מכירת סוף עונה בשוק התקשורת בניצוחו של נתניהו

בשוק פועל מונופול שמרוויח 1.7 מיליארד שקל בשנה, לא משחרר פירור ללקוחותיו ונהנה מדשדוש ו/או חרחור כל המתחרים ■ ומה עושה בנידון ראש הממשלה נתניהו, בסיוע שר התקשורת נתניהו? אל תשאלו ■ דעה / גד פרץ

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

איך ייתכן שמונופול שמרוויח 1.7 מיליארד שקל בשנה, ממשיך לגרוף עוד ועוד רווחים בעוד שאר חברות התקשורת מדשדשות - והמונופול אפילו לא שוקל להוריד מחירים?

מישהו זוכר מתי בפעם האחרונה בזק החזירה משהו ללקוחותיה כהטבות? בתקופתו של אבי גבאי כמנכ"ל בזק, החברה לא הייתה חברה פילנטרופית, אבל היא ידעה איזונים ובלמים בדמות שדרוג מהירויות גלישה בחינם. כל שנה או כל כמה חודשים החברה שדרגה מהירויות בחינם. החברה עשתה זאת כדי לשמר לקוחות, וזה עבד: הלקוחות אכן הרגישו שהם מצ'ופרים, בקטנה. 

בתקופתו של גבאי בזק גם נתנה בחינם ללקוחות את אחת האפליקציות הטובות ביותר שקיימות בתחום הענן, "בי-קלאוד". כל זה לא קיים עוד. מתי בפעם האחרונה בזק חלקה חלק ולו מזערי מרווחיה עם לקוחותיה?

יש מי שיחשוב שזו תמימות לצפות שמונופול יחלוק מרווחיו האדירים עם לקוחותיו, אבל עובדה, זה אפשרי ולפני שנתיים-שלוש זו הייתה המציאות בשטח. הסברת הפנים ללקוחות השתלמה לבזק: היא חיזקה את נאמנות לקוחותיה, גם אם שילמו לה למעשה יותר.

בשנתיים האחרונות, בזק ויתרה לחלוטין על אדיבות המנצחים, כמו גם על הביטחון העצמי שהיה לה בהובלת השוק. כך נחשפנו לצדדים הרעים בדי.אן.איי. של כל מונופול ששם לו למטרה לגדוע כל ניסיון לתחרות.

אכן, יש הסבורים כי זו דווקא חובתו של המונופול (ושל כל פירמה, למעשה) למקסם את רווחיו. אולי. אבל העניין נעשה מסוכן וחמור כאשר הרגולטור, דווקא הוא, הופך משת"פ של המונופול. וזה בדיוק מה שקורה כעת: אנחנו חווים מכירת סוף עונה של שוק התקשורת על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בסיוע שר התקשורת בנימין נתניהו. על מזבח האינטרסים האישיים של רה"מ נמכרים כאן הנכסים הכי חשובים שהיו אי-פעם למשרד התקשורת: הגינות הציבורית, יראה משלטון החוק, שמירה על ניקיון כפיים, תום-הלב - הכול נמכר, הכול הולך לטובת האינטרסים של נתניהו ובזק על חשבון כל אחד מאיתנו.

כולם שותקים

איפה המחלקה המשפטית של משרד התקשורת? איפה היועץ המשפטי לממשלה? איך זה שכולם שותקים נוכח הביזה של שוק התקשורת והתעדוף של בזק על פני מתחרותיה?

נתניהו הופיע הבוקר (ג') בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הגז, דיבר על כך שחרת על דגלו שבירת מונופולים בכל הזדמנות ואף הזכיר את שוק התקשורת. אלא שמדיניותו הנוכחית בשוק התקשורת לא רק שלא שוברת את מונופול בזק, אלא מחזקת ומבצרת אותו לשנים קדימה.

