ארבעה חדרים, מרפסת והטבת מס: היכן משתלם יותר לגור?

221 ישובים נוספו החודש לרשימת הזכאים להטבות המס, שעשויות להגיע אף ל-24% מהכנסת משק בית

דימונה / צילום: רפי קוץ
דימונה / צילום: רפי קוץ

בעקבות אישור מבנה הטבות המס לפריפריה, עיר כמו דימונה עשויה להפוך אטרקטיבית יותר למגורים מבאר שבע הסמוכה. זאת לפי חישוב כלכלי צר, שלוקח בחשבון את ההכנסה למשק בית, הטבת המס, והפערים בין מחיר הדירה והמרחק הגיאוגרפי בין היישובים.

לאחרונה אישרה ועדת הכספים של הכנסת את המתווה החדש של הטבות המס לפריפריה. 221 ישובים נוספו לרשימה, שצמחה מ-182 ישובים ל-403 ישובים. בדיקה של שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין מציגה מחירי דירות בערים שכנות, אשר באחת נהנים מפטור משמעותי ממס הכנסה בעוד שבעיר השכנה ההטבה אינה קיימת.

הפטור המירבי יכול להגיע עד 24% למשק בית (הפרש מספיק לכיסוי תשלום המשכנתא החודשי). "הבחירה במקום המגורים היא בין השאר פועל יוצא של מחיר הדירה ושל חסכון בעלויות הכרוכות ברכישתה או בתשלום עבורה", מדגישה בוגין, "הטבות המס הן שיקול מכריע בהחלטה היכן לגור. משפחות בהן שני בני הזוג עובדים ייהנו מחסכון של עשרות ואלפי שקלים כל חודש, שיצטברו עד עשרות אלפי שקלים בשנה. בצפון ובדרום הארץ ישנם ישובים שלא דורשים התרחקות או העתקת מגורים משמעותית על מנת לזכות בהטבה. במרחק של 20-30 דקות נסיעה נהנים מהבדל של אלפי שקלים בהכנסה החודשית, והסכום ש"מתפנה" יכול לשמש לתשלום החזר משכנתא על הדירה או לכל שימוש אחר שיעלה את מצבם הכלכלי של בני הזוג".

הערים שנבדקו בעלות מאפיינים דומים ברמת הנגישות למרכז, אזור גיאוגרפי וביחס למרחק בין האחת לשנייה (עד 20 דקות נסיעה). מחירי הדירות מבוססים על עסקאות שדווחו ברשות המיסים בחצי השנה האחרונה.

הבדיקה מגלה, למשל, כי זוג צעיר שעובר מבאר שבע לדימונה, או מעפולה לבית שאן, עשוי להרוויח קרוב ל-50 אלף שקל בשנה מהטבות המס על פי התקרה המקסימלית. דימונה היא העיר בה ניתן להגיע לחיסכון שנתי הגבוה ביותר בזכות הטבות המס בין שני בני הזוג במשק הבית, מאחר ותקרת השכר על פיה מחשבים את ההטבה לצד אחוז הזכאות גבוהה מאוד. "הטבות המס המגיעות לתושבים המתגוררים בדימונה מושכות אליה בעיקר אנשים מבאר שבע הסמוכה ומיישובים נוספים בדרום בהם אין הטבות מס", אומר אילן רג'ואן, המקים את "רג'ואן טאוורס" בעיר. "ההחזר החודשי הגבוה שמקבלים שני בני זוג שעובדים בדימונה הוא סכום משמעותי עבורם שיכול להגיע להחזר משכנתא חודשי מלא למשק בית". אבל הטבות מס הן כמובן לא שיקול יחיד. רג'ואן מציין כי בשנה הקרובה יפתח בעיר מרכז תחבורתי חדש, ממנו ניתן יהיה להגיע במהירות למרכז באר שבע, פרמטר חשוב אולי לא פחות להחלטה על המעבר. "בעתיד יעבור על פי התכנון תוואי הרכבת המהירה לאילת ממש בכניסה לדימונה, מה שעשוי אף לקצר עוד את זמן הנסיעה לתל אביב".

 

נדב ברזילי בונה כיום עם גילעד מור פרויקט בשכונת נווה שרון בנתיבות. לדבריו, "הטבות המס הן שיקול עיקרי במעבר לנתיבות, בעיקר בקרב רוכשי דירה ראשונה וגם משפרי דיור, שמתמודדים עם הוצאות כבדות למחיה הנדרשות לגידול המשפחה. ההחזר החודשי במקרים מסוימים מכסה לחלוטין את הוצאות הדיור ומשאיר כסף להשקעה בחינוך הילדים וכו'. הודות לתשתיות המשתדרגות, מי שמתגורר כעת באשדוד ובאר שבע כלל אינו צריך לשנות את מקום עבודתו, אלא רק לעבור דירה".

עם פטור ובלעדיו
 עם פטור ובלעדיו