שפיר: "שוק השכירות פרוץ ומבוהל בגלל הממשלה"

הצעת החוק לשכירות הוגנת, שזכתה גם לתמיכתו של כחלון, לא מצליחה להתקדם ■ יוזמת החוק ח"כ שפיר: "שוק השכירות עומד פרוץ ומבוהל כי הממשלה לא טורחת להגן על זכויותיהם של שני מיליון שוכרי דירות בישראל" ■ ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי טוען כי הממשלה מנסה לבטל סעיף מרכזי בחוק ולעקר אותו מתוכן

סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב
סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב

הצעת החוק לשכירות הוגנת, שהחלה את דרכה עוד בממשלה הקודמת, וזכתה לתמיכת שר האוצר משה כחלון בממשלה הנוכחית לא מצליחה להתקדם. כעת, היוזמת המקורית של הצעת החוק, חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) כמו גם אחד התומכים הבולטים של ההצעה, ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, יוצאים כנגד הסחבת של הממשלה בהמשך קידום ואישור הצעת החוק. במקביל, חולדאי טוען כי בכוונת הממשלה לבטל סעיף מרכזי בהצעת החוק ובכך לעקר את ההצעה מתוכן.

נציין כי חולדאי מתייחס לסעיף שהיה אמור לקבוע פיקוח על שכר הדירה, סעיף שלא מופיע בהצעת החוק המקורית. במקביל, הצעת החוק נתקלה גם בשני מכשולים נוספים שמעכבים את קידומה, האחד נוגע להקמת רשם שכירויות ארצי במשרד המשפטים והשני מתייחס למתן הקלה במס שבח לבעלי הדירות בתמריץ לבעלי הדירות לקיים אותו.

נכון להיום מתנגדים במשרד המשפטים להקמת רשם שכירויות ארצי בין היתר בגלל טענות לחדירה לפרטיות ומציעים מנגנון של רשם שכירויות בכל רשות ורשות. בנוסף, גם נושא הטבת המס לבעלי הדירות טרם נסגר סופית מול רשות המסים. סיבות אלו מובילות למצב שהצעת החוק לא מצליחה להתקדם.

"זה חוק חברתי אשר יגן על שוכרי הדירות שנאנקים תחת עול השכירות. כיום השוכרים הללו מופקרים והממשלה גוררת רגליים", כך אמר היום (ד') חולדאי, "בעיקר אסור שיעוקר מתוכו הסעיף העיקרי המתייחס להגבלת העלאת שכר הדירה. שוק השכירות הישראלי הוא שוק פרוץ, עליות המחירים התלולות, היעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. לצורך כך גובשה הצעת חוק, אשר זכתה לאישור בוועדת השירים ותמוה בעיני שהממשלה מעכבת אותה. זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב הן עם השוכרים והן עם בעלי הדירות".

 

נזכיר כי בעיריית תל אביב-יפו מקדמים בשנים האחרונות פתרונות מקומיים משלהם להשכרה מפוקחת כמו למשל פרויקט שנבנה בשכונת שפירא לדיור בר השגה ודוגמאות נוספות במקומות שונים בעיר אותן קידמה ומקדמת העירייה על בסיס קריטריונים שקבעה בעצמה. על כך אמר היום חולדאי כי: "אנו מיישמים תכנית כוללת לסיוע בתחום הדיור ובכלל זה בניית פרויקטים ראשונים במדינה לדיור בר השגה אך צעדים חלוציים אלו הם טיפה בים ואינם יכולים להחליף מהלך ממשלתי שלם בתחום זה, הכולל בעיקר את שינויי החקיקה הנדרשים ליצירת שוק שכירות הוגן".

כאמור, גם חברת הכנסת שפיר, מיוזמי הצעת החוק המקורית ומי שמוביל את המאבק לקידומה גם היום בכנסת מתרעמת על הזיגזג של הממשלה: "שוק השכירות עומד פרוץ ומבוהל. פרוץ כי הממשלה לא טורחת להגן על זכויותיהם של שני מיליון שוכרי דירות בישראל, ומפקירה אותם לעליות מחירים מוטרפות ותנאי מחייה ירודים. הממשלה הכריזה כבר פעמיים שהיא תעביר את הצעת החוק שלנו בהקדם ופעמיים לא עמדה בהבטחתה. במקום לסדר את ג׳ונגל השכירות הממשלה מבלבלת את הציבור ואת משכירי הדירות ומייצרת כך עליית מחירים נוספת. זו התנהלות לא רצינית בלשון המעטה. אנחנו נעלה בקרוב את הצעת החוק להצבעה נצפה מהממשלה לעמוד בהתחייבויותיה".

יו"ר סיעת 'כולנו', ח"כ רועי פולקמן מיוזמי החוק ומי שמקדם אותו בכנסת התייחס למצב הצעת החוק כמו גם להתבטאויות של חולדאי וח"כ שפיר ואמר היום: "לחולל שינויים משמעותיים לוקח זמן. אנחנו מנסים לפתוח פה פתח, שלא היה כמותו בעבר, זהו חוק רציני וחשוב שחלק ממשרדי הממשלה חוששים ממנו. אנחנו עובדים על מציאת המתווה שיאפשר לחוק חשוב זה לעבור. מחירי השכירות בישראל האמירו לשחקים בשנים האחרונות וקורת גג הולכת והופכת מזכות יסוד למותרות. ישנם גורמים רבים שבכוחם לחולל פה שינוי שיטיב עם 2 מיליון שוכרים בישראל ואני מקווה כי נגיע לעמק השווה בהקדם האפשרי".