האלוף במיל' ישראל זיו: "לשקול למכור נשק לסעודיה"

זיו אמר את הדברים במסגרת ועידת ישראל לעסקים ■ הוא התייחס לשינויים המסתמנים במזרח התיכון כתוצאה מההתעצמות של ארגון דעא"ש ■ מנכ"ל אלביט מערכות בצלאל מכליס אמר כי הוא מוטרד מאד מכך שלימודי המתמטיקה והמדעים נמצאים בירידה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: אוריה תדמור
האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: אוריה תדמור

בפאנל בנושא הביטחון כנשק כלכלי בוועידת ישראל לעסקים אמר אלוף (במיל) ישראל זיו, נשיא "גלובל סי.אס.טי", כי לאור השינויים שמתרחשים באזור המזרח התיכון ובעולם, לא מן הנמנע שישראל צריכה לשקול למכור מערכות נשק למדינות ערביות כמו סעודיה. דבריו נתקבלו בהתנגדות מצד מישל בן ברוך, ראש סיב"ט האחראי על הפיקוח על היצוא הבטחוני, שדחה על הסף את הצעתו של זיו.

הדברים שאמר זיו התייחסו לשינויים המסתמנים במזרח התיכון כתוצאה מההתעצמות של ארגון דעא"ש וזהות האינטרסים שיש למדינות כמו סעודיה וירדן במלחמה מולו. הוא אמר עוד שדעא"ש יילך ויתעצם במדינות כמו לוב ולבנון לפני שיחפש להתעסק עם ישראל כי כרגע הלחימה מול השיעים יותר חשובה לו מאשר המלחמה מול היהודים.

בדיון אמר מנכ"ל אלביט מערכות בצלאל מכליס כי הוא מוטרד מאד מכך שלימודי המתמטיקה והמדעים נמצאים בסוג מסוים של ירידה. לדבריו, באלביט "אין לנו קושי להשיג מהנדסים טובים כי האתגרים ההנדסיים והעסקיים הם יוצאי דופן ולכן לשמחתי לא רואים את זה רלוונטי כרגע. בראייה ארוכת טווח המדינה צריכה לעשות יותר מאמץ ואלביט שותפה למאמצים", אמר.

מנכל תע"ש, אבי פלדר אמר: "בתעשייה שלנו מדברים על קריירות ארוכות. לא באים לתע"ש לשנתיים שלוש אלא להרבה זמן. תע"ש היא בין המובילים בחינוך הטכנולוגי בבתי הספר המקצועיים - אנחנו תומכים בבתי ספר כאלה ונותנים להם להבין מהי תעשייה עתירת ידע וזה דברים ששבונים לטווח של שנים. בשנים האחרונות קלטנו עשרות מהנדסים ולא נתקלתי במחסור".

מישל בן ברוך אמר לגבי הירידה המסתמנת ביצוא הבטחוני כי לא מדובר במשבר. "יש מגמת ירידה בשנים האחרונות ובסך הכל בדרך כלל בחודש מארס אנחנו אוגרים ובונים תמונת מצב. אם זאת המגמה של יצוא טכנולוגיות ומכירה, הולכת ויורדת. בארה"ב המכירה היא לא פנימה כתוצאה מזה מעצמות מאד גדולות יוצאות החוצה. עד היום היה לנו יתרון יחסי בהעברת ידע ויצוא קח דוגמא קטנה כל החברות שיושבות כאן זו חברה אחת בארה"ב ועדיין הם מתחרים בנו באופן משמעותי. בעולם המדינות רוצות לפתח תעשיות מקומיות ואנחנו צריכים להשתמש בזה".