"חח"י רכשה גז עודף בעלות כפולה מזו שדיווחה עליה"

בתשקיף שפרסמה החברה בשבוע שעבר היא דיווחה על עלות גז עודפת בסך 3 מיליארד שקל ■ בכירים במשק החשמל טוענים כי מדובר ב-6 מיליארד שקל ■ מסמך פנימי של החברה שהגיע לידי "גלובס" עשוי להסביר את הפער

עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור
עופר בלוך / צילום: אוריה תדמור

מבקר המדינה בודק כיצד קרה שחברת החשמל רכשה גז עודף במיליארדי שקלים - כך נודע ל"גלובס". תוצאות הביקורת יפורסמו בדוח מיוחד על "השלכות המעבר לגז על משק החשמל".

בשבוע שעבר פרסמה חברת החשמל תשקיף שבו היא מודה שרכשה כמות עודפת של גז מ"תמר", בסכום של 800 מיליון דולר (3 מיליארד שקל). לטענת החברה, חצי מהכמות העודפת שנרכשה היה בגין 2018-2019 והיתר בגין 2020-2023. עוד הוסיפה, כי שותפות תמר אישרה לה להאריך עמה את ההסכם אם לא תנצל את הכמות העודפת. כעת, בכירים במשק החשמל טוענים שההערכה שפרסמה החברה היא "אופטימית". לדבריהם, כמות הגז העודפת שתישאר עד סוף תקופת ההסכם עם תמר גבוהה פי 2 ועלותה מגיעה עד 6 מיליארד שקל.

נזכיר שב-2012 חתמה חברת החשמל על חוזה גז עם תמר ובו התחייבה האחרונה לספק 42.5 BCM של גז, בהיקף מרבי כולל של כ-77 BCM, במשך 15 שנה. ההסכם כלל אופציה להגדלת הכמות עד 99 BCM בשתי פעימות. באותו הסכם התחייבה חברת החשמל לרכוש כמות מינימלית של גז, גם אם לא תצרוך את כולו (Take or Pay). נקבע כי במשך 5 שנים יעמוד ה-TOP על 3.5 BCM של גז, ולאחר מכן הכמות תרד ל-2.5. עוד נקבע, כי אם החברה תחליט לממש את האופציה להגדלת הכמות, ה-TOP יגדל ל-5 BCM.

לפי מסמך פנימי של חברת החשמל שהגיע לידי "גלובס", בשנים 2013-2015 צברה החברה כמות של 1.56 BCM מעל ה-TOP - כמות שהיא יכולה לקזז עם הגירעון שייווצר לה בשנים הבאות. עוד מעריכה החברה באותו מסמך, שהיא תסיים את 2023 עם "גירעון גז" של 3.53 BCM. כלומר, היא תצרוך 3.53 BCM של גז פחות מהכמות המינימלית שעליה התחייבה לשלם. כמות זאת מסבירה את התשלום העודף של כ-800 מיליון דולר.

"תחזית הביקושים של החברה היא הזויה", טען היום בכיר במשק החשמל, "החברה הניחה שמ-2022 תגדל צריכת הגז שלה בכל שנה, אך זה לא מתיישב עם הכניסה של יצרני חשמל פרטיים, יצרני קוגרנציה ושילוב יצרני אנרגיה מתחדשת". כך, למשל, במסמך מעריכה חברת החשמל שהביקוש שלה ב-2016 יעמוד על 3 BCM.

אלא שעל פי הערכות משרד האנרגיה, בשנה הבאה תעמוד הצריכה של חברת החשמל על כ-2.5 BCM בלבד. זה אולי לא נשמע הרבה, אך במונחים כספיים מיתרגם הפער לעלות עודפת של יותר מ-100 מיליון דולר. בעוד שחח"י מעריכה כי תצרוך 2.25 BCM של גז ב-2020, ו-3.35 BCM ב-2025, תחזיות אחרות מדברות על מספרים נמוכים יותר. כאשר מצרפים את כמויות הגז יחד, מדובר במאות מיליוני דולרים.

"הבעיה המרכזית של החברה היא שהעמסת יחידות ייצור על ידי מנהל המערכת נעשית לפי עקרונות שאינם מביאים בחשבון את המחויבות של חח"י ל-TOP", אמר ל"גלובס" גורם בחברה. "המנהל מעדיף קודם להעמיס תחנת כוח פרטית יעילה יותר, ולא רואה את תמונת המאקרו - והיא שהחברה מפסידה כסף. מעבר לזה, רשות החשמל עדיין לא מכירה לחברה בתשלומי ה-TOP במסגרת סל הדלקים המוכר לה", הוסיף.

עוד עולה מהמסמך, שהחברה הניחה כי תקים שתי יחידות ייצור מבוססות על גז ברדינג, אף שעדיין אין לה אישור לכך. בפגישה שקיימו בחודש שעבר יצרני החשמל הפרטיים עם מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, הם דרשו ממנו להוציא את תחנת הכוח רדינג למכרז. התחנה שתוקם צפויה לייצר 880 מגוואט חשמל ולצרוך כ-1 BCM של גז בשנה. אלה מיתרגמים לעלות שנתית של כ-200 מיליון דולר.

נתון מעניין נוסף במסמך הוא הערכת החברה שהיא תסיים את שנת 2028 עם כמות עודפת של 0.96 BCM. נציין שברבעון הקודם העריכה החברה כי תסיים את תקופת ההסכם עם תמר בכמות גז של 2.4 BCM. לא ברור מה השתנה בתוך רבעון ומדוע לא הציגה זאת חברת החשמל בתשקיף שפרסמה.

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל פרסמה בתשקיף את עמדתה, וכל נתון אחר שצוין אינו משקף את עמדת החברה.התחזית לגבי צריכת הגז מתבססת על דימוי מפורט של פעולת מערכת ייצור החשמל לטווח ארוך. לצורך ניהול סיכונים החברה בוחנת תרחישים של פיתוח מערכת הייצור, התפתחות הביקוש לחשמל, התפתחות משק הגז ומחירי דלק עתידיים. התחזית העדכנית של צריכת הגז חושבה על בסיס תחזית הביקוש המעודכנת ביותר שבידי החברה, ועל בסיס התחזית העדכנית של חח"י לגבי השתלבות היצרנים הפרטיים. לתחנת רדינג חשיבות רבה לתפקוד מערכת החשמל מאחר והיא נמצאת במרכז העומס והפעלתה נחוצה מהיבט אמינות מערכת החשמל".

מנכ"ל חברת החשמל: "מה שחשוב הוא שיש לנו גז"

"אני לא רוצה להיכנס לסוגיות שקשורות ל-TOP בהסכם הגז. זו סוגיה כבדה שמערבת הרבה כסף. חברת החשמל בטוח תצליח להסתדר איתה בשנים הקרובות" - כך אמר אתמול (ד') מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, בהתבטאות ראשונה על כמות הגז העודפת שרכשה החברה. "מה שחשוב הוא שיש לנו גז". בלוך אמר את הדברים ב"כינוס חשמל 2015" שמקיימת התאגדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה בישראל.

בלוך חזר על הטענה הנשמעת שוב ושוב מפי בכירי החברה, והיא ש"הנקודה המטרידה באמת היא שאין יתירות במערכת הגז. בספטמבר, 60% מכלל ייצור החשמל היה בגז, עם אסדה אחת וצינור אחד. אני בתור תעשיין לא הסכמתי שבמערכות קריטיות תהיה 0 יתירות. זה מצב בלתי נסבל". בלוך הוסיף וטען כי אחת הסיבות העיקריות למצבה הקשה של החברה היא כניסתם של יצרני החשמל הפרטיים. "ב-2013 היינו עם 10% ייצור חשמל פרטי, היום זה עומד על 25% וב-2020 על 40%. במהלך השנים ההכנסות שלנו ירדו, והחוב שלנו רק עלה. אנחנו היום בחוב של 45.7 מיליארד שקל. ב-2012 החוב עמד על 51.8 מיליארד בגלל משבר הגז המצרי ואנחנו מנסים כל שנה להוריד אותו, אבל זה לא קל".

עוד האשים בלוך את רשות החשמל וטען כי ב-5 השנים האחרונות השקיעה החברה 12 מיליארד שקל במקטעי רשת ההולכה וחלוקה, שמהם הרשות לא הכירה ב-6 מיליארד שקל. "זה בא על חשבון התייעלות רדיקלית או הגדלת החוב של חח"י". נזכיר שהשבוע עתרה החברה לבג"ץ נגד הרשות ודרשה שיחייב אותה לעדכן את תעריפי ההולכה וחלוקה.

תחזית הביקוש לגז
 תחזית הביקוש לגז