רשות החברות בעקבות ויסניצ'ר: תבדוק את "מקורות"

בעקבות המעצרים בחברת נתיבי ישראל, הרשות עורכת בדיקה דומה בכל החברות שבהן כיהן אלכס ויסניצ'ר בתפקיד בכיר: נתיבי איילון ו"מקורות"

ויסניצ'ר בביהמ"ש / צילום: רוני שיצר
ויסניצ'ר בביהמ"ש / צילום: רוני שיצר

רשות החברות הממשלתיות עורכת בדיקה מקיפה על חברת המים הממשלתית מקורות - כך נודע ל"גלובס". זאת, בעקבות הודעת המשטרה בחודש שעבר כי היא עוצרת 18 חשודים בשוחד בחברת נתיבי ישראל.

במכתב ששלחה בשבוע שעבר הרשות לרואי החשבון בחברה, היא מבקשת לבדוק את התנהלותה ואת התנהלות החברות-הבנות שלה בתהליכי הרכש וההתקשרויות עם ספקים ב-3 השנים האחרונות. הדוח יוגש לרשות בחודש הבא.

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי הרשות עורכת בדיקה דומה גם בחברת נתיבי איילון. המכנה המשותף לכל החברות הוא שבכולן שיחק אלכס ויסניצ'ר תפקיד משמעותי.

ויסניצ'ר נמנה בין החשודים בפרשת השחיתות הגדולה של ישראל ביתנו. בין תפקידיו הקודמים: מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, מנכ"ל חברת נתיבי איילון ויו"ר דירקטוריון חברת מקורות.

מקורות היא אחת מהחברות הממשלתיות הגדולות במשק, בעלת מחזור שנתי בהיקף של מעל 4 מיליארד שקל, שחלקו הארי מושפע במישרין מתעריף המים שנקבע על-ידי רשות המים. עיקר פעילותה של החברה הוא מונופוליסטי. החברה פועלת גם בתחומים תחרותיים שונים באמצעות חברות-הבנות שלה "מקורות פיתוח וייזום" ו"שח"מ מקורות ביצוע".

מקורות מבצעת עבודות פיתוח במשק המים בהיקפים של כ-1 מיליארד שקל בשנה, שמבוצעות על-ידי חברת-הבת שח"מ או על-ידי קבלנים חיצוניים.

בדוח מבקר המדינה האחרון על החברה היא הואשמה בניפוח עלויות של פרויקטים, לפעמים בעשרות אחוזים. כך קרה, למשל, עם פרויקט החיבור לרשת של מתקני ההתפלה באשדוד, בחפץ חיים ובשורק, שם מצא המבקר כי מחירי הצנרות שפירטה מקורות בדרישת התקציב שלה היו גבוהים ב-30% מהמחירים שבהם רכשה את הצינורות בפועל. עוד האשים המבקר את מקורות בחריגות תקציב של עשרות מיליוני שקלים בפרויקטים שונים. בפרויקט שורק' למשל, חרגה מקורות ב-37 מיליון שקל מתקציב הביצוע.

על רקע התנהלות של חברות ממשלתיות שונות הפועלות בתחום התשתיות והפרויקטים, לרבות חברת נתיבי ישראל וחברת נתיבי איילון, בנושא תהליכי רכש והתקשרויות עם ספקים, החליטה הרשות לבחון את התנהלות החברה בשנים 2012-2015.

"הרשות מעוניינת לבחון את ההליכים המכרזיים בחברה ובחברות-הבנות ואת ההתנהלות מול נותני השירותים השונים בתקופת מתן השירותים וההשלכות האפשרויות הנובעות מכך על אפקטיביות הבקרה הפנימית ועל הדוחות בנושא זה שניתנו על-ידי החברה", כותבת הרשות.

בעיקר מבקשת הרשות מהחברה לפרט בדוח שתגיש, על היקף, משך ואופן ביצוע ההתקשרויות שבוצעו על-ידי מתן פטור ממכרז מטעמים שונים, "לרבות בחינה של התקשרויות עם ספק יחיד".

עוד היא מבקשת לקבל תשובות על אופן התקשרויות החברות עם מנהלי פרויקט ועם נותני שירותים לפרויקטים, "לרבות מעקב אחר אופן ביצוע ההתקשרויות וניהול המכרזים על-ידי החברה והחברות-הבנות".

ממקורות נמסר כי "להבנתנו מדובר בבדיקה רוחבית שעורכת רשות החברות הממשלתיות בחברות הממשלתיות הגדולות הפועלות בתחום התשתיות והפרויקטים. מבקר המדינה בדק את ההתקשרויות הגדולות שנעשו במקורות בשנים האחרונות, במהלכן היא פיתחה את משק המים בצורה אינטנסיבית ואפשרה את יציאתה של ישראל ממשבר המים. מדוח המבקר עולה כי עבודתה נעשתה במקצועיות. ההליכים ב'מקורות' מתבצעים באופן סדור, כנדרש, בהתאם לנהלים ולתקנות, ואנו נשתף פעולה עם כל בדיקה".