כחלון מינה צוות להגדלת הפריון במשק; ברוש: מהלך מיותר

משה כחלון מינה את מנכ"ל משרדו, שי באב"ד, להוביל צוות שיבחן מהלכים להעלאת פריון העבודה במשק ■  נשיא התאחדות התעשיינים: "ממשלת ישראל לוקה בסכיזופרניה"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

ביקורת בהתאחדות התעשיינים על הודעת שר האוצר, משה כחלון, על מינוי מנכ"ל משרדו, שי באב"ד, להוביל צוות שיבחן מהלכים להעלאת פריון העבודה במשק. בהודעה שפרסם אמש כחלון נאמר כי העלאת הפריון במשק היא משימה שהוגדרה כיעד אסטרטגי של משרד האוצר וכי המלצות הצוות בראשות באב"ד יוגשו לשר עד תחילת אפריל 2016.

הצוות מונה את הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה; מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג; סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג; ראש אגף מאקרו בחטיבת המחקר של בנק ישראל, עדי ברנדר; וראש יחידת המחקר של המועצה הלאומית לכלכלה, שמואל אברמזון.

במשרד האוצר הסבירו כי הרקע להחלטה על הקמת הצוות הוא שישראל מתקשה לצמצם פערים בפריון העבודה מול מדינות מפותחות בעולם והמלצת ארגון ה-OECD שלפיה על ישראל למקד את מדיניותה הכלכלית למען העלאת הפריון, דבר שמהווה את אחד מגורמי המפתח לצמיחתה העתידית.

התאחדות התעשיינים, שראשיה קוראים מזה תקופה ארוכה לממשלה להתניע מהלכים שיאפשרו את העלאת הפריון, דווקא תקפה את ההחלטה על הקמת הצוות בראשות באב"ד. "אני מאמין בכוונותיו הטובות של שר האוצר, אבל לא צריך עוד ועדה, אלא החלטות, תקציב ופעולות בנושא", אמר נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש. "ממשלת ישראל לוקה בסכיזופרניה: בשנה האחרונה הממשלה והכנסת עשו כל שביכולתן כדי להפריע למגזר העסקי להפוך לתחרותי ולהעלות את הפריון שלו באמצעות סדרה של הצעות חוק ושל תקנות. בשל התנהלות קלוקלת זו, המשק הישראלי כבר הידרדר למקום ה-98 בעולם במדד הרגולציה והביורוקרטיה של דוח התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי לשנים 2015-2016".

לדברי ברוש, בכנסת הנוכחית הוגשו כ-200 הצעות חוק ותיקוני חקיקה הנוגעים ליחסי עבודה, באופן שיקשה על המשק להעלות את הפריון ואף יפגע בניסיונות לשפר אותו. "המגזר העסקי יכול כבר עכשיו לכתוב את המלצות הוועדה להעלאת הפריון, ובטווח המיידי על המדינה לעודד השקעות הון ומו"פ באמצעות תמריצי מס ליצואנים קטנים ובינוניים והנהגת פחת מואץ".

ברוש הוסיף ואמר כי על רקע הנתונים, קיים הכרח בעצירת השינויים הרגולטוריים הבלתי פוסקים של החקיקה הפרטית והממשלתית כדי לאפשר יציבות בסביבה העסקית.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמרו לפני כשבוע וחצי במסגרת ועידת התעשייה כי קיים צורך במהלכים שיאפשרו את העלאת הפריון במשק וזאת תוך הסרה של רגולציות שמקשות על התפתחות התעשייה.