אמיר לוי: "הוכנסו הרבה שינויים בנושא הפנסיות התקציביות"

ראש אגף התקציבים באוצר אמר את הדברים בוועידת ישראל לעסקים במסגרת פאנל שעסק בתעשיות הביטחוניות ■ לוי התייחס להסכם שהושג על תקציב הביטחון ואמר כי  "קרו לא מעט תהליכים והיה לחץ תקציבי כי החברה בישראל דורשת יותר ויותר תקציבים לצרכים חברתיים "

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

דוח ועדת לוקר היה הדבר שהביא לפריצת דרך ביחסים בין משרד הביטחון ומשרד האוצר ולהסכמות שהושגו לגבי תקציב הביטחון, כך אמר היום (א') ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, בוועידת ישראל לעסקים במסגרת פאנל שעסק בתעשיות הביטחוניות בשווקי העולם.

לדברי לוי "אחרי הרבה שנים של ניסיונות לנקוט בפעולות חד צדדיות הבשילו התנאים להגיע להסכם".

לוי אמר עוד "קרו לא מעט תהליכים והיה לחץ תקציבי כי החברה בישראל דורשת יותר ויותר תקציבים לצרכים חברתיים. יש גידול בתקציב החינוך והבריאות כי הציבור דוחף לזה. שתי המערכות הבינו שהקרבות הביאו להפסד לכולם. במקום שיהיו תקציבים להתעצמות ואימונים ראינו גידול של תקציבי הגמלאות. ההבנה הזאת והתנאים שהבשילו והעייפות הביאו לסגירה".

בהתייחסו לדוח ועדת לוקר אמר לוי, שללא הדוח לא היינו מגיעים עד הלום. "הדוח שם תשתית מקצועית מאד טובה וגרם לנו ולמערכת הביטחון להבין שיש כאן מסמך רציני שכולם ייחלו לו. ההכרה הזאת וההבנה - זה גרם לכולם להבין שצריכים להתכנס לסיכום".

לוי התייחס גם לנושא הפנסיות התקציביות וציין כי: "ההסכם נוגע בסוגיות ליבה. כולל בנושא הפנסיות והוכנסו הרבה שינויים בנושא הזה. קיצור השירות לשנתיים וחצי למשל ועוד דברים כמו שמי שייצא בגיל 35 ייצא עם מענק ולא עם פנסיה, דחיית הפרישה לנגדים לגיל 53 ועוד. הפנינו כתוצאה מכך תקציבים להתעצמות, וגם השגנו שקיפות ובקרה שלא היה לנו אף פעם. המבחן הוא ביישום".

בתשובה לשאלה על תוחלת ההסכם אמר לוי "אני מקווה ומאמין שכל מה שיש בהסכם יקוים. יש פה הסכם יציב ומקבעים את תקציב הביטחון ואני חושב שכאשר התקציב יגדל זה ילך לצרכים אזרחיים".

לגבי חילוקי הדעות באוצר סביב ההסכם אמר "התפקיד שלנו הוא לא לחתום על הסכם שימצא חן אלא לחתום על הסכם שיכיל רפורמות אמיתיות. כמו בכל הסכם כל צד מוותר על משהו. לעולם לא אדבר על קולגות שלי. השרים חתומים על הסיכום ולכן הולכים קדימה מתוך מטרה להשלים".

בתשובה לשאלה האם תקציב בהיקף של 60 מיליארד שקל זה תקציב סביר, השיב לוי כי: "השאלה מה רוצים מהצבא. מתוך אותם 60 אנחנו רוצים שיהיה כמה שיותר יעיל וההסכם הזה דואג לכך. אנחנו במהלך של פינוי בסיסים קיצור השירות, פינוי תדרים שעשינו, אני חושב שבסוף, שאלת גודל התקציב היא שאלה של מקבלי ההחלטות".