המועמדים לממונה על ההגבלים: עוה"ד אורי שוורץ ומיכל הלפרין

בנציבות שירות המדינה התקבלו 24 מועמדויות לתפקיד ■ שוורץ הוא יועמ"ש רשות ההגבלים, והלפרין היא ראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד מיתר ובעבר יועמ"ש הרשות ■ רה"מ נתניהו יחליט בעניין

אורי שוורץ מיכל הלפרין  / צילום: רוני שיצר איל יצהר
אורי שוורץ מיכל הלפרין / צילום: רוני שיצר איל יצהר

אז מי יהיה הממונה הבא על ההגבלים העסקיים? המועמד מתוך הבית - או המועמדת מבחוץ, שהביעה בשנים האחרונות דעות שאינן מתיישבות תמיד עם רוח המפקד הקודם? היועץ המשפטי הנוכחי של הרשות - או היועצת המשפטית לשעבר?

הוועדה לאיתור הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה עמית לנג, העבירה הבוקר (א') את המלצתה לראש הממשלה וממלא-מקום שר הכלכלה והתעשייה, בנימין נתניהו, לפיה שניים מתוך למעלה מ-20 מועמדים הגיעו לקו הגמר לתפקיד מנהל הרשות להגבלים עסקיים: ממלא-מקום הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד אורי שוורץ, המכהן כיועץ המשפטי של הרשות; ועו"ד מיכל הלפרין, מנהלת מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם ושות', ולשעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים.

לא מתנגד למתווה הגז

בנציבות שירות המדינה התקבלו 24 מועמדויות לתפקיד. חברי הוועדה קיימו 4 ישיבות החל מ-28 באוקטובר ועד לאחרונה, במסגרתן, בין היתר, נבחנו ניגודי עניינים אפשריים של מי מן המועמדים, היכולת שלהם להתמודד עם האתגרים הצפויים ברשות ההגבלים ועוד.

הוועדה בחרה לראיין 9 מועמדים בלבד, ולאחר דיון החליטה להמליץ פה-אחד על שני המועמדים - עו"ד אורי שוורץ ועו"ד מיכל הלפרין.

בהודעת הוועדה צוין כי "הוועדה מצאה לנכון בנסיבות שלפניה להמליץ על שני מועמדים, בשל כך שלכל אחד מהם יתרון ייחודי מובהק, שונה מזולתו".

כעת, ראש הממשלה וממלא-מקום שר הכלכלה והתעשייה אמורים להחליט מה תהיה זהות מנהל הרשות הנבחר, ולהעביר את ההחלטה לאישור הממשלה.

במאי השנה הודיע פרופ' דיויד גילה על התפטרותו מתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים על רקע התנגדותו למתווה הגז שהתגבש, ומאז התנהל הליך איתור מחליפו בעצלתיים.

שוורץ, המועמד בפנים, מכהן מאז אוגוסט 2011 כיועץ המשפטי של הרשות, ומ-1 בספטמבר השנה משמש כממלא-מקום הממונה. קודם לכך, מ-2007, הוא שימש כראש צוות במחלקה המשפטית, וריכז את הטיפול בתחומי התקשורת, המזון והקמעונאות. הוא בעל תואר ראשון במשפטים ובפילוסופיה וכן בעל תואר שני במשפטים עם התמחות בניתוח כלכלי של המשפט.

גורמים בשוק סבורים כי שוורץ לא יהיה ממשיך ישיר לדרכו של גילה, בין היתר נוכח עמדות שהביע לאחרונה בשיחות סגורות סביב מתווה הגג ונושאים נוספים בתחומי הצרכנות.

שוורץ השתתף בדיונים על מתווה הגז שאושר בשבוע שעבר, גם לצדו של גילה טרם פרישתו וגם לאחר הפרישה, אך עם פרישתו של גילה התברר כי הוא לא תומך בעמדתו המתנגדת של גילה למתווה.

כפי שפורסם ב"גלובס" במאי השנה, נתגלעה מחלוקת פנימית ברשות ההגבלים סביב מתווה הפשרה למבנה משק הגז, כאשר שוורץ ביקש מגילה שיאפשר את מתווה הפשרה שהרגולטורים הציעו למבנה משק הגז. על-פי הערכה, החשש של שוורץ היה כי הרגולטורים ימצאו דרך לעקוף את גילה, ויהיה בכך תקדים לסוגיות עתידיות. בהמשך לא נשמעה התנגדות של שוורץ למתווה במסגרת הדיונים על הנושא.

דעותיו של שוורץ לא קיבלו פומבי במסגרת תפקידו כיועץ משפטי לרשות, ואולם מאז מונה לממלא-מקום הממונה, ניתן ללמוד משהו על גישתו. כך למשל, שוורץ הביע לאחרונה את עמדתו בעניין העלאות המחירים של הוט ו-yes, כאשר הודיע ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, כי אין בכוונת רשות ההגבלים להתערב או לערוך בדיקה לעניין העלאת המחירים של חברות הכבלים והלוויין, היות שאין לרשות סמכות למנוע משתי החברות להעלות מחירים. שוורץ הוסיף כי הרשות לא מתכוונת להיכנס לבדיקת העלאות המחירים, משום שהיא אינה רואה בעיית הגבלים עסקיים בכך שבשוק שבו יש שתי חברות בלבד הן מעלות מחירים אחת אחרי השנייה.

כידוע, גישתו של פרופ' גילה כממונה הייתה פרו-צרכנית, והוא ניסה בדרכים יצירתיות יותר ופחות להתערב במחירים מופרזים בשוק. ייתכן שבעניין זה תשובתו הייתה זהה, ואולם ייתכן שניתן ללמוד מכך על גישתו של שוורץ להחזרת כוחה של הרשות לגבולות הגזרה שנהגו לפני גילה. בתקופה האחרונה אף פתח שוורץ בבדיקת עסקת גולן טלקום וסלקום, לאור פניות שקיבל מהשרים משה כחלון וגלעד ארדן על החשש להגבלת התחרות בעקבות המיזוג.

טענות על ניגודי עניינים

לצד שוורץ ניצבת על קו הגמר כאמור, עו"ד מיכל הלפרין, ראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד מיתר, ובעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים.

בעבר, בראיון ל"גלובס" אמרה הלפרין כי "דיויד גילה שינה והפך את כללי המשחק בתחום ההגבלים העסקיים בישראל. מפת ההגבלים העסקיים השתנתה בתוך מעט יותר משנה מקצה לקצה".

בין היתר התייחסה הלפרין לעובדה כי רשות ההגבלים העצימה בשנים האחרונות את כוחה וסמכויותיה, לכך ש"היד יותר קלה על ההדק בלהתנגד למיזוג או להתנות אותו בתנאים כל-כך קשים שאין טעם לעשות אותו"; וכן ל"מהפכת האכיפה המינהלית" שהגיעה גם לרשות ההגבלים, וקובעת מנגנון שבאמצעותו יוכל הממונה על ההגבלים להטיל עיצום כספי עד לסכום של 24 מיליון שקל על חברות, אשר לדברי הלפרין, "נותנת לממונה כוח כמעט נטול ביקורת לאכוף באופן חד-צדדי את חוק ההגבלים".

להלפרין יש ראייה רחבה של השוק כמי שהייתה בשני צדי המתרס - בתוך המערכת כיועצת משפטית לרשות ומחוץ לה - כאחת מהמומחיות המובילות בתחום ההגבלים בשוק הפרטי בשנים האחרונות וכמי שליוותה חלק מאנשי העסקים הבכירים במדינה בהליכים ודיונים מול הרשות.

מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד מיתר הוקמה רק בשנת 2007, אך מאז גדלה במהירות תחת ניהולה של עו"ד הלפרין והפכה למובילה בתחום.

טרם יבשה הדיו על המלצת ועדת המינויים, וכבר החלו להישמע טענות על ניגודי עניינים הקיימים להלפרין כעורכת דין מהשוק הפרטי אשר ימנעו ממנה לקבל החלטות בתיקים משמעותיים הנמצאים על שולחן הרשות.

כך למשל, גורמים שונים טוענים כי הלפרין תיאלץ למשוך ידה מקבלת החלטה בעניין עסקת גולן טלקום-סלקום, היות שמשרד מיתר ייצג את חברת סלקום בעניינים שונים בעבר. ואולם, ועדת המינויים בחנה בין היתר טענות לניגודי עניינים אפשריים ומצאה כי אין בהן ממש.

בנוסף, גורמים בשוק העסקי טוענים כי הטענות על ניגודי עניינים מהוות ניסיון שחוזר על עצמו כל פעם מחדש לחסום את כל המועמדים מהשוק הפרטי להתמנות לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים.

זו הפעם השנייה בה מועמדת הלפרין לתפקיד הממונה, לאחר שהתמודדה במרוץ לתפקיד גם ב-2011 מול גילה.