"בתוך 18 חודשים מחירי הדירות יירדו ב-15%"

עו"ד יהודה רוה, העומד בראש משרד י. רוה ושות' המייצג גופים בתחום התשתיות והנדל"ן: "אני מכיר את שוק הנדל"ן מזה 45 שנה וזו הפעם הראשונה שהממשלה מכניסה יד לכיס, מפסיקה לסחור בקרקעות ומשחררת אותן לבנייה"

עו"ד יהודה רוה / צילום: איל יצהר
עו"ד יהודה רוה / צילום: איל יצהר

לדברי עו"ד יהודה רוה, העומד בראש משרד י. רוה ושות' המייצג גופים בתחום התשתיות והנדל"ן, "אני מכיר את שוק הנדל"ן מזה 45 שנה וזו הפעם הראשונה שהממשלה מכניסה יד לכיס, מפסיקה לסחור בקרקעות ומשחררת אותן לבנייה, למעשה ללא כל מחיר. בשל כך אני צופה כי מחירי הנדל"ן לדיור יירדו בכ-15% בתוך כ-18 חודשים".

רוה, מבעלי קרן תשתיות ישראל וחבר בצוות האו"ם המייעץ בהקמת פרויקטים בינלאומיים בשיתוף הסקטור הפרטי, אמר את הדברים במסגרת כנס "עיר הנדל"ן" שמארגן מרכז הבנייה הישראלי באילת, והסביר כי כיום החסמים העיקריים העומדים בפני שוק הדיור הוא המחסור החמור בתשתיות לאותן שכונות חדשות שייבנו בשנים הקרובות.

"לאחרונה פורסמה חוות דעת של דניאלה פוסק, מתכננת מחוז המרכז במנהל התכנון, שבו קבעה כי שתי תכניות להקמת 7,000 יחידות דיור באזור מחנה צריפין כוללות ליקויים חמורים ובהם חוסר יכולת לסלול את הצירים התחבורתיים הראשיים בשכונות. כולם עכשיו רצים לבנות דירות, וזה חשוב ומצוין ויוריד את מחירי הדיור, אבל חייבים לזכור שכל משפחה וכל דירה וכל שכונה צריכים תשתיות תומכות. בין אם זה כבישים, גשרים, תשתיות ביוב וניקוז, מוסדות חינוך ורפואה. ברור שלמדינה אין היום את התקציבים הדרושים להדבקת הפער האדיר הקיים בתשתיות לאומיות ומוניציפאליות, אולם לא בטוח שכל הנטל צריך לרבוץ על המדינה".

"עם זאת", הוסיף רוה, כי "כשהמדינה רצתה, היא ידעה כיצד לשתף את הסקטור הפרטי בהשקעות הנדרשות לצורך הקמת פרויקטי תשתית ציבוריים באמצעות מודלים כגון B.O.T, ו-P.F.I והדוגמאות לכך רבות ומוצלחות: כביש חוצה ישראל, עיר הבה"דים, מתקני ההתפלה ועוד, הוקמו ומופעלים על ידי חברות פרטיות ועוד ועוד. האם מישהו עדיין מאמין שהמדינה יכולה להיות יעילה יותר, מהירה יותר וכלכלית יותר מגוף פרטי שזאת מומחיותו המוכחת, ואשר מחויב באמצעות חוזה ומכרז נוקשים, לביצוע פרויקט בזמן ובעלות קבועים? אני בספק", הוא סיכם.