שדה התעופה בהרצליה ייסגר; במקומו יוקם פרויקט דיור

בשכונת שביב 1,000 יחידות דיור בבנייני רכבת, ולא ניתן היה לקדם בה תוכנית פינוי בינוי בשל מגבלות הגובה שהטיל שדה התעופה אשר צפוי להתפנות בעוד 3 שנים

 

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר היום (ד') בכנס הנדל"ן שנערך באילת כי הוא מזמין יזמי נדל"ן להגיש תוכניות לפרויקט פינוי בינוי בשכונת שביב (יד התשעה) בהרצליה. זאת לאחר שנים רבות בהן היתה שכונת שביב השכונה המוזנחת ביותר בהרצליה, ולא ניתן היה לקדם בה תוכניות להתחדשות עירונית בשל פעילותו של שדה התעופה הסמוך. בימים הקרובים אגף ההנדסה של עיריית הרצליה יפרסם קול קורא בנושא.

שכונת שביב מונה כיום 1,000 יחידות דיור רובם בבנייני רכבת ישנים, אך במשך השנים לא ניתן היה לקדם תוכנית לפינוי בינוי, בגלל פעילותו של שדה התעופה בהרצליה אשר הטיל מגבלות גובה על בנייה בשכונה. לפני מספר חודשים קבעה המועצה הארצית לתכנוון ובנייה בהמשך להחלטה קודמת של בית המשפט, כי שדה התעופה בהרצליה יפונה בעוד כשלוש שנים לאחר הפסקה מוחלטת של פעילותו. בכך סללה המועצה הארצית את הדרך לקדם לראשונה תוכניות להתחדשות עירונית בשכונת שביב.

שכונת שביב ממוקמת בחלקו הצפון מזרחי של הרצליה, וגובלת מצפון בכביש 531 שנמצא לקראת פתיחה, שכונת נוה עמל מדרום, דרך ירושלים ממערב ורעננה ממזרח. "אנחנו רוצים לראות תוכנית פינוי בינוי על כל השכונה מהגדר הדרומית ועד לצפונית" אמר פדלון, "חלק בלתי מבוטל מהתוכנית צריך לכלול שטחי תעסוקה שיוקמו בצידה הצפוני של השכונה בסמוך לכביש 531 ולתחנת הרכבת שצפויה לעבור בין רעננה להרצליה, באופן של 70% מהתוכנית שטחי מגורים ו-30% שטחי תעסוקה ומסחר".   

בנוגע ליחס השטחים החדשים אל מול השטחים הקיימים, הבהיר פדלון כי "השמים הם הגבול" והעירייה מוכנה לשמוע תוכניות שמדברות גם על מקדם כלכלי גבוה של מספר יחידות דיור חדשות על כל דירה ישנה. בין היתר מאחר ובשכונת יד התשעה גם בתים צמודי קרקע, וגם שיכוני רכבת רוווי יחידות דיור במגרשים מצומצמים יחסית. עד כה תוכנות נקודתיות של יזמים להתחדשות עירונית בשכונה, לא צלחו את מחסום הכדאיות הכלכלית בשל ריבוי יחידות הדיור הקיימות על שטח קטן בשילוב מגבלות הגובה.

מהנדס עיריית הרצליה מייק סקה מסר כי "מה שהופך את התוכנית לכדאית היא התפיסה הרחבה של פינוי בינוי בכל השכונה ולא יחידות קרקע בודדות. אנחנו מוכנים לשמוע גם על מקדם כלכלי של 7 דירות חדשות לכל דירה ישנה, ובתנאי שהתוכנית תהיה תוכנית טובה, שעונה על כל הצרכים של השכונה, ותוכל להתממש בשלבים למשל 10 שנים".

עם פינוי שדה התעופה בעוד כשלוש שנים, גם שטח השדה עצמו שיתוכנן על ידי רשות מקרקעי ישראל, צפוי לצאת לשיווק. השטח נמצא ברובו בבעלות רשות מקרקעי ישראל, ושייך מוניציפלית לתחומן של עיריית הרצליה ושל המועצה המקומית כפר שמריהו.