חח"י: פיצוי של 1.76 מיליארד ד' עקב הפסקת הגז ממצרים

במסגרת פסק הבוררים נפסק נגד חברות הגז המצריות EGAS ו-EGPC, כי יפצו את חברת החשמל בסך של כ-1.76 מיליארד דולר  בגין הנזקים הכבדים שנגרמו לה עקב אי אספקת הגז המצרי

פיגוע בצינור הגז של EMG / צילום: רויטרס
פיגוע בצינור הגז של EMG / צילום: רויטרס

בשורות טובות לחברת החשמל: לאחר הליך בוררות שמתנהל כ-4 שנים, פסקה לשכת המסחר הבינלאומית (ה-ICC) כי חברות הגז המצריות EGAS ו-EGPC יפצו את החברה ב-1.76 מיליארד דולר. הפיצוי הוא בגין הנזקים הכבדים שנגרמו לחברה עקב אי אספקת הגז המצרי.

ב-2011 הפסיקה מצרים את הזרמת הגז הטבעי לישראל, זאת בעקבות סדרת פיצוצים בצנרת הולכת הגז בסיני. הפסקת ההזרמה אילצה את חברת החשמל לרכוש דלקים יקרים יותר לייצור החשמל. העלות הנוספת - יותר מ-10 מיליארד שקל - עמדה למוטט את החברה ומשום כך קידם מנכ"ל האוצר דאז, דורון כהן, תוכנית חילוץ שאפשרה לחברה לגייס 9 מיליארד שקל בערבויות מדינה. בד בבד הועלו תעריפי החשמל בהדרגה בכ-30%.

לפיכך, בפברואר 2012  אישר דירקטוריון החברה להגיש תביעה במסגרת הליך בוררות בינלאומי נגד חברות הגז המצריות E-Gas ו-EGPC על ידי חברת EMG, שבבעלות יוסי מימן ושותפים זרים. חברת החשמל ו-EMG טענו בבוררות להפרת הסכם משולש שנחתם בין הצדדים ב-2009, בה בעת שהמצרים טענו כי הפסקת ההזרמה של הגז נבעה מכוח עליון.

הבוררות נערכה בלשכת המסחר הבינלאומי, אחד ממוסדות הבוררות הוותיקות בעולם, בפני 3 בוררים בינלאומיים. הדיונים התקיימו בדלתיים סגורות. ביום שישי התקבל פסק הבוררים שקבע כי החברות המצריות יפצו את החברה ב-1.76 מיליארד דולר בתוספת ריבית שתחושב על-פי מנגנון שנקבע. עוד הוחלט כי המצרים יכסו חלק מההוצאות המשפטיות של חח"י.

מחברת החשמל נמסר כי היא "תפעל למימוש פסק הבוררות בהידברות עם חברות גז אלו".