אושרה בקריאה ראשונה: הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים

על פי ההצעה, החל משנת 2017 יחויבו עצמאים להפקיד לחיסכון הפנסיוני

ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי

הכנסת אישרה היום פה-אחד בקריאה ראשונה את הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים. 41 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה שיזם ח"כ אלי כהן (כולנו), בשיתוף עם ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים- נשיא להב, אהוד רצאבי ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי.

על פי ההצעה, החל משנת 2017 יחויבו עצמאים להפקיד לחיסכון הפנסיוני. חובת ההפקדה תחול על עצמאי שהכנסתו עולה על מחצית השכר הממוצע ועד לשכר הממוצע במשק. שיעור ההפקדה ינוע בין 2% ל-10%, בהדרגה, בהתאם לרמת ההכנסה - וההפקדות ייהנו מהטבת מס מקבילה לזו שניתנת לשכירים. לעומת זאת שיעור החיסכון אותו יצטרכו לחסוך העצמאים נמוך מזה של השכירים שנהנים גם מהפרשות המעסיק.

כך, למשל, על עצמאי שהכנסתו שווה לשכר הממוצע במשק, תחול חובת הפקדה של 10% משיעור ההכנסה. לדוגמא עצמאי המרוויח סכום של 9,500 שקלים בחודש, יפקיד 950 שקל לחיסכון מדי חודש. חובת ההפקדה לא תחול על חלק ההכנסה העולה על השכר הממוצע במשק, שכן אין מקום לחייב הפקדה מעבר לשכר זה. בנוסף, בשנתיים הראשונות לפתיחת העסק לא תחול חובת הפקדה על מנת להקל בתקופה הקשה מבחינה כלכלית של פתיחת העסק.

מטרת החוק להביא לכך שלעוסקים העצמאיים תהיה פנסיה לאחר פרישתם מהעבודה בהגיעם לגיל פרישה. בשנת 2007 נחקק חוק פנסיה חובה שעל פיו על כל עובד שכיר יחול הסדר פנסיוני. עם זאת, בתחולת החוק לא נכללו אוכלוסיית העצמאים, המהווים כ-12% מכוח העבודה במשק, או כ-500 אלף עוסקים. 

עפ"י ההערכות, כיום כ-40%-50% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה. על-מנת לתמרץ את העצמאים קובעת הצעת החוק קנס בגין אי הפקדת הסכומים המינימליים. בנוסף יוכלו העצמאים למשוך עד שליש מהסכום הצבור בקרן הפנסיה כפיצוי בגין סגירת העסק מבלי לאבד את הטבת המס, בדומה להטבה של משיכת פיצויים ללא מס הניתנת כיום רק לשכירים.  

ח"כ כהן אמר בעקבות אישור הצעת החוק כי "החוק הנוכחי נועד להגן על העצמאיים ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה כאשר הם אינם יכולים לעבוד".

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס שחבריה מייצגים את העצמאים מול רשויות המס ובכנסת, אמר כי הוא מברך את ח"כ כהן על הסכמתו להכניס שינויים הצעת החוק, כמו האפשרות למשוך סכום הוני פטור ממס בעת סגירת העסק וציין כי כהן הבטיח לשקול בחיוב "שינויים נוספים הנדרשים לטעמנו".