שקד חושפת: הצעת החוק שתקל על החברות הדואליות בבורסה

שרת המשפטים חשפה הצעת חוק שהגישה הבוקר ליצירת הקלות לחברות ישראליות אשר נרשמות למסחר ■ טוענת: ארגוני הפשע משפיעים על התחרות במשק וגם על מחירי הדירות

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים איילת שקד טוענת כי ארגוני הפשע המאורגן הצליחו לחדור לתחומים רבים במשק ומשפיעים גם על מחירי הדירות, וכמו כן חושפת חקיקה שתקל על חברות בורסאיות דואליות הנסחרות בישראל ובחו"ל.

"ארגוני הפשיעה בישראל הצליחו לחדור לתחומים רבים בחיינו, ויש להם השפעה על הכלכלה במשק, על התחרות ההוגנת ועל מחירי הנדל"ן" - אמרה הבוקר (ד') שקד בכנס המסים השנתי של משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן ופירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט. 

שרת המשפטים דיברה מעל בימת הכנס על השפעתן ההולכת וגוברת של ארגוני הפשיעה והטרור על המערכות הפיננסיות ואף על הצרכן הפרטי: "הפשיעה הכלכלית מנצלת את מערכת הכספים ופעילות הסחר הלגיטימית לשם הסוואתם והלבנתם של כספי פשיעה. לפיכך ניצבת המדינות בפני אתגרים לפתח כלים להתמודד עם תופעה זו.

"בשנים האחרונות הוטמעו אמצעים רבים בתחום, דוגמת חוק איסור הלבנת הון, שרתם את המערכות הפיננסיות להתמודדות עם הטרור. לצד זו נעשו מאמצים אדירים בתחום האכיפה הכלכלית המשולבת (מניפה), אשר נעשה באמצעות שיתופי-פעולה בין הרשויות השונות דוגמת המשטרה, רשות המסים, הפרקליטות והרשות להלבנת הון. זו אחת מהדרכים האפקטיביות לטיפול בפשיעה".

שקד הציגה פעולות נוספות להתמודדות עם התופעה שנעשות כיום: "הצעת החוק צמצום השימוש במזומן, הרגולציה על מתן שירותי מטבע והסדרת תחום ההלוואות החוץ-בנקאיות. מאמצים אלה עולים בקנה אחד עם המגמות העולמיות בתחום".

השינוי המהפכני לו מייחלות החברות הדואליות?

לאחר מכן חשפה שקד הצעת חוק שהוגשה הבוקר להערות הציבור בעניין יצירת הקלות לחברות אשר נרשמות למסחר בבורסות בארץ ובעולם. מדובר בחברות דואליות החייבות בדיווח בישראל ובחו"ל, על-פי כללי הרגולציה השונים במדינות בהן אותן חברות נסחרות. כזכור, חברות כמו מלאנוקס מחקו בשנים האחרונות את מניותיהן בתל-אביב בשל הרגולציה הכבדה והעדיפו להיסחר רק בחו"ל.

"התקנות ממוקדות בחברות שאין בהן גרעין שליטה ונסחרות בבורסות זרות", אמרה שקד. "מדובר בדברים טריוויאליים שמשום מה לא נעשו עד היום, כמו הגשת מסמכים באנגלית לרשם החברות, דבר שהקשה על חברות ישראליות רבות, הקלות בכינוס אסיפה כללית, ועוד מספר הקלות. המצב הקיים כיום בו ישנה החלה של שני הדינים יוצר הכבדה, וההקלות המוצעות באות ליצור מצב שיקל החברות הזרות ויספק הגנה על המשקיעים.

"בחלק מהמקומות אף תידרש עמידה בדין הזר בלבד. כמו כן, תיקנתי תיקון חקיקה לחוק החברות וכן פרסמתי תקנות שמטרתן ליצור הקלות. התקנות מבחינות בין חברות גדולות לקטנות, והן יסייעו לעידוד הנפקות בבורסה בכך שחברות המנפיקות לראשונה יזכו להקלות".