ספרד: זכויות השידור יכניסו מהעונה הבאה כ-1.5 מיליארד אירו

המינהלת הספרדית סגרה את הסכמי הטלוויזיה המקומיים לשלוש העונות הבאות; כלל החוזים אמורים להפוך אותה לליגת הכדורגל השנייה הכי מכניסה בעולם מזכויות שידור

אתלטיקו מדריד מול אספניול ליגה ספרדית / צילום: רויטרס
אתלטיקו מדריד מול אספניול ליגה ספרדית / צילום: רויטרס

המאבקים האדירים שמתנהלים בשוק המדיה בספרד סידרו למינהלת הליגה הספרדית הצלחה גדולה במכרז שידורי הכדורגל. בתקשורת הספרדית מפרסמים כי שתי הזוכות במכרז שנסגר בימים אלו הן חברות טלפוניקה ומדיה-פרו, שישלמו סכום כולל של 2.65 מיליארד אירו עבור הזכויות של הליגה בשלוש העונות הבאות (2016/17-2018/19).

טלפוניקה, שתשדר את משחקי הליגה באמצעות הערוץ בתשלום Movistar שבבעלותה, תשלם 750 מיליון אירו מתוך הסכום הכולל; מדיה-פרו, שגם היא תשדר את המשחקים בפלטפורמת הפיי שלה בערוץ Bein Sports (שנמצא בבעלות אל-ג'זירה הקטארית אך מופעל על -ידי מדיה-פרו בספרד), התחייבה לשלם 1.9 מיליארד אירו מהסכום הכולל של הזכויות.

בסך הכל השיגה המינהלת 833 מיליון אירו לעונה, עלייה של 35% בהשוואה לסכום שמשולם במכרז הנוכחי ועומד על 620 מיליון אירו. יש לציין כי מדובר בזכויות השידור לגופים המקומיים, וההסכום צפוי עוד לעלות מעט - נותרה חבילה אחת למכירה לערוצים הפתוחים הכוללת בין היתר את משחקי גביע המלך ומשחק אחד מהליגה הבכירה. ביחד עם מכירת הזכויות של הליגה הספרדית לחו"ל יסתכמו כלל החבילות בכ-1.5 מיליארד אירו לעונה - סכום שיא בתולדות הליגה הספרדית. בעונה הנוכחית (2015/16), הראשונה שנמכרה תחת התאגדות קולקטיבית של המועדונים והמינהלת (לפני כן מכרו הקבוצות את זכויותיהן באופן פרטי) - השיגה המינהלת סך של 1.2 מיליארד אירו מזכייני השידורים.

1.5 מיליארד אירו יהפכו את הליגה הספרדית החל מהעונה הבאה לליגת הכדורגל השנייה הכי מכניסה בעולם מזכויות שידור, אחרי הפרמיירליג האנגלית (שאמורה לגרוף החל מהעונה הבאה כ-4 מיליארד אירו בשנה). באיטליה נכנסו העונה להסכמים חדשים בשווי כולל מוערך של 1.1-1.2 מיליארד אירו, ובבונדסליגה בגרמניה יסיימו בסוף העונה הבאה חוזים השווים פחות מ-800 מיליון אירו בעונה.

טלפוניקה תקבל את זכות הבחירה למשחק המרכזי מדי מחזור, כאשר היא מוגבלת ל-18 משחקים של ריאל מדריד ו-18 משחקים של ברצלונה. היא תוכל לשדר רק קלאסיקו אחד בעונה (בסיבוב השני), ואסור יהיה לה לשדר משחקים "גדולים" של ריאל וברצלונה - מול ולנסיה, אתלטיק בילבאו, אתלטיקו מדריד וסביליה.

על-פי הערכות, מי שייאלץ בין היתר לשאת בנטל של עליית מחירי הזכויות הם הצופים - שמשלמים נכון להיום בין 10 ל-25 אירו עבור שידורי הכדורגל בספרד.

על-פי שיטת החלוקה החדשה, 10% מהסכום הכול של הזכויות הולך לקבוצות הליגה השנייה בספרד; מתוך 90% הנותרים של הליגה הראשונה - 50% מתחלקים שווה בשווה בין 20 הקבוצות, 25% מחולקים על-פי הישגים של הקבוצות בחמש העונות האחרונות, ו-255 הנותרים מחולקים על-פי קריטריונים שונים, ביניהם כמות חברי מועדון, כמות צופים ועוד.