פרס: "לומר לטרוריסטים, לא תצילו את העולם ככה"

פרס בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "דאע"ש הוא תוצאה של טעויות המערב" ■ "הוזמנתי לדבר בפני הפרלמנט הטורקי, בעברית!"

שמעון פרס / צילום: תמר מצפי
שמעון פרס / צילום: תמר מצפי

"לדעתי הדברים הבסיסיים שהוא אמר הם נכונים, אך זה לא הכל" - כך הגיב היום (ב') הנשיא לשעבר שמעון פרס לדבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה על דאע"ש, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

"הבסיס הוא לא ללכת למלחמת הכל בכל", אמר פרס. "אני לא מאמין שהבחירה היא רק בין אוויר לקרקע. יש עוד דברים רבים. לדוגמה, אחד הדברים הבסיסיים שיש לעשות הוא לא רק להרוג את הטרוריסטים אלא להרוג את הסיבות לטרור. עלינו לשאול את עצמנו למה בנות ובנים צעירים מצטרפים לטרור".

במסגרת המושב "מגמות בשווקים העולמיים - לאן הולכת ישראל? לאן הולך העולם?" בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס", לקח חלק הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, בשיחה עם ריצ'רד קווסט, מגיש ברשת CNN ומנחה התוכנית הכלכלית "Quest Means Business".

פרס הוסיף כי "יש קבוצות קטנות, 15 איש שיכולים לבוא לניו יורק ולהרוג מאות אנשים כמו כלום. עלינו לשאול את עצמנו למה הם הולכים לשם ומקריבים את חייהם. זה בגלל המסר. עלינו לומר להם: חבר'ה, אתם לא יכולים להציל את העולם ככה. אתם יכולים לעשות זאת על ידי מדע, השקעה. ועלינו להשקיע יותר באוניברסיטאות מאשר בצבא".

קווסט: על פניו, המערב יצר את דאע"ש, בשל הכישלון של מלחמת המפרץ השנייה. 

פרס: "זה לא המערב, אלה טעויות המערב. הוא עשה טעויות רבות. זו התוצאה של אחת הטעויות. ההבדל הוא בין הדור הצעיר לדור שלפניו... אני מאמין שעלינו להביא את כל המזה"ת ואת אפריקה לתקופה חדשה של מדע וטכנולוגיה".

קווסט: כמה אתה מודאג מהקרבות בין טורקיה לרוסיה?

"טורקיה צריכה לעשות בחירה. היא נלחמת במדינה כורדית. היא מפחדת שכורדיסטן תפרק את טורקיה. עבורם, הקונפליקט הוא מסוג אחר לגמרי. הם מקווים שאירופה תעזור להם למנוע מדינה כורדית. אני חושב שפוטין רוצה לסיים את הסיפור הזה, אבל הוא רוצה פרטנר - והפרטנר הזה צריך להיות ארה"ב".

קווסט: כשהמערב מצייר את פוטין כמשוגע, מה זה אומר?

"אני חושב שזו הגזמה. רוסיה רוצה ללמד את ארדואן לקח, כי הוא אכן התנהג כאילו הוא לבד בעולם. אסור לשכוח שיש גם עולם".

קווסט: האם אי פעם הרגשת כך כמנהיג?

"לא, לא הייתה לי הזדמנות לכך".

פרס על הגז: להעתיק מהולנד ונורבגיה

פרס התייחס למלחמה בסוריה ואמר כי "בשאר אסד לא יכול להשאר, הוא הרג יותר מדי אנשים. בין אם זה ייקח חודשים או שנה, אני לא יודע. אבל גם אובמה אמר שהמחלוקת היחידה בינו לבין פוטין היא כמה זמן אסד ישאר בשלטון. האמת היא שסוריה אינה מדינה, אלא ישות שחולקה על ידי סייקס-פיקו. בסוריה יש את העלאווים, אך יש גם סונים, שיעים דרוזים, כורדים - ואי אפשר ליצור כך מדינה. אני חושב שצריך לפנות לצעירים, שהם פחות קיצוניים, ואני גם מציע שמישהו יאמר לאו"ם לשים את הליגה הערבית כאחראית לסוריה. כי מה שקורה עכשיו זה שהערבים מצפים שאחרים יפתרו את בעיותיהם - שהם יפתרו את הבעיות של עצמם. במקום זה, המערב לוקח את זה על עצמו, והערבים מאשימים אותו בהכל".

קווסט: האם הסכם הגז הסכם טוב?

"קודם כל אין עדיין הסכם כך שהוא לא יכול להיות טוב או רע. אבל למה לקח כל כך הרבה זמן? יש שתי מדינות דומות למצב שלנו: נורבגיה והולנד. הייתי שואל אותן: מה אתן עשיתן? למעשה, מה שהן עשו זה להשקיע את רוב ההכנסות מהגז בחינוך ועניינים פנימיים. למה עלינו להמציא משהו חדש?".

קווסט: אתה ראית בימי חייך את ההגירה העצומה הקודמת באירופה. כשאתה רואה את מה שקורה עכשיו, איך זה גורם לך להרגיש?

"צריך להסתכל על אנשים ולא על מדינות. הוזמנתי לדבר בפני הפרלמנט הטורקי, בעברית! באתי לאירופאים ואמרתי להם: רבותי, מה אתם עושים? במקום להביא עובדים מטורקיה לגרמניה, תשלחו עובדים למדינות החלשות, לאפריקה, לבנות תשתיות שם - אין להם עבודות, אין להם מה לאכול. רוצים לעזור? תעזרו להם, בבית שלהם".

קווסט: אירופה נכשלת במשבר הפליטים?

"לאירופה היו שאיפות גדולות. אבל עכשיו, השאיפה של גבולות פתוחים, לא עובדת, כי הזרים נשארים זרים, והאירופים מפחדים לאבד את זהותם. האירופים לא מביאים ילדים, והזרים כן. גם היום הייתי מוציא את רוב הכסף כדי לבנות תשתיות באפריקה. אם ניתן להם תקווה ועבודה - נפסיק את זרם הפליטים".

קווסט: מה קרה לפוליטיקאים, כמו פוטין, מרקל, הולנד וכו' - למה הם שוכחים מהדור הצעיר?

"אנחנו בתקופה חדשה, אך לקחנו את התפקיד מהתקופה הקודמת. זו תקופת מעבר בין תקופת אדמה לתקופת מדע. לא הצלחנו להכנס היטב לעתיד. אנחנו צריכים אומץ כדי להיפרד מהעבר".

קווסט: אז בוא נשכח מהעבר. איך מתחילים שוב את תהליך השלום?

"כשאנשים רואים משבר, הם חושבים שזה סוף העולם. אבל לא כך. משברים קורים. החוזק של השלום הוא בגלל שהוא אמיתי, נחוץ לשני הצדדים, ואני מאמין שישראלים בליבם רוצים שלום. גם הערבים יודעים שאין חלופה לשלום. אני מאמין שהאנשים עצמם יודעים שאין חלופה לשלום, מלבד פליטים ודם".

קווסט: האם אפשר להשיג שלום עם המנהיגים הנוכחיים.

"אני לא מעריץ של מנהיגים. אני מדבר על מנהיגות ולא על מנהיגים. הבעיה היא תמיד שצריך לשפוט מנהיגים על פי המעשים ולא על פי הדיבורים. התוצאות של מה שהם עושים. כיום המנהיגים של שני הצדדים, יש להם האשמות אחד כלפי השני. שלום עושים עם אויבים".