עקב חקירת גיא לרר: ארגון העיתונאים במכתב חריף למפכ"ל

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, למפכ"ל רוני אלשיך: "הריני להזכירך את נוהל 'עיתונאי – אישור זימון לחקירה ולעריכת חיפוש' של המשטרה; האם התנאים ובנוהל זה אכן מולאו במקרה של גיא לרר?"

גיא לרר / צילום: יוסי כהן
גיא לרר / צילום: יוסי כהן

עיתונאי חדשות 10, גיא לרר, פרסם היום (ד') בפייסבוק כי הוא נחקר בשבוע שעבר במפלג ההונאה של המשטרה, לאחר שפרסם סרטון סאטירי נגד שוטר בתוכנית "הצינור". 

בתגובה לכך, יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, כתב מכתב למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך.

"הריני להזכירך את נוהל 'עיתונאי - אישור זימון לחקירה ולעריכת חיפוש' של המשטרה, שמכיר ברגישות הסיטואציה ובסכנות שהיא טומנת בחובה לדמוקרטיה ולחופש העיתונות", כתב טרצ'יצקי למפכ"ל. "הנוהל מציין כי המשטרה נדרשת לנהוג באיפוק רב בהפעלת סמכויותיה על-פי חוק ולהפעילן רק לאחר מיצוי כל הדרכים החלופיות בחקירה.

"הנוהל קובע כי אם התעורר הצורך לחקור עיתונאי או לערוך חיפוש, יועבר חומר החקירה לאישור ראש אגף החקירות והמודיעין, והוא זה שיחליט על ביצוע הפעולה.

"הנוהל מדגיש כי עיתונאי יזומן לחקירה רק אם יתקיימו כל התנאים הבאים: זו הדרך היחידה להשיג את המידע הדרוש לחקירה, המידע שבידיו חיוני, והעבירה שנחקרת חמורה.

"בטרם קבלת החלטה על זימון לחקירה, על ראש אגף החקירות והמודיעין ליידע את המפכ"ל ולקבל את אישורו, ובמקרה הצורך אף יתייעץ עם פרקליט המדינה או עם מועצת העיתונות. ראש האגף בעצמו, כך נכתב, אמור להנחות את ניהול החקירה".

"האם התנאים והוראות המצוינות בנוהל זה אכן מולאו?", תוהה טרצ'יצקי. "כיצד ועל-ידי מי התקבלה ההחלטה לזמן את העיתונאי לחקירה? לאור האמור לעיל, משתמע כי אין שום הצדקה עניינית להחלטה לנקוט צעד חריג כל-כך של חקירת עיתונאי במשטרה, ונוצרת התחושה כי מדובר בניסיון להטיל אימה על עיתונאי שמעז למתוח ביקורת על המשטרה".

"בשולי הדברים", הוסיף טרצ'יצקי, "אף עולה תמיהה מדוע בחרה המשטרה  לזמן לחקירה דווקא את מגיש התוכנית, שהוא אולי המפורסם בצוות אך לא האחראי על התכנים - מה שמייצר חשש של ניסיון לייצר אפקט של הרתעה בבחינת 'למען יראו וייראו'.

"אנו רואים בכך ניסיון פסול להעביר מסר ללרר עצמו, שמרבה במסגרת תפקידו להעביר ביקורת על תפקוד המשטרה, אך הפגיעה אינו רק פגיעה אישית בו, אלא פגיעה בכל ציבור העיתונאים ובתוך כך גם בזכות הציבור לדעת ובחובת העיתונות לחשוף עוולות. זו פגיעה שיש לה אפקט מצנן על יכולתנו כעיתונאים למלא את תפקידנו ולבקר את המשטרה ללא מורא.

"אנו קוראים לך להודיע על סגירת התיק ולחדד לפקודיך את הנוהל העוסק בחקירת עיתונאים", סיכם טרצ'יצקי את מכתבו למפכ"ל