אם נותרה לנתניהו יושרה, הוא מוזמן לבדוק מה קורה באמת בעקבות הרפורמה בשוק הקווי ואיך היא גורמת לחברות להפסדים במקום לרווחים, שהולכים לבזק. שיקשיב למנכ"ל פטרנר, איציק בנבנישתי,  ולמנכ"ל סלקום, ניר שטרן. נכון שהבעיה העיקרית של שניהם היא בסלולר, אבל מה הם אמורים לעשות כשמחירי השימוש בתשתיות בזק במסגרת הרפורמה פשוט לא כדאיים, וכשבזק מערימה קשיים על הרפורמה? אילו רק בזק לא הייתה מכשילה את מתחרותיה ומסתפקת ברווחים מעט יותר נמוכים. אלא שהחברה נעשתה משועבדת להחזר חובות וכשהחרב על צווארה, קשה לצפות ממנה להכלה.

לפי מקורות במשרד התקשורת, התעריפים שיפרסם בעוד יום-יומיים משרד התקשורת על השימוש בטלפוניה של בזק מתפרסמים לאחר  בזק אישרה אותם! איך אפשר להתנהל במציאות רקובה שכזו, שבה המונופול קובע מחיר והרגולטור מתיישר לפי האינטרסים הכלכליים של המונופול? איבדנו את המצפן הציבורי שלנו.

יושב הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה בכיר במשרד התקשורת, שנוטרל מכל הליך קביעת המחירים - ושותק. לבאות הוא האיש שקבע מחירים, שהיו אמורים לעודד תחרות בבזק. אחרי שקבע שאין להעלות את המחירים של הטלפוניה של בזק לטובת המתחרים, וניסה להילחם בכך בכל כוחו, כפו עליו הרחקה מהדיון בנושא וקבעו מחירים גבוהים, בניגוד מוחלט לדעתו. והיועצת המשפטית של משרד התקשורת? שותקת.

המחירים הנמוכים לשימוש בטלפוניה של בזק נועדו להפחית קצת מהרווחיות העודפת של מונופול בזק. אבל מה קורה עכשיו? נקבעים מחירים שהמונופול אישר אותם... לבאות ניסה להשאיר את המחיר הנמוך על כנו - 10 שקלים ל-300 דקות עבור המתחרים. אלא שהמחיר החדש גבוה בהרבה ויבטיח שאם מתחרים יקחו את הטלפוניה של בזק, הם ישלמו הרבה יותר. ככה ההצעה שלהם ללקוחות תהיה פחות רווחית, וככה המונופול ימשיך להרוויח.

השיטה

בארץ הדילים והמסחרה, השיטה עובדת כך: נתניהו קבע שצריך להיטיב עם בזק, עושה דברו המנכ"ל שלמה פילבר מבצע וכל צעד ושעל שלו עובר דרך אישור של בזק. לא היה כדבר הזה. פשוט מוכרים את כל שוק התקשורת לטובת האינטרסים של בזק ונתניהו.

זה התחיל בהקפאת העימות מול בזק בנושא הטלפוניה, שבגינו פוטר המנכ"ל הקודם אבי ברגר, שהעז להילחם בבזק. זה נמשך בהקפאת השלב השני של הרפורמה, שהייתה אמורה לאפשר למתחרים נגישות פיזית לתשתיות בזק; נמשך עוד בהתעלמות מוחלטת מהתלונות של פרטנר וסלקום, שנלחמות על חייהן נגד בזק בשוק הקווי ומפסידות כסף; ולא מסתיים גם בהפרות רישיון בוטות מצד בזק, שזוכות להעלמת עין שלטונית.

בסיפור הזה יש מתווכים ואינטרסנטים, שמקבלים הרבה מאטד כסף כדי לעצור את הרפורמה. הללו נוהגים במשרד התקשורת כבשלהם, הם נפגשים עם בכירים במשרד ומסבירים להם בנועם מדוע חשוב לשמור על הידברות ויחסים טובים עם בזק. הם מתעשרים על חשבון שאול אלוביץ', הבעלים של בזק - ששוה לו לשלם להם כל אגורה, כדי למנוע את המשך הרפורמה שתבוא על חשבון הרווח המטורף של בזק.

והכי עצוב: הכול נעשה מהמקפצה, בהתרסה, האינטרס הציבורי אפילו לא נספר. כלבי השמירה לעתים נובחים, אבל לרוב לא - והשיירה עוברת בקלילות. יום אחד מישהו יחקור מה קרה כאן, איך גנבו לנו   את המדינה ואיש לא קם ואמר: די!