האם כדאי להשקיע בנדל"ן בפריז דווקא היום?

אלן ויסמן, הבעלים של הסניף הישראלי של סוכנות תיווך נכסי היוקרה הבינלאומית Barnes: "צרפת אטרקטיבית. פריז היא העיר הכי יפה בעולם. היו לה הרבה ירידות והרבה עליות. כרגע אנחנו בירידה אבל לדעתי אנחנו מתקרבים לתחתית"

יהודי צרפת מפחדים. הפיגועים הקשים בפריז לאחרונה כנגד מוסדות יהודיים וגם כנגד מוסדות צרפתיים בכלל העלו את רף הפחד בקרב אזרחי צרפת בכלל ויהודי צרפת בפרט. 

היהודים, לכן, עוזבים את המדינה במספרים גדלים והולכים. חלקם מגיע לישראל ולא מעט מהם מחפשים דירות יוקרה. 

אלן ויסמן, הבעלים של הסניף הישראלי של סוכנת  תיווך נכסי היוקרה הבינלאומית Barnes, הממוקם ברחוב אחד העם מתחת למגדל שלום, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "רמת המחירים היום בתל אביב היא הרבה יותר גבוהה מפריז". 

- מה ההבדל במחירים? 

"למשל, באזור רוטשילד אנחנו מדברים על כ-20 אלף אירו למ"ר ואילו בפריז במקומות יוקרתיים אפשר למצוא נכסים בכ-10 אלף אירו למ"ר. כמובן שיש סיבות לזה: צרפת עוברת תקופה לא קלה - הכלכלה מדרדרת כבר כמה שנים. המסים היום בצרפת מגיעים ליותר מ-75% לאזרחים עשירים. יש גם אנשים שאומרים שהם חייבים לעבוד כל השנה רק כדי לשלם מסים, או למכור נכס רק כדי לשלם מסים. זה מטורף. וכמובן יש את האנטישמיות נגד היהודים". 

"בנדל"ן היוקרתי אנחנו מדברים על דירות של 200-300 מ"ר שנזרקות לשוק, ולא מדובר רק על יהודים". 

- הרבה צעירים צרפתיים מחפשים עבודה במקומות אחרים. 

"לגמרי. היום הרבה יותר כדאי להקים עסק בלונדון למשל ולא בפריז. זה הרבה יותר כדאי. יש היום אבטלה גבוהה מאוד בצרפת, אין מספיק הכנסות אז מעלים מסים והעשירים בורחים. לפני כמה שנים המחיר הממוצע לדירה באזור יוקרתי בפריז היה 15,000 אירו למ"ר והיום זה כ-10,000 אירו למ"ר". 

- כמה שנים הסניף הישראלי פועל? 

"קצת יותר משנה. אגב, היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו פרוסים על כל העולם ומעניקים שירות למשל גם ליהודי שנמצא בלוס אנג'לס ורוצה לקנות נכס בתל אביב", אומר ויסמן.

"מסים מטורפים" 

ויסמן מעריך שמגמת עליית המחירים בנכסי היוקרה בארץ תימשך: "אנחנו בעוד כמה שנים נגיע לדעתי למחירים של מונקו. יש סיבות לזה: האוכלוסיה גדלה כאן כל הזמן, אנשים מתעשרים, הרבה יהודים עם הרבה כסף מגיעים לכאן. יש אוכלוסיה יהודית גדולה עם כסף שמגיעה לפה". 

"יש גם שיקולי מס כמובן. יהודי שעוזב את צרפת ומגיע לכאן, במשך 10 שנים הוא לא ישלם מס בצרפת, מלבד הכנסות של נדל"ן. אם יש לו למשל 10 מיליון אירו אז בצרפת הוא משלם מלבד 75% מס יש גם 'מס עשירים' שזה מס מטורף שאין בשום מקום בעולם. רק בצרפת. עם שווי של מעל 1.25 מיליון אירו משלמים את המס הזה אפילו אם אין רווח. אתה משלם על הנכסים. ולא משנה עם זה נזיל או לא. יש אנשים שכל מה שהם מרוויחים הם נותנים בחזרה למדינה ויש כאלה שאפילו חייבים למכור נכסים כדי לשלם מסים. כלומר אתה נעשה פחות ופחות אמיד משנה לשנה. זה מטורף". 

- אז כדאי למכור את כל הנדל"ן ולהפוך לנזיל.. 

"נכון. אבל אז יקחו לך 75% על הרווחים. פה בארץ יש מס שבח אבל המסים כאן הרבה יותר שפויים ונורמליים". 

- מה לגבי מחירי המשרדים בארץ? אתם מטפלים גם במשרדים? 

"כן. דווקא מחירי המשרדים כאן סבירים. בלונדון ובפריז מחירי המשרדים כפולים בערך לעומת תל אביב. במשרדי היוקרה וההיי-טק הכוונה". 

- אם אני משקיע ישראלי שמחפש השקעות בעולם, על מה אתה ממליץ? 

"לדעתי צרפת אטרקטיבית. פריז היא העיר הכי יפה בעולם. היו לה הרבה ירידות והרבה עליות. כרגע אנחנו בירידה אבל לדעתי אנחנו מתקרבים לתחתית. הרבה סינים מחפשים להשקיע בפריז. גם ליון אטרקטיבית שנמצאת במרכז צרפת. עיר יפה מאוד. זה הלב של אירופה". 

"המחירים לא צפויים לרדת" 

- איפה עוד בעולם? 

"ארצות הברית. יש מציאות באזורים כמו הארלם. זה כמו לקנות בתחנה מרכזית בתל אביב היום ובעוד 10 שנים אפשר להרוויח שם הרבה מאוד כסף. בארץ הולכת להיות צפיפות כמו בהונג קונג ולכן מי שיקנה היום במקומות שנראים זולים ירוויח הרבה כסף". 

"לדעתי הולך להיות בלגן בכל העולם, הטרור יתחזק בעיקר במדינות באירופה, והרבה יהודים יגיעו בעשור הקרוב לישראל. מי שישקיע היום בכל מקום פה ירוויח הרבה כסף בטווח הארוך. יהיו חייבים להפשיר גם הרבה אדמות חקלאיות לדעתי. המחירים לא צפויים לרדת בארץ. לגמרי לא. אני מדבר עם משקיעים שיש להם עשרות מיליונים ואומר להם שזה המקום להשקיע, כאן בארץ". 

 

- עליית המחירים התלולה של השנים האחרונות לא מפחידה? 

"כן, זה מפחיד. אבל שנכנסים לסיבות ומסבירים למה זה קרה אז מבינים שזה יימשך. לכן, למרות שמסתכלים על הגרף והוא נראה מפחיד מבינים שהגורמים שדוחפים את המחירים למעלה לא צפויים להשתנות אלא אף להתחזק".