למה דווקא מנדלבליט וברץ?

למה נתניהו מתעקש על אנשים שיש כתמים בעברם?

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

אביחי מנדלבליט וגם רן ברץ הם עדיין במעמד של מועמדים הזקוקים לאישורים כדי להתמנות, האחד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, השני כראש מערך ההסברה הלאומי. האם יעברו שניים אלה למעמד של מי שהתמנו? או שמא יאבדו גם את מועמדותם? הדברים כמובן תלויים באדם אחד, הלא הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הכתם האנושי

מדובר בשני תפקידים חשובים ביותר, כל אחד בתחומו. והנה, בשני תחומים חשובים אלה, אנחנו מוצאים מועמדים שהם, בלשון המעטה, בעייתיים.

אני שומע על מנדלבליט דברים טובים בדרך-כלל. בתפקידו כפרקליט צבאי ראשי הוא ביצע כמה מהלכים המלמדים על מחשבה ליברלית ואומץ-לב ציבורי ואישי. בהחלט מאפיינים שבאופן רגיל מהווים המלצה טובה לתפקיד היועץ.

אלא מה? יש עליו כתם. בחודש יוני 2014 הוא נחקר באזהרה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה, בחשד לביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הרפז, בעת כהונתו כפצ"ר. במאי 2015 החליט היועץ וינשטיין לסגור את תיק החקירה נגד מנדלבליט.

לכאורה, הכול בסדר. למעשה, לא כל-כך. פרשת הרפז אמנם לא הניבה חקירה או אישום, אבל היא כן יצרה כתם מספיק כדי להטיל צל כבד על מועמדותו של מנדלבליט.

מחיר שצריך לשלם

כתמים מסוג זה הם לעיתים לא הוגנים. בגלל שלא היה הליך משפטי, אי-אפשר להתגונן מפניהם, אי-אפשר להוכיח שאין דברים בגו. תמיד יהיו כאלה שיטענו כי המעשים שבהם נחשד מנדלבליט אכן נעשו. זה ילווה את מנדלבליט בכל תקופת כהונתו כיועץ, אם יתמנה, וזה בוודאי יפריע לתפקודו ביותר מדרך אחת.

שוב: זה יכול להיות לא הוגן, כי אולי הוא באמת נקי. אבל אולי לא. ולכן זה מחיר שאדם בחיים הציבוריים צריך להיות מוכן לשלם.

מנדלבליט ללא ספק יכול למלא תפקידים בכירים שונים. יועץ משפטי אינו אחד מהם. כי יועץ משפטי צריך לקבל החלטות המחייבות אותו להיות אדם שאין עליו כתם או עננה כלשהם.

האם אין במדינה אנשים מתאימים ללא כתמים ועננות? למה נתניהו מתעקש על אדם שאינו כזה? ואולי עובדה זו מהווה סיבה נוספת לאי-התאמתו של מנדלבליט?

למה ברץ עדיין מועמד?

באשר לרן ברץ - הוא לא אמר וכתב מספיק כדי שראש הממשלה יבין שמדובר באדם בלתי ראוי מכל בחינה? מדוע מועמדותו אינה מתבטלת? למה נתניהו מחכה?

איש דוחה

מכל השחיתויות של אנשי ציבור, הכי מעצבן אותי בנימין בן-אליעזר המואשם בעבירות שוחד, איסור הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס. האיש הזה עם הצ'אפחות, ההתנהלות החברמנית - איך הוא העז להעמיד את עצמו כמועמד לנשיאות, הסחבק הזה? דוחה.