המשכורות שהלכו לאיבוד בעקבות המשבר העולמי

דוח ארגון העבודה הבינלאומי: המשבר הכלכלי הגלובלי חתך 61 מיליון משרות

תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי
תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי

המשבר הכלכלי שפרץ ב-2008 אולי מאחורינו, אבל את השלכותיו עוד ניתן להרגיש באופנים רבים בעולם כולו. יהיו שיאמרו אולי שחסר טעם לשאול מה היה קורה אלמלא פרץ, אבל זה בדיוק מה שבדק ארגון העבודה הבינלאומי בדוח שפרסם השנה.

במחקר שעשה בחן הארגון היבטים שונים של הפגיעה הנוכחית בשוק העבודה והשווה אותם למצב האופטימלי שהיה יכול להיות אלמלא פרץ המשבר והצמיחה הכלכלית בעולם, ובפרט בשוק העבודה הבינלאומי, הייתה ממשיכה כסדרה. כך, למשל, מתייחס הארגון לפער שנוצר בין קצב הגידול בשיעור התעסוקה שהיה צפוי ללא המשבר לבין קצב הגידול שאנחנו עדים לו כיום (Jobs gaps).

לפי הדוח, בהשוואה בין שנת 2014 לשנים שקדמו למשבר, ב-2014 היו פחות 61 מיליון איש ואישה בשוק העבודה מאשר הצפי.

הנתון הזה הוא בקנה-מידה בינלאומי, אבל לפי דוח ארגון העבודה יש הבדלים משמעותיים בנתונים הללו בין אזורים, בין קבוצות דמוגרפיות, גילאים וכמובן גם בין המינים.

כך, למשל, מגלה הארגון שהפער חמור הרבה יותר בכלכלות המפותחות מאשר במדינות אסיה, וקרוב ל-73% מהפער במשרות בשנת 2014 נבע מצמצום התעסוקה בקרב נשים (בעיקר מבוגרות), המהוות 40% בלבד מכוח העבודה הבינלאומי.

ומה הפער הזה אומר מבחינת כסף? ארגון העבודה חישב שבשנת 2013 לבדה אבד כתוצאה מהמשבר פוטנציאל השתכרות של כ-1.218 טריליון דולר. חלק ניכר מהשכר הזה אבד במדינות המערב: כלכלות העולם המפותח, ובהן מדינות האיחוד האירופי, איבדו 889 מיליארד דולר של משכורות, והאיחוד האירופי לבדו איבד 467 מיליארד דולר. מדינות אסיה והפסיפיק איבדו 149 מיליארד דולר - 114 מיליארד דולר מהם ממשרות שמילאו נשים. סה"כ בשנים 2008-2013, הסתכם אובדן המשכורות כתוצאה מפער המשרות בלא פחות מ-5.789 טריליון דולר.

לפי הדוח, פער המשרות לא רק שלא הצטמצם בשנים שלאחר המשבר, הוא הלך וגדל. אם בעת פרוץ המשבר, בשנת 2008, מדובר היה באובדן שכר שנתי של כ-160 מיליון דולר, בשנת 2009 כבר היה מדובר ב-920 מיליארד דולר, וב-2013 הגענו ל-1.2 טריליון דולר.

ככל שהפער גדל, כך עלה חלקן של הנשים באובדן המשרות. אם ב-2009 שני שלישים מסך אובדן השכר היו ממשכורות פוטנציאליות של גברים, עם ההתאוששות מהמשבר, נתח הנשים הלך ועלה.

אומדן האובדן של משכורות בעקבות המחסור בעבודות
 אומדן האובדן של משכורות בעקבות המחסור בעבודות