פרשת דנינו, לא רק ריטמן

אם הייתה עבירה, חייבים למצות את הדין עם דנינו, כן או לא מפכ"ל, עם או בלי קשר לניצב ריטמן

יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי
יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי

הפרסומים האחרונים בפרשת ניצב רוני ריטמן מעלים את האפשרות שבעצם בפרשת יוחנן דנינו עסקינן, יותר מאשר בריטמן.

המפכ"ל לשעבר העיד בעצמו כי הקצינה שהתלוננה נגד ריטמן דיווחה לו על כך כמה שנים קודם לכן. דנינו אישר כי למרות התלונה הוא מינה את ריטמן לפיקוד על ראשות להב 433. עוד אנחנו יודעים כי דנינו העיד על כך בפרשת ריטמן.

לאחרונה פורסמה קלטת שבה נשמע דנינו מדווח לאותה קצינה על החלטתו למנות את ריטמן ללהב, למרות תלונתה. דיווח הוא ביטוי פושר לצורך העניין. בהקלטה נשמע דנינו כשהוא ממש מתנצל בפני הקצינה על המינוי ומסביר אותו ב"חוסר ברירה".

אי-דיווח על עבירה לכאורה

מכל אלה עולה כי דנינו התנהל, לכאורה כמובן, בצורה בלתי חוקית בכמה עניינים: בכך שלא עשה דבר בעניין תלונת הקצינה. אי-דיווח על עבירה לכאורה היא, כידוע, עבירה לכאורה כשלעצמה.

בנוסף לכך, מינוי ריטמן לראשות להב יכולה להיחשב לנסיון לטייח את החשדות כלפי ריטמן, שכן המינוי יוצר את הרושם שדנינו לא האמין לתלונת הקצינה. והנה עכשיו מסתבר שלא כך, שהוא כן חושב שיש ממש בתלונה. אם כך, אז למה לא עשה דבר בזמן אמת? מדוע לא דיווח לשר לביטחון פנים, ליועץ המשפטי לממשלה? מדוע לא פתח אפילו בחקירה?

מעבר כך, מן ההקלטה אפשר להבין, שוב לכאורה, שהיחסים בין דנינו ואותה קצינה היו - איך נאמר? קרובים? כמה קרובים? זו השאלה שיש לחקור, כי אם היו מאוד קרובים, הם יכולים להיחשב לקיום יחסים תוך ניצול יחסי מרות. שגם זו כידוע עבירה פלילית.

סימני שאלה כבדים

הרבה סימני שאלה כבדים לגבי מי שהיה מפכ"ל המשטרה, אבל משום מה ההתרגשות מהעניין אינה גדולה. נדמה כי היה מקום שהיועץ המשפטי לממשלה ירצה להיכנס לעובי הקורה, וגם השר לביטחון פנים.

לא ברור מדוע לא הוחלט על פתיחת חקירה כדי לברר את הארועים שדנינו עצמו הודה בהם. אם חוסר המעש נובע מכך שדנינו כבר אינו מפכ"ל, זה שיקול פסול מעיקרו. אם הייתה עבירה, אם נעשו מעשים בניגוד לחוק - חייבים למצות את הדין עם דנינו, כן או לא מפכ"ל, עם או בלי קשר לניצב ריטמן.

גרסת דנינו

היום (ד') בשעות הבוקר התראיין דנינו ל"רשת ב'". הוא אמר למראייניו כי הוא בא כדי להזים את השמועות והחשדות נגדו. "לא היה ולא נברא", הוא אמר. אבל כאשר נכנסו קצת יותר לפרטים, זה לא נשמע כך.

לסיכום אפשר לומר שהראיון שדנינו נתן מחזק, אינו מייתר, ואפילו להיפך, את הצורך בחקירת הדברים שפורסמו אודותיו.