הוט מאיימת להוריד ערוצים במסגרת המו"מ לחידוש החוזה

איום להוריד ערוצים מהאוויר; מכרזים עם בקשה לפירוט נרחב על הסכמים ומחירים; ומו"מ קשוח שמביא לפלטפורמה ערוצים חדשים כמעט ללא עלות ■ הפרקטיקה של הוט מול ספקי ערוצי הילדים מזעזעת את שוק הטלוויזיה

באחרונה הגישה חברת הכבלים הוט בקשה למועצת הכבלים והלוויין להורדת ערוץ דיסני. מדובר בערוץ של אחד המותגים המצליחים בעולם וללא ספק אחד מערוצי הילדים האהובים בארץ. הורדתו עשויה להיות דרמטית גם עבור החברה עצמה, ולא פחות בעבור הכבלים. עם זאת, בחברה לא מהססים לנקוט במה שהפך כבר לפרקטיקה קבועה במהלך משא-ומתן על חידוש חוזה - איום בהורדה שמלווה גם בפנייה רשמית לרגולטור. אקדח מאיים לרכה.

בעוד שכל הספקים נמצאים באותה סירה, נדמה כי אוכלוסיית היעד של הטקטיקה הזו של הוט מופנית בעיקר כלפי ספקי ערוצי הילדים. מדובר בשוק צפוף ורווי תחרות ובעיקר יקר. ערוצי הילדים השונים הם הסיבה העיקרית בגללה מנויים דבקים בפלטפורמה שבביתם.

הספקים ידעו זאת לאורך שנים, ובעיקר המצליחים שבהם - ערוץ הילדים (RGE), ערוץ דיסני (דיסני), ערוץ הופ (הופ) ערוץ ניקלודיאון (ענני תקשורת) וערוץ זום (אימג'ן) - מרשים לעצמם לנקוב בתג מחיר ולהתעקש עליו. בחברת הכבלים נחושים לשבור את שותפיהם, וכך אחת לכמה שנים מתנהל הליך כיפוף ידיים, שהולך ונהיה אכזרי יותר ויותר.

מכרז ללא תאריך יעד

ראשיתה של המערכה הייתה בקיץ 2015, אז הודיעה הוט על החלטה לצאת למכרז על ערוצי הילדים. החברה הוציאה ספר מכרזי עב-כרס, ובו ביקשה לקבל ממפיקי ערוצי ילדים, קיימים וחדשים, הצעות מפורטות הכוללות מחירים, הסכמים עם ספקי תוכן ופירוט תכנים.

למכרז לא נמסר תאריך יעד ולא מה הם הקריטריונים לפיהם ייבחרו הזוכה או הזוכים. כ-5 חודשים אחר-כך, בשוק התוכן הישראלי ברור כי הוט ביקשה לעורר אי-נחת בקרב הספקים בשוק ולהניף חרב מעל ראשם. לא בכדי כמה ספקים בולטים - ובהם דיסני, ערוץ הילדים והופ - בחרו שלא לגשת למכרז, ולמעשה, דבר לא אירע להם.

נהפוך הוא. בהתדיינות שנפתחה באותו זמן מול חברת RGE - ענקית תוכן בקנה-מידה מקומי שהתחזקה עם רכישת ערוץ 10 - לא רק שהוחלט להשאיר את ערוצי החברה, אלא אף להוסיף ערוץ נוסף שלה.

ל"גלובס" נודע כי ערוץ האקשן החדש שאמור לעלות, ולכלול בעיקר נגזרות תוכן מתוך ערוץ הילדים הקיים של הקבוצה, יהיה ערוץ שחברת הכבלים הצליחה להשיג בחינם, פחות או יותר. למעשה, במהלך תהליך ההתמחרות, משהובהר כי RGE, בניהולו של מודי פרידמן, לא מתכוננת להוריד בעלויות, הצליחו הצדדים להגיע להסדר במסגרתו ערוץ נוסף יוענק לחברה ללא עלות, על חשבון הבית. הערוץ ייכנס לחבילת הבסיס ויעבה אותה.

ענני תקשורת מעלה ערוצים חדשים

לא רק RGE מוסיפה לכבלים עוד ערוצים. על-פי גורמים בשוק, את אחד מהמשאים-ומתנים הקשים ביותר ניהלה חברת הכבלים מול ענני תקשורת, אחת מספקיותיה הגדולות ביותר והחברה שמחזיקה בערוץ הילדים המצליחניקלודיאון.

כך או אחרת, מהמשא-ומתן האינטנסיבי יצאה הוט עם עוד שני ערוצים חדשים - ערוץ נוער TEENICK מבית ויאקום, שהיא נציגתה בישראל ואמור לעלות בקרוב בארץ; וערוץ לייף סטייל דובר רוסית, שמשודר היום גם ב-yes ויחליף ערוץ רוסי קיים בכבלים. גם בענני בתקשורת וגם בחברת הכבלים מבהירים כי לא מדובר בערוצים חינמיים.

אי-נחת מדיסני

בתוך כך, ל"גלובס" הגיעו עדויות על שני ספקים לפחות, שאופציית העלאת ערוץ בחינם הוצבה בפניהם על-ידי הוט במהלך הדיונים על ההסכמים המחודשים.

כמו כן, הונחה על השולחן שאלת הפקות המקור שהערוץ יהיה מוכן לספוג בעצמו. על-פי גורמים אחרים, העובדה שחברת הכבלים, שמבקשת לדלל תוכן ילדים, דווקא מרפדת את עצמה בעוד ערוצים, משרתת אותה במשא-ומתן מול ספקים אחרים - כיום מול דיסני שנמצאת על המוקד. כך אפשר להבהיר לערוצים כי יש להם אלטרנטיבה ראויה ומוצלחת, וכי לא לעולם חוסן.

כך למשל, ערוץ שהוכיח כי אין צורך במותג בינלאומי ובעומק משאבים כדי להצליח הוא ערוץ ZOOM של אבי בר ואריה סבן, שהצליח להעמיד סדרות מצליחות כמו "סופר סטרייקה" וזוכה למשאבים מהוט בדמות הפקות מקור.

בחברת הכבלים הביעו בעת האחרונה אי-נוחות מהצפייה בדיסני וציינו כי זוהרו של הערוץ בעיני הציבור הלך ודעך, וכי הוא משתרך היום מאחורי ערוץ הילדים, זום וניקלודיאון. כמו כן, יש המאמינים שם כי הצורך להשקיע במותגים בינלאומיים הוא זניח לעומת השקעה בהפקות מקור ישראליות.

הנתונים אכן מוכיחים זאת. למרות שהמנוי לצרכן הכבלים התייקר, לאורך השנים האחרונות ההשקעה של חברת הכבלים בתוכן הולכת ופוחתת. ההשקעה בהפקות מקור, שהיא נגזרת של הכנסות החברה (8%), נשארת יציבה.

מדיסני ישראל נמסר: "ערוץ דיסני וערוץ דיסני ג'וניור הם מערוצי הילדים המובילים בעולם והאהובים בקרב ילדי ישראל ובני משפחותיהם. בין תוכניות הערוץ ניתן למנות סדרות אהובות כמו 'סופיה הנסיכה הראשונה', 'דוק רופאת צעצועים', 'מלחמת הכוכבים - המורדים' וסרטי דיסני-פיקסאר המשודרים באופן קבוע. בימים אלה מתנהל משא-ומתן בין דיסני לבין הוט, בכדי להבטיח כי קהל הצופים ימשיך ליהנות מהתכנים הטובים והאיכותיים של דיסני".

מחברת הכבלים נמסר: "הוט ממשיכה להרחיב את התכנים שהיא משדרת ללקוחותיה. היום מקבלים לקוחות הוט יותר ערוצים מאשר אי-פעם, יותר סדרות רכש, יותר הפקות מקור ויותר תכנים ב-VOD". 

מחברת ענני תקשורת נמסר: "איננו נוהגים להתייחס בתקשורת לנושאים עסקיים". 

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "המועצה על-פי רוב נמנעת מלהתערב במשאים-ומתנים של הפלטפורמות עם מפיקי הערוצים העצמאיים, במסגרת כיבוד החופש המסחרי שלהן. המועצה מחויבת לקיומן של הפקות מקור לגיל הרך, לילדים ולנוער, ולפיכך מחויבות הפלטפורמות להקצות מדי שנה 27.5% מסך ההשקעה בהפקות מקור לקהל זה. מבלי לסתור את האמור לעיל, בימים אלה ממש מסיימת המועצה הליך מיקוד רגולציה כללי, במסגרתו נבחן מבנה שוק הפקות המקור".

השקעה לתוכן במינוי
 השקעה לתוכן במינוי