מופת הרב הראשי: עשו מה שאני אומר, לא מה שאני עושה

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, מתח ביקורת על שר-החינוך, נפתלי בנט, בגין ביקורו בבית-ספר יהודי קונסרבטיבי בארה"ב ■ אבל כבוד הרב ביקר בבית-ספר יהודי אמריקאי שפועל במתכונת קונסרבטיבית ואפילו, רחמנא לצלן, נכח בכיתה שבה אחת התלמידות חבשה כיפה

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, מתח שלשום (ד') ביקורת על שר החינוך, נפתלי בנט, בגין ביקורו בבית-ספר קונסרבטיבי בארה"ב מפני שחינוך בבתי-ספר כאלה, לדברי הרב, "מרחיק יהודים ממסורת העם היהודי". זו הצהרה שרב ראשי בישראל אולי מצופה להשמיע, אבל מתברר שהרב לאו ביקר לפחות פעם אחת במוסד חינוך לא אורתודוכסי בארה"ב ואפילו חשף עצמו, רחמנא לצלן, למראה מסליד של ילדה חובשת כיפה בביקור כזה.

סוכנות הידיעות היהודית (JTA) דיווחה אתמול, כי הרב לאו ביקר לפני שישה שבועות בבית הספר היסודי היהודי (JPDS) בוושינגטון הבירה, שפועל במתכונת של בתי-ספר קונסרבטיבים ומקיים כיתות מעורבות של בנים ובנות. הרב נכנס לאחת מהכיתות וככל הידוע הוא לא עזב את החדר בשאט נפש למרות שאחת מהתלמידות בחדר חבשה כיפה.

כמו בבתי-ספר קונסרבטיביים בארה"ב, גם ב-JPDS הילדות עולות לתורה, מתפללות ללא מחיצה עם הבנים ולומדות יחד עימם את כתבי הקודש, מדגישה סוכנות הידיעות היהודית.

בראיון לתחת הרדיו החרדית "קול חי", בעקבות ביקור בנט בבית-ספר של רשת החינוך הקונסרבטיבית סולומון שכטר בניו-יורק, אמר הרב לאו: "צריך לשאול את בנט האם הוא התייעץ עם רב לפני הפגישה הזו ואני חושש מאוד שלא, מפני שההתנהלות הזו אינה מקובלת על כלל ישראל... לו הוא היה שואל אותי לפני הביקור הייתי אומר לו במפורש, שאה אינך יכול ללכת למקום שבו החינוך מרחיק יהודים ממסורת, מהעבר ומהעתיד של העם היהודי".

"כאשר אתה מדבר לפני ציבור כללי, בוודאי שלא תשאל אם כל אחד בהקל הוא אורתודוכסי", אמר לאו. "אבל לדבר מראש עם קהל מסומן (קונסרבטיבי) ולהכיר בו ובדרכו, כאשר דרך זו מרחיקה יהודים מדרכה של ישראל, זה אסור".

כזכור, התבטאות הרב הראשי גררה תגובה חריפה של בנט. "אני שר התפוצות, אחראי על כל יהודי תבל", אמר השר, בהודעה שפרסמה לשכתו. "מיליוני יהודים בעולם מתבוללים. ראוי למנהיגי ציבור לקרבם, לא לנדותם. נאמרו היום דברים שאסור שייאמרו ע"ימנהיג ציבור בכיר בישראל". בנט כנראה לא היה מודע לביקור הרב לאו בבית-ספר שמתנהל במתכונת קונסרבטיבית.