורים לפקח?

"השירותים הווטרינריים לא אמורים להתעסק בתנאי היגיינה בין המדפים בחנויות אלא באיכות הבשר שנמכר. האחריות על הפן של ההיגיינה היא של משרד הבריאות. החקיקה המודרנית טוענת כי האחריות תוטל על בעל העסק - זה אולי נשמע טוב במדינות מסוימות, אבל לא במדינה כמו שלנו. לתת לחתול לשמור על השמנת?".

- האם בעקבות ממצאים כאלה יוטלו קנסות על בתי עסק או צווי סגירה?

"תיאורטית, לפי החוק יכולים לסגור עסק כזה, ואפשר גם לקנוס אותו".

- ובידי מי האחריות?

"רשות מקומית יכולה לסגור עסק, אבל האחריות היא של משרד הבריאות כמי שרשאי לסגור. גם לראש הרשות המקומית יש צד בעניין, אבל יותר בהיבט הטכני. פה אנחנו מדברים על עניין בריאותי, והסמכות בנושא הזה מצויה אצל משרד הבריאות".

אם דבריו אלה של רפלוביץ' מטרידים בגלל היעדר גורם אכיפה ברור שלוקח אחריות, הרי שהם מקבלים משנה תוקף כאשר הוא מחדד את האבסורד שבזכותו יכולים בתי עסק לעשות למעשה ככל העולה על רוחם, ופשוט לזלזל בבריאות הציבור.

- הופתעת מהממצאים שגיליתם בסניף?

"לצערי אני לא מופתע, כי העסקים לא חוששים מסנקציות. הם מתנהלים ככה עד שתופסים אותם, מתקנים את הליקויים ליום-יומיים, והמצב חוזר לקדמותו. אנחנו רואים מדי פעם כתבות שחושפות דברים מזעזעים, והמדינה - במקום לאכוף ולחוקק חוק מסודר - מטילה את האחריות על בעלי עסקים.

"זה חוסר אחריות משווע, כי בסוף הצרכן לא יכול לפקח על המזון שהוא אוכל, ואין לו כלים מקצועיים לבדוק את מה שהוא אוכל. הוא לא יכול לדעת מה קורה בתוך המחסנים, ואי-אפשר לצפות ממנו שישמור על העסקים. יש אחריות גדולה לבעלי עסקים, אבל בראש ובראשונה יש אחריות של המדינה".

כשהצרכנים לא מצביעים ברגליים

לצד כל הגורמים שנרדמים בשמירה ומפקירים את הצרכנים, יש לזכור שלצרכנים עצמם יש כוח ואחריות - וגם כאן המצב רחוק מלהיות טוב. הצרכנים הישראלים נוטים להיות סלחניים, ולעתים קרובות ההחלטה היכן לקנות נובעת אצלם אך ורק משיקולי מחיר ונוחות, כאשר הנושא התברואתי נדחק לקצה סדר העדיפויות.

- מה קורה בעולם?

"בעולם הסקנציות הן מאוד חריפות, ומי שפוגע בבריאות הציבור חשוף לעונשים כבדים, אבל גם הצרכנים נוקטים צעדים: בית עסק שסרח - לא ייכנסו אליו. הייתה בארה"ב רשת המבורגרים שגרמה להרעלת מזון. באותו לילה שזה נחשף היא קרסה - מחוף לחוף לא נכנסו אליה.

"פה רשתות עושות עבירות קשות בנושאים של בריאות הציבור. זה מתפרסם בתקשורת, אבל לציבור - זה לא שיש לו זיכרון קצר, אין לו זיכרון בכלל. אנחנו רואים צילומים בתוך מפעלים, והם ממשיכים להתקיים כאילו כלום, ראינו צילומים של בתי מטבחיים שנסגרו ליום-יומיים, וכאילו כלום לא קרה, ועולם כמנהגו נוהג. משרד הבריאות היה צריך להזדעק, והיה צריך להיות מוטרד מאוד.

"מצד שני, הם טוענים למחסור בכוח-אדם, ויש חוקים שמעבירים את האחריות לבעלי העסקים. אני מתפלא שראשי משרד הבריאות נותנים לזה יד".

לא עניין של אסתטיקה וקוסמטיקה

כשמדובר בעכברים ומקקים בתוך רשת מזון - מדובר בבעיה שצרכה להטריד את הצרכנים - לא בשל תחושת הגועל שמתעוררת, אלא בשל הסכנה הבריאותית.

- האם בזוהמה כזו יש סכנה בריאותית ממשית, או שהדגש הוא בעיקר אסתטי?

"אסתטיקה היא חשובה אבל לא הפן העיקרי. יש קשר ישיר לתחלואות גם המכרסמים שמעבירים מחלות וכל תנאי ההיגיינה מסביב. מדובר, למשל, בסחורה חשופה שעוברת דרך שירותים ציבוריים. אני לא חושב שמישהו מאיתנו מעביר את מוצרי המזון שלנו דרך השירותים לפני שהוא שם אותם במקרר, גם אם זה לכמה דקות.

"צרכנים לא יכולים להיות כלבי השמירה של עצמם. אי-אפשר לצפות מהצרכן שיפקח על הרשתות. אולי במדינת עולם שלישי לא סומכים על השלטונות ובודקים לבד, אבל בהנחה שאנחנו חיים במדינה מתוקנת, היא צריכה להבטיח לנו ביטחון ואת בטיחות המזון. בפן הזה המדינה נכשלה".

ויקטורי: "נתקן לאלתר"

מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: "סניף אחד העם של הרשת הפך בשנתיים האחרונות להיות חלק מאתר בנייה גדול. משכך, הסניף סובל מהתקפות מזיקים חדשות לבקרים יחד עם שאר העסקים באזור.

"רשת ויקטורי מקיימת מאמץ עצום למניעת התופעה ולמיגורה במסגרת מגבלות החוק ובהתאם לתקנות בריאות הציבור. הרשת מעסיקה וטרינר צמוד, שוכרת את שירותיהם של טובי המומחים והמדבירים ועובדת בצמוד עם עיריית תל-אביב, אשר מודעת לסוגייה והחליטה שלא להדביר מחוץ לחנויות, מחשש לשלום הציבור ובעלי החיים בסביבה.

"אנו מתחייבים בכובד-ראש לכל הקשור בניקיון ובהיגיינה. אי לכך התייצב בסניף מנכ"ל הרשת אייל רביד, יחד עם ההנהלה הבכירה, והנחה לקיים בו סדר פסח לאלתר, זאת מבלי לראות את הסרטונים המדוברים. אנו מודים על ההארה".

מנכ"ל הרשת, אייל רביד, הוסיף: "אבקש להכניס את הסיפור למסגרת הראויה, מלכודות וריח של שתן עכברים הם פועל יוצא של מכה עירונית בתל-אביב, עליה כבר דובר רבות.

"בנושא הבשר שפג תופו, הרי שלא נמצאה כמות מסחרית אלא חבילת בשר אטומה שמשקלה לא עולה על 1 ק"ג ונשארה במקרר. אני פועל באופן אישי כדי שמקרים כאלה לא יקרו, אך מדי פעם דברים קורים, ואנו פועלים מיידית לתיקונם ביעילות ובאחריות".

משרד הבריאות: הפיקוח היומיומי לא באחריותנו

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר ממשרד הבריאות כך: "משרד הבריאות מפקח על מסעדות ובתי אוכל במסגרת חוק רישוי עסקים. משרד הבריאות מפקח ומאשר בכל חידוש רישיון וכן עורך מבצעים יזומים או ביקורות בעקבות תלונות. הפיקוח השוטף והיומיומי נמצא באחריות הרשויות המקומיות.

"בסך-הכול, העסקים והמפעלים מפוקחים באופן שוטף כל השנה על-ידי הרשויות המקומיות, משרד הבריאות הווטרינרים הרשותיים. בהתאם לחומרת הממצאים ננקטים צעדים אכיפתיים; בכל שנה מושמדים מאות טונות של מזון, נערכים שימועים, מוצאים צווי סגירה, וננקטות תביעות משפטיות, וכן נערכים מבצעים יזומים תקשורתיים.

"הציבור צריך לבדוק שהעסק הוא בעל רישיון תקף, ובכל בעיה להתלונן לרשות המקומית או ללשכת הבריאות האזורית. יודגש שוב כי הפיקוח השוטף נמצא באחריות הרשויות המקומיות והווטרינרים הרשותיים.

"כדאי להעיר כי ד"ר רפלוביץ' מוביל התנגדות למהלך של שיפור הפיקוח הווטרינרי והעברתו לידי גופי הממשלה במקום להשאירו בידי הרשויות המקומיות, ולכן יש לקחת את דבריו בערבון מוגבל. משרד הבריאות יפעל באופן מיידי כנגד הרשתות בהן התגלו ממצאים חריגים בכתבה".

תחקיר "הכול כלול": "ממצאים מחרידים שצריכים להדיר שינה מעיני כולנו"

כאמור, תחקיר התוכנית "הכול כלול" עם סיוון כהן בערוץ 10 גילה ממצאים מטרידים בסניף ויקטורי ברחוב אחד העם בתל-אביב. 

בצילום במצלמה נסתרת בסניף הבוטיק של רשת ויקטורי עובד המקום צולם מדבר עם תחקירן התוכנית ואומר כי "יש חולדות בסניף, רואים אותן אחת ליום או יומיים".

על ריח הצחנה בסניף עקב שתן וצואה של עכברים, אמר העובד כי "מנווטים כאן באמצעות השתן... נשים מטהר אוויר". לגבי המקקים שצולמו גם כן בתחקיר, העובד אמר: "אי-אפשר על הג'וקים, כשאני מוצא - אני הורג אותם".

ד"ר רפלוביץ' התלווה לביקור בסניף ויקטורי וראה בעיניו את הטינופת והזוהמה. "יש כאן ריח של משתנות, זה נוראי", אמר. "זה מטורף... יש כאן ריח שתן של עכברים". בביקורו הוא איתר כמה מלכודות עכברים מפוזרות בסניף.

כשד"ר רפלוביץ' יצא החוצה אל כניסת הספקים, התמונה הייתה גרועה לא פחות: זבל מפוזר בכל עבר בסמוך לארגזי המזון, מזון עומד על המדרכה ברחוב בשמש וללא הגנה ממכרסמים, ו"גולת הכותרת" - בשר פג תוקף שנמכר בסניף. 

"ראינו אוסף של ממצאים די מחרידים שצריכים להדיר שינה מעיני כולנו", אמר ד"ר רפלוביץ'. "יש כאן סכנה גדולה למחלות - לא הייתי אוכל או שותה במקום כזה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לתוכנית כי "בעקבות הפנייה נקיים ביקורת במקום שתבדוק את התלונה הספציפית על עכברים והדברה, את נושא הבשר וגם ביקורת תברואתית כללית".