מבחן דרכים: קיה קרניבל החדשה - מסע בחלל

קיה קרניבל החדשה מגיעה אלינו מקוריאה עם תקינה אמריקנית בחסות רפורמות הייבוא של משרד התחבורה ■ יש לה מנוע V6 בנזין חזק וחלל פנים ענק ומאורגן היטב לטובת בעלי המשפחות הגדולות

בתחילת העשור הודיע משרד התחבורה בחגיגיות על צו חדש, שמתיר ייבוא מקביל של כלי רכב. במסגרתו אושר גם הייבוא של כלי רכב עם תקינה אמריקנית, שלא מיוצרים בארצות הברית. ההודעה על צו הייבוא המקביל לוותה בהצהרה אופטימית ולפיה "על פי הערכות, פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקלים בשנה הנובע מצמצום ברווחי היבואנים".

שנים ארוכות חלפו מאז כינון אותה רפורמה והיא אכן מתחילה להניב תוצאות בשטח, אלא שאלה לא בדיוק התוצאות, שאותן צפה משרד התחבורה. הטפטוף הדל של כלי רכב בייבוא מקביל מארצות הברית כמעט פסק לאחר שהמכס סגר את הברז. אבל אותו צו היסטורי משרת כיום דווקא את היבואנים הסדירים, שמתחילים לייבא לארץ, בייבוא סדיר, שלל דגמים יפניים וקוריאניים בתקינה אמריקנית. אם היינו ציניים, היינו גם מוסיפים שהמגמה תגדיל בלפחות 500 מיליון שקל בשנה (ואולי אפילו ב-1.2 מיליארד) את רווחי היבואנים הסדירים. אבל מזל שאנחנו לא ציניים.

כך או כך, בזכות אותו צו נהנה כיום הציבור הישראלי מתוספת מבורכת להיצע הדגמים, וביניהם כלי רכב ששייכים לנישות שההיצע שלהן בישראל היה עד כה מזערי. אחד מהם הוא המיניוואן החדש קיה קרניבל, שמגיע אלינו עם מפרט ותקינה אמריקניים למהדרין.

חיצונית, מדובר בכלי שתואם במדויק את דרישות פלח המיניוואנים "פול סייז" של ארצות הברית. יש לו עיצוב מודרני ותכליתי, שארוז בתוך אורך של למעלה מ-5.1 מטרים, רוחב של כמעט שני מטרים וגובה נכבד. מהצד ומאחור הוא נראה די טיפוסי לז'אנר אבל החרטום המשפחתי העדכני של קיה, עם יחידת הפנסים משובצת ה-LED והגריל הזוויתי המאסיבי, מוסיפה לו ניחוח אירופאי ומתוחכם.

מה שמעניין את רוכשי הכלים הללו הוא בעיקר תא הנוסעים, וכאן מיישרת קיה קו עם המובילים בפלח. מפתן הכניסה ממוקם היטב והכניסה והיציאה מבעד לדלתות הצד המחליקות חשמלית נוחה מאוד וכמעט אינה דורשת להתכופף. הגישה לשורת המושבים השלישית מאחור דורשת קיפול של מושבי השורה השנייה, אולם מתבצעת בקלות יחסית והיושבים מאחור נהנים ממרחב רגליים וראש, שמתאים אפילו למבוגרים בגודל מלא.

השורה השנייה מציעה שתי כורסאות מרווחות ונוחות, אם כי היושב באמצע נענש במשענת גב קשיחה למדי. כל המושבים זזים ומתקפלים במגוון אינסופי של צורות ותנוחות ותא המטען העמוק והרחב מאחור יכול לבלוע מטען בנפח 960 ליטר, אפילו כשכל המושבים פתוחים ומאויישים. קיפול המושב בשורה השלישית כבר מפנה למעלה מ-2,200 ליטר של אחסון ומי שלא מסתפק בכך יכול להתנחם בעוד עשרות חללי אחסון שונים, ולעיתים משונים, שפזורים ברחבי התא הענק.

עמדת הפיקוד מודרנית ועדכנית עם תנוחת ישיבה נוחה ורגועה, תצפית טובה לכל הכיוונים ומיקום מתוכנן היטב של מוט הילוכים ובקרי הפיקוד. מסך המולטימדיה הגדול, שמותקן מקומית בארץ מספק אמנם שלל אפליקציות עדכניות, אבל תפעולו דורש התעסקות בכפתורי מגע זעירים וכמעט בלתי נראים. בעת נסיעה הוא גובל במטרד.

איכות החומרים והייצור זוכה לצל"ש. למרות המטראז' הפנימי העצום ושלל הרכיבים הנעים, קיה לא לקחה קיצורי דרך והשקיעה בחומרים איכותיים למגע, בבידוד רעשים מצויין ובאיכות הרכבה, שלא משחררת רישרושים וגניחות אפילו על כבישים משובשים. הרכב מגיע כסטנדרט עם מערכת בקרת אקלים בעלת הספק גבוה שעושה את מלאכתה נאמנה בחימום התא. יעילות הקירור בקיץ הישראלי הלוהט צריכה עוד להיבדק. באגף הבטיחות מצוידת המכונית בשלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

הרכב מיוצר בקוריאה גם עם מנוע טורבו-דיזל חדיש וחסכוני אולם רק מנוע הבנזין נושא תקינה אמריקנית, שמאפשרת לייבא אותו לישראל. מדובר במנוע V6 מודרני בנפח 3.3 ליטר עם הזרקה ישירה, שמייצר לא פחות מ-276 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ. המנוע משודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות והוא מבצע מלאכה נאמנה בשינוע המאסה הנכבדה של הכלי.

התאוצות והעקיפות מאסיביות וחלקות, הדחף בעליות מכובד אפילו עם חמישה-שישה נוסעים ומטען ושיוט למרחקים במהירויות גבוהות הוא סיפור רגוע. כצפוי, צריכת הדלק אימתנית. בנסיעה בתנאי אמת ישראליים - פקקים, עליות, עקיפות עצבניות - קשה לחלץ מהכלי יותר מ-7 קילומטרים לליטר. זה לא אמור להטריד אמריקנים שמשלמים כיום בסביבות 50 סנט (כ-2 שקלים) לליטר, אבל בהחלט עלול להרתיע ישראלים שאינם מצויידים בדלקן או בהחזר הוצאות ומשלמים פי שלושה על כל ליטר.

התנהגות הכביש טיפוסית לרכב מארץ הכוכבים והפסים. המתלים רכים מאוד וסופגים ללא קושי בורות ושיבושי בעיר בכבישים בין עירוניים מתבצע בליווי תנודות גוף גליות ורכות, ששולחות עוללים לנמנום מבורך. מנגד, זו לא מכונית שאוהבת נהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים ונטיית הגוף הבולטת בפניות מעודדת את הנהג להפחית מהירות ולהימנע מהעברות משקל חדות. ההיגוי דווקא מדויק יחסית לכלים אחרים שפגשנו בז'אנר הזה וגם הבלמים לא ספוגיים מדי. כושר התמרון בעיר סביר אם התמקמות במקום חניה עם הלוויתן דורשת מידה לא מבוטלת של מיומנות.

יבואנית קיה שמרה על איפוק ראוי לציון בתמחור הכלי ומציעה אותו במחיר של 219 אלף שקל לדגם עם אבזור תקני מכובד, אם כי ללא ריפודי העור, חלון גג חשמלי ושאר פריטי יוקרה. כיום זה המחיר הזול ביותר - בפער גדול - לרכב שמונה מקומות מהקטגוריה הזו והוא הופך את הכלי לא רק לאלטרנטיבה ראויה לרכבי פנאי-שטח עם שבעה מקומות, אלא גם לנהגי ציים עם משפחות גדולות, שזכאים מהעבודה לרכב צמוד. צריכת הדלק אמנם מעציבה, אבל, כמאמר השיר, "ילדים זה שמחה".

קיה
 קיה

חלק מהמתחרות

טויוטה סיינה

במחיר שמתחיל ב-230 אלף שקל מציעה הטויוטה סיינה, שמגיעה בייבוא מקביל, חבילה מרווחת לא פחות מהקרניבל. יש לה מנוע V6 בהספק 266 כ"ס, תא נוסעים סופר מרווח לשמונה נוסעים וכמה רמות אבזור. הייבוא צפוי להתחדש ברבעון השני של 2016 עם דגם משודרג

קרייזלר גראנד וויאג'ר

ב-285 אלף שקל מציעה קרייזלר את הגראנד וויאג'ר הגדול עם מנוע V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 282 כ"ס ומשודך לתיבה בת 6 מהירויות. תא הנוסעים שופע פתרונות ישיבה והמתלים רכים ומספקים נוחות נסיעה טובה. לארץ מיובא הרכב בגרסת 7 מושבים

שברולט טראוורס

השברולט טרווארס הוא יותר קרוס אובר ממיניוואן, אבל מספק מרחב מכובד למשפחה מורחבת על מטענה. הממדים החיצוניים גדולים משל המתחרים ותא המטען קטן יותר. המנוע הוא V6 בהספק 281 כ"ס. יש גרסאות עם הנעה כפולה. החל מ-230 אלף ש' לדגם בסיס