על רקע גל הדקירות: ארה"ב מעדכנת אזהרת המסע לישראל

"מתחים פוליטיים ודתיים, שחלקם קשור לגישה להר הבית, חוללו רמות מוגברות של אלימות, במיוחד בירושלים ובגדה המערבית" ■ ועם זאת, אזהרת המסע מדגישה: "מאות אלפי אזרחים אמריקאים מבקרים בביטחה בישראל ובגדה מדי שנה, ללימודים, תיירות או עסקים"

ירושלים / צילום: רויטרס
ירושלים / צילום: רויטרס

על רקע גל פיגועי הדקירות, הדריסות והירי, עדכן אמש (ד') משרד-החוץ האמריקאי את אזהרת המסע שלו לישראל, לגדה המערבית ולרצועת עזה. אזהרת המסע לישראל ולשטחים נמצאת באתר של הסטייט דיפרטמנט כבר עשרות שנים והיא מתעדכנת מדי פעם, בהתאם להתפתחויות הביטחוניות בשטח, כפי שרואים אותן דיפלומטים אמריקאיים בישראל.

הגרסה העדכנית דומה לקודמתה, שעלתה לרשת ב-18 בפברואר השנה. כמו בנוסח הקודם היא מזכירה ש"המצב הביטחוני בישראל, בגדה ובעזה עודו סבוך" וקוראת ל"אזרחים אמריקאים להיות מודעים לסיכונים המתמשכים שכרוכים בנסיעות לאזורים רוויי מתיחות וסיכונים".

אך הגרסה החדשה מכילה  עדכונים על התפתחויות הביטחוניות בישראל ובשטחים בחודשים שחלפו. "עליה במתיחויות הפוליטיות ובאלימות בירושלים ובגדה המערבית גרמה למותם ופציעתם של אזרחים אמריקאיים", נאמר בגרסה המעודכנת. "ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית עושות מאמצים ניכרים לאבטח מוקדי תיירות עיקריים ולשמור על הביטחון באזורים שתיירים מרבים לפקוד אותם".

"למרות שמאמצים אלה להפחית את רמת האיום אינם יעילים בכל מאה האחוזים, מאות אלפי אזרחים אמריקאיים מבקרים בביטחה בישראל ובגדה המערבית מדי שנה לצרכי לימודים, תיירות או עסקים", מדגישה אזהרת המסע.

כמו בנוסחים קודמים, מציינת הגרסה העדכנית, ש"תנאי הביטחון האישי באזורים מטרופוליטניים מרכזיים, לרבות תל-אביב, חיפה ואזורים סמוכים, דומים לאלה שבאזורים מטרופוליטניים גדולים ברחבי תבל". אך בהמשך מובא עדכון: "מתיחויות פוליטיות ודתיות, שחלקן קשור בגישה להר הבית בעיר העתיקה, חוללו אלימות ברמות מוגברות, במיוחד בירושלים ובגדה המערבית, אלימות שדוגמתה לא נראתה באזור מזה עשר שנים".

"מאז אוקטובר 2015, נרשמה עליה בתדירות ההתקפות על יחידים וקבוצות במזרח ירושלים ובמערבה, בחברון ובבית-לחם, וכן במקומות אחרים בגדה ובישראל, לרבות תל-אביב", נאמר בגרסה החדשה של אזהרת המסע. "אין סימנים לכך שאמריקאים סומנו במיוחד כמטרות, בגלל לאומיותם, אם כי ייתכן שזהות דתית של חלק מהמותקפים האמריקאים היתה גורם בבחירתם כקורבנות בכמה מהתקריות האלימות. יותר מ-12 אזרחים אמריקאים נמנים עם ההרוגים והפצועים בהתקפות רבות ב-2014 וב-2015. אזרחים אמריקאים שהיו מעורבים בהפגנות, או צפו בהן, ספגו פציעות רציניות. לפיכך, משרד-החוץ האמריקאי ממליץ לאזרחי ארה"ב להימנע מכל ההפגנות למען ביטחונם שלהם".

"הפגנות הן אירועים שגרתיים ברחבי ירושלים", מציינת אזהרת המסע. "אפילו הפגנות שנועדו להיות שלוות עלולות ליהפך לאלימות ללא התראה מוקדמת. מאז אוקטובר 2015 היו התנגשויות תדירות בין מפגינים לבין הרשויות בישראל. כוחות הביטחון הישראליים הקימו מחסומים ונקודות בקרה להגבלת התנועה של התושבים וארעו פיגועי טרור שגרמו למוות ופציעה, גם של אזרחי ארה"ב".

האזהרה מציינת, כי מאמצע אוקטובר עד סוף נובמבר השנה נאסר על עובדי הממשל האמריקאי, ובכללם דיפלומטים, לנסוע ברכבת הקלה בירושלים מסיבות ביטחוניות מצפון לתחנת העיריה בדרך יפו. על עובדי הממשל מוטלות מדי פעם גם הגבלות כניסה לעיר העתיקה, לרבות איסור להיכנס לשם בימי ו' במהלך הרמדאן. אזהרת המסע ממליצה לאזרחים אמריקאים לנוקט משנה זהירות בסביבות שער האריות, שער דמשק ושער הורדוס בעיר העתיקה, ששימשו זירות להתקפות. ככלל, נאסר על עובדי הממשל האמריקאי לנסוע באוטובוסים בינעירוניים בישראל ובגדה ולפקוד תחנות אוטובוסים. נאסר עליהם לנסוע מדרום לבאר-שבע, מצפון וממזרח לכינרת והם מצווים לשמור מרחק של כ-10 ק"מ מהגבול עם עזה וכארבעה ק"מ מהגבול עם לבנון.

"מספר התקריות האלימות שמסתיימות במות משקיפים מהצד נותר גבוה", נאמר עוד במסמך. "לעיתים תכופות, התדירות של תקריות כאלה גוברת בעקבות הטלת הגבלות על הגישה להר הבית,  כתגובה על התקפות אקראיות, או במהלך פעילות של משטרת ישראל בשכונות פלסטיניות".

כמו בגרסאות קודמות, קורא הנוסח העדכני לאזרחי ארה"ב שמבקרים בישראל או בגדה או מתגוררים בהן לברר, למשל באתרי אינטרנט רשמיים, את מקום המקלט הקרוב וללמוד את ההנחיות כיצד לנהוג במקרים של התקפת רקטות או משברים אחרים.