ראש המל"ל: "ארגוני טרור ניסו לפגוע באסדת הגז והחטיאו"

יוסי כהן חשף בוועדת הכלכלה כי ניסיון הפגיעה באסדה אירע ב"צוק איתן" ■ "האמל"ח שנמצא בידי ארגוני הטרור הסובבים אותנו כבר יותר משוכלל ומדויק, ופגיעותנו עולה"

יוסי כהן / צילום: חיים צח-לע"מ
יוסי כהן / צילום: חיים צח-לע"מ

ראש המטה לביטחון לאומי יוסי כהן חשף היום (א') בדיון בוועדת הכלכלה על מתווה הגז כי ארגוני טרור ניסו כבר לפגוע באסדת הגז בים - והחטיאו.

כהן אמר שישראל חייבת להגן על נכסיה במים הכלכליים: "אנחנו רוכשים ספינות מלחמה ייעודיות לשם כך. חיל הים נערך להגן על האסדה... כבר במהלך 'צוק איתן' היו ניסיונות לפגוע באסדה שלנו, ולשמחתנו הנשק הזה לא מדויק דיו ולא הצליח לפגוע באסדה. אבל האמל"ח שנמצא בידי ארגוני הטרור הסובבים אותנו כבר יותר משוכלל ומדויק, ופגיעותנו עולה".

באשר לבוררות בין חברת החשמל למצרים בנוגע לפיצוץ צינור הגז המצרי, כאשר בבוררות נקבע כי חח"י תפוצה ב-1.8 מיליארד דולר, אמר כהן כי "אנחנו עוקבים אחרי זה כמה שנים ואני רוצה ללמוד את תוצאות הבוררות ולא רוצה לתת תשובה לא מוסמכת".

 

לאחר הליך בוררות שמתנהל כ-4 שנים, הודיעה היום חברת החשמל כי לשכת המסחר הבינלאומית פסקה כי חברות הגז המצריות EGAS ו-EGPC יפצו את החברה ב-1.76 מיליארד דולר. הפיצוי הוא בגין הנזקים הכבדים שנגרמו לחברה עקב אי אספקת הגז המצרי.

בתשובה לשאלה של יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל כיצד תשפיע פסיקת הבוררות על ייצוא הגז למצרים, השיב כהן כי הוא מקווה "שזה לא יפגע ביחסינו המאוד חשובים עם מצרים".

עוד הוסיף כהן כי "מקומה של מדינת ישראל במזה"ת הולך ונהיה מאותגר יותר ומחוזק יותר בזכות שת"פ עם המדינות השכנות. זה כרוך עם יכולת אסטרטגית ביטחונית שישראל יודעת לייצר עם מדינות ידידותיות בראשן מצרים, ירדן, קפריסין, יוון וטורקיה. יש לנו אינטרס לייצר קשר כלכלי אסטרטגי גם אפרופו הגז הישראלי עם אותן מדינות".

ח"כ מיכל רוזין תקפה את כהן וטענה כי קל להצדיק את החשיבות שבחתימה על מתווה הגז במסגרת הטיעון של שמירה על ביטחון מדינת ישראל. "אבל אתה כראש גוף שאמור לתת ראייה רחבה יותר, לא יכול להתייחס רק לנושא הביטחון", טענה והוסיפה כי על המל"ל להתייחס גם לשיקולים של ביטחון אנרגטי: "מצפים ממך להתייחס גם לשאלה מה יקרה אם יהיה יצוא שיוביל לכך שלא יהיה מספיק גז בישראל. האם יש לך המלצה כמה לייצא? המל"ל לא קם בשביל לעשות קופי פייסט לעמדת משרד הביטחון. למה לא נזעקתם קודם?".

כהן השיב כי חוות הדעת של המלל נכתבה כבר בנובמבר 2013 עוד לפני הדיונים על המתווה: "יש מסמך בחתימתי שאני כותב על היצוא עוד הרבה לפני המתווה. מיום כניסתי המלל עסק בחוו"ד אותנטיות על מה שנראה לנו רלוונטי".