"עם כל העלויות הנוספות, כבר יכולתי לקנות דירה במרכז"

עוד קבוצת רכישה מתעכבת: קרוב לשנתיים משיווק דירות במיזם המגורים השלישי בגודלו בחריש, עוד לא הונחה בו לבנה אחת, והמחיר כבר טיפס ב-20%

לא פחות מ-588 משפחות שהתכוונו לבנות את ביתן בחריש בקבוצת הרכישה הרשומה כ"עמותת חריש המאוחדת", עומדות כבר שנתיים בפני חוסר ודאות, חוסר התקדמות ועלויות שמתנפחות.

מאחורי קבוצת