ח"כ גפני: הסוף למחטפים בהעברות תקציביות בוועדת הכספים

יו"ר ועדת הכספים: כל ההעברה תקציבית תגיע עם הסבר מפורט במה מדובר, מה ההיסטוריה התקציבית ולאן הכסף מועבר במדויק; כל העברה תוצג לא רק על-ידי נציג משרד האוצר בוועדה, אלא גם ע"י נציג המשרד הממשלתי אליו הכסף יועבר;  חברי כנסת שיבקשו רביזיות והבהרות יקבלו זאת בטרם ההצבעה

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הודיע היום (ג') על רפורמה ושינויים בנושא ההעברות התקציביות בוועדת הכספים, בניסיון אולי למנוע מחטפים של הרגע האחרון בהעברות כספים שגורמות לעתים לחריגת בתקציב המדינה שכבר אושר ע"י הממשלה.

לפי השינויים שעליהם הודיע, כל ההעברה תקציבית תגיע עם הסבר מפורט במה מדובר, מה ההיסטוריה התקציבית ולאן הכסף מועבר במדויק; כל העברה תוצג לא רק על-ידי נציג משרד האוצר בוועדה, אלא גם ע"י נציג המשרד הממשלתי אליו הכסף יועבר; חברי כנסת שיבקשו רביזיות וידרשו הבהרות על ההעברות, יקבלו זאת באופן מלא בטרם ההצבעה על ההעברה.

לדברי ח"כ גפני, "הכללים חשובים לצורך השקיפות והעברות תקינות של תקציבי המדינה למשרדי הממשלה. נפעל לחדד אותם ולהוסיף כללים להגברת השקיפות והניהול התקין של העברות התקציביות מהאוצר למשרדי הממשלה".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שסולקה פעמים רבות מדיונים בוועדת הכספים כשבישקה לדעת לאן מועברים הכספים, מסרה בתגובה, כי "ניסחתי המלצה לנוהל מסודר ביחד עם כל ארגוני השקיפות האזרחיים, וביקשתי מגפני לכלול את הדרישות בנוהל מסודר של הוועדה שיקבע קריטריונים ברורים למידע שהאוצר נדרש להעביר עם הבקשות לשינויים - כולל בחינת חלופות, פירוט התקשרויות, תמיכות, פרוטוקולים ועוד. לשמחתי חלק מהדרישות התקבלו, אך עם זאת, הסוגיה העקרונית של חוקיות ההעברות לא תטופל בנוהל אלא בבית המשפט".

ח"כ שפיר מסרה גם לקראת ההעברות שוועדת הכספים צפויה לאשר הבוקר, כי "מה שמתרחש בוועדת הכספים הוא הוכחה ניצחת לכך שהתקציב שעבר לפני פחות מחודש היה בדיחה. שקר גדול שהציבור הישראלי משלם עליו בכספי המסים שלו, שבמקום לעבור לשירותי הבריאות, הרווחה, פתרונות הדיור והמלחמה בעוני - הפכו לקומבינה פוליטית. הממשלה עושה שימוש במנגנון לא חוקי ומייצרת פתח אדיר לשחיתות ול'מסחרה' בכספי ציבור. את התוצאות של השיטה הזו ראינו בפרשת ישראל ביתנו ובאינספור פרשיות נוספות שעוד יתגלו. בג"צ צפוי להכריע בנושא בשבועות הקרובים בעקבות עתירה שהגשתי לפני שנתיים בנושא. היה עדיף לו הממשלה היתה ממתינה להכרעה ולא ממשיכה בשיטה המושחתת הזו".

סתיו שפיר / צלם: תמר מצפי
 סתיו שפיר / צלם: תמר מצפי