בכיר ב-3M: "מדהים לראות את הרעיונות שיוצאים מישראל"

בכיר ב-3M העולמית מדבר על מרכז החדשנות שהקימה החברה בישראל, מפרגן לסצנת ההיי-טק המקומית ומציג את המוטו של החברה שהביאה לעולם את ה"פוסט איט"

השקת מרכז החדשנות של 3M בישראל בתחילת החודש / צילום: ארז חרודי
השקת מרכז החדשנות של 3M בישראל בתחילת החודש / צילום: ארז חרודי

מי שלא מכיר מקרוב את האסטרטגיה של תאגיד הענק האמריקאי3M, עלול להרים גבה לנוכח ההחלטה של החברה להקים בישראל מרכז חדשנות. החברה, שנוסדה בראשית המאה הקודמת, ביצעה מאז שהוקמה שורה של מהלכים שנראים כמו מתכון לאסון.

בתחילת הדרך החברה ניסתה להפיק מינרל לייצור נייר ליטוש אך נכשלה. המייסדים לא הרימו ידיים, העבירו את המפעל ללוקיישן אחר ולבסוף הצליחו להתמודד עם המשימה. מאז שנת 1902 ייצרה החברה מגוון רחב בצורה יוצאת דופן של מוצרים שכל קשר ביניהם מקרי בהחלט, אבל למרות חוסר המיקוד נסחרת 3M  (ראשי תיבות של Minnesota Mining and Manufacturing) לפי שווי של כ-90 מיליארד דולר.

"למה ישראל? יש כאן עתיד"

בתקופה שבה סטארט-אפים צעירים מנסים לפתח טכנולוגיות מהפכניות, ממשיכה 3M לייצר ניירות הדבקה זוהרים, דבק מגע ופלסטרים ולמרות זאת - מדובר בסיפור הצלחה. החברה ממשיכה לצמוח, להשקיע ואף להשתלב בסצנת ההיי-טק העולמית הודות להטמעה עקבית של טכנולוגיות חדשניות, שבאה לידי ביטוי ברכישה של סטארט-אפ ישראלי, והשקעה בשניים נוספים בשנים האחרונות.

בראשית החודש חנכה כאמור 3M מרכז חדשנות בישראל, שבו ניתן להתרשם מתחומי העיסוק של התאגיד בהם תעשייה, רפואה, תשתיות, תחבורה, רכב, אנרגיה, אלקטרוניקה ומוצרי צריכה לבית ולמשרד. לכבוד פתיחת המרכז, שמטרתו לחזק את הקשר בין החברה לבין קהילת המו"פ המקומית, הגיעו לישראל נציגים של הנהלת התאגיד, בהם HC Shin, סגן נשיא בכיר ב-3M העולמית.

בריאיון ל"גלובס", מסביר שין מה הסוד של החברה, מה גורם לה, יותר ממאה שנים אחרי הקמתה, להמשיך ולהיות מודל בשיעורי מנהל עסקים, ומה היא מחפשת בישראל. "אנחנו פועלים בישראל כבר 20 שנה, והיא חשובה לנו כמקום אסטרטגי", אומר שין, "הסיבה שאנחנו פותחים את מרכז החדשנות, היא בכדי לקדם את ההשקעות שלנו לשלב הבא. יש לנו לקוחות שונים, בגדלים שונים, ומשווקים מגוונים, אבל כשרוצים להגיע לטכנולוגיה, צריך לראות אותה בפעולה. למה ישראל? אני סבור שהתשובה ברורה - ישראל יציבה כלכלית ואנחנו רואים שיש כאן עתיד ל-3M ואפשרות חדירה טובה".

35 מרכזי חדשנות ברחבי העולם

ישראל לא לבד, כמובן. התאגיד מפעיל מרכזי חדשנות ב-35 מדינות, שהאחרון שבהם נפתח בטורקיה. "ההשקעה בחדשנות היא החזון שלנו", מצהיר שין.

- איך חברה בת יותר מ-100 יכולה להיות חדשנית?

"זו שאלה טובה. יש הרבה מאוד חברות שנעלמות במהלך 10 השנים הראשונות, אבל יש שני דברים שאנחנו דואגים להם באופן קבוע. הדבר הראשון זו החדשנות הטכנולוגית. אנחנו מאמצים כל הזמן טכנולוגיות חדשות. הדבר השני הוא שאנחנו מטמיעים את הטכנולוגיה בכדי למצוא פתרונות ללקוח. לדוגמה - איכות האוויר בסין היא גרועה. אנחנו מצדנו, פיתחנו מסכות פנים אישיות, שנמצאות בשימוש בבייג'ין. זו רק דוגמה אחת מיני רבות, אבל הרעיון הוא שהטמעת פתרון לבעיה, היא זו שמאפשרת לנו להתקיים עשרות שנים. בד בבד, אנחנו שואפים להבין כיצד אנשים מתקיימים בכל חברה. אנחנו לא יכולים לפתור את כל הבעיות, אבל רבות מהן ניתנות לפתרון. בשורה התחתונה - אנחנו מאתרים בעיות בעולם, ומחפשים להן פתרון".

- אתה לא רואה בעיה בכך שאתם מתפזרים בשורה של תחומים שרובים שייכים לתעשייה המסורתית?

"יש תהליכים מסודרים שאנחנו עושים במסגרת תהליך החדשנות, לפני שמשקיעים את הכסף. אנחנו ידועים בליברליות שלנו לגבי תהליכים, אבל מה שלא יודעים עלינו, זה כיצד אנו מנהלים את זה, ומה מוביל אותנו למסחר מוצרים שונים. אנחנו בוחנים כל דבר לפני שיוצאים לדרך".

הליברליות אותה הזכיר שין, מתבטאת בין השאר ב"חוק 15%", אשר מיועד לעובדי החברה - בעיקר המדענים - להקדיש 15% מזמנם לטובת העלאת רעיונות חדשים. "רבים מהדברים שאנחנו עושים נולדו כך", טוען שין, "זה טוב למנהלים ולעובדים יחד".

- אתה נמצא בדרך להרצאה בפורום החברות הרב לאומיות של מכון אלי הורביץ בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. מה לומדים עליכם באוניברסיטה?

"הכול דן בחדשנות ובאפשרות ליישם חדשנות".

"השילוב בין צורך ופתרון"

עדות נוספת לכך ש-3M מאמינה בהיי-טק הישראלי, היא ההשקעות שלה בחברת VocalZoom המפתחת טכנולוגיה ליישומי זיהוי קול, ובחברת Takadu המפתחת פתרון לניטור תשתיות מים. בנוסף, בשנת 2010 רכשה החברה בסכום של כ-230 מיליון דולר, את חברת דמאטק (בשמה כיום, 3M Electronic monitoring), הפועלת בתחום הטכנולוגיות לניטור מעקב מרחוק.

"יש לנו תוכנית במסגרתה אנחנו משקיעים בחברות שעושות דברים שמשיקים לתחומים שלנו. אנחנו כל הזמן מחפשים הזדמנויות, ובאופן טבעי יש אצלכם הרבה מאוד סטארט-אפים מעניינים", אומר שין.

- מתוכננות השקעות נוספות בישראל?

"אני לא יכול להגיד כמה ובכמה, אבל זה מדהים לראות את הרעיונות שיוצאים מישראל. אני חושב שזה בגלל שהמדינה מעודדת את זה, כמו שקורה גם בסינגפור".

שין חוזר ומדגיש כי החברה מוצאת פתרונות רק לבעיות קיימות. "תמיד צריך לחשוב על השילוב שבין הצורך והפתרון. אני לא מאמין שאפשר ליצור טכנולוגיה רק לשם הטכנולוגיה. האסטרטגיה שלנו להתמקד בכמה דברים כמו זיהום אוויר ואז לפתח טכנולוגיה - הטכנולוגיה היא תשובה לבעיה ולא להפך", הוא מדגיש.

- מה אתה חושב על חברה כמו פייסבוק? אתה חושב שגם הם מצאו פתרון לבעיה קיימת?

"הם בכלל לא בטווח הפעילות שלנו, אבל הם יצרו פתרון נהדר שהוא דרך לביטוי והתקשרות".

"אנחנו עושים סקאוטינג לסטארט-אפים בארץ"

יונתן פנטנוביץ', מנכ"ל 3M ישראל, מספר על מדיניות ההשקעות של החברה. "לפני כמה שנים", הוא אומר, "החברה הקימה זרוע שמסתכלת יותר החוצה על עולם הסטארט-אפים. שניים מתוכם נמצאים בישראל. כשאנחנו מחפשים סטארט-אפ אנחנו חושבים על שיתוף פעולה.

סטארט-אפ אחד כזה הוא טקאדו שעוסק בשיפור היעילות של תשתיות מים באמצעות ניטור. השני הוא VocalZoom, שפיתחה מיקרופון המסנן רעשי רקע. שני הרעיונות התחברו לבטיחות, והגענו אליהם אחרי שבחנו עשרות. עוד לא החלטנו אם נשקיע בעוד אחד, אבל אנחנו מנהלים קשרים אינטנסיביים, וכמה סטארט-אפים גם ביקרו במרכז שלנו בסנט פול".

- כשאתם משקיעים בסטארט-אפ, המטרה היא בסופו של דבר לרכוש אותו?

"כל אופציה נמצאת על השולחן, אבל זה לא בהכרח הרעיון וזו לא המטרה. אנחנו משקיעים כדי לראות אם הטכנולוגיה תתאים לפעילות שמייעדים אותה לה. בכלל, היום אנחנו מחפשים סטארט-אפים שיתאימו ליותר מחטיבה אחת. שיהיה יותר רוחבי. אני יכול להגיד שטכנולוגיה הקשורה שחיישנים מאוד מעניינת אותנו, ואנחנו עושים סקאוטינג לסטארט-אפים בארץ".

חמש עובדות על 3M

עובדי החברה מקדישים 15% מזמן העבודה לפיתוח רעיונות אישיים

ניל ארמסטרונג צעד על הירח כשלרגליו מגפיים שכללו רכיב שיצרה החברה

פתקיות הפוסט איט של החברה נחשבות לאחד מ-100 המוצרים שהשפיעו על האנושות

החברה ייצרה חלק מנעלי הריצה של מייקל ג'ונסון אשר זכה בריצת 400 מטר באולימפיאדת סידני 2000

3M פיחתה בין השאר סורק דנטלי תלת ממדי שמאפשר לסקור את חלל הפה