יאיר סרוסי: "זהירות ממדיניות קיצונית ומענישה"

יו"ר בנק הפועלים מזהיר "מחוסר ראיה כוללת של כל היוזמות לשינוי בתחום הבנקאות בישראל, מחוסר האיזון בכוחות, מחולשת הבנקים" ■ ד"ר כריסטיאן קלר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "העולם נכנס לשלב השלישי של משבר האשראי"

יאיר סרוסי / צילום: תמר מצפי
יאיר סרוסי / צילום: תמר מצפי

ד"ר כריסטיאן קלר, ראש תחום מחקרים כלכליים בברקליס העולמית, אמר היום (א') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי העולם נכנס לשלב השלישי של משבר האשראי.

"אנחנו בשלב השלישי של משבר האשראי העולמי. השלב הראשון היה 2008-9 בארה"ב עם משבר הסאב-פריים וקריסת ליהמן ברדרס; השלב השני היה 2011 באירופה עם הסדרי החוב של פורטוגל, יוון וספרד; השלב השלישי הוא בשווקים המתעוררים עם משבר של חוב של תאגידים פרטיים בכלכלות המתפתחות שהחוב שלהם הוא בדולרים", אמר קלר.

לדבריו, "סין עשתה טובה גדולה לעולם כששמרה על מחירי הסחורות גבוהים ואפשרה בכך לכלכלות המתפתחות להמשיך לצמוח. הבעיה היא שסין מאד ממונפת, גם ברמת השלטון המקומי. נראה הרבה חברות נקלעות לקשיים והשאלה היא האם הממשלה תחלץ אותן. ההנחה היא שהממשלה תעשה זאת כדי למנוע סיכוני חדלות פירעון למערכת".

יאיר סרוסי: זהירות מתיקון קיצוני

במושב שכותרתו "תרחישים פיננסיים גלובלים" נשא דבר גם יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ואמר: "כבר יותר משנה אני מזהיר ממדיניות קיצונית ומענישה מול הסקטור העסקי, מתיקון קיצוני, מחוסר ראיה כוללת של כל היוזמות לשינוי בתחום הבנקאות בישראל, מחוסר האיזון בכוחות, מחולשת הבנקים".

סרוסי רמז לרפורמות שמתכנן שר האוצר כחלון בבנקים, והוסיף: "אני תקווה שיימצא האיזון הנכון ליציבות ותחרותיות לטובת כל אזרחי ישראל, שתהיה מידתיות בהחלטות על זכויות קניין, ותיבנה כלכלה מאפשרת יותר לצמיחת יזמים ועסקים קטנים שיהפכו לגדולים. לישראל כלכלה תוססת, כישרונות רבים ויכולות אדירות שבסביבה אוהדת לעסקים יכולים להאיץ את עליית רמת החיים ואת הצמיחה של הכלכלה הישראלית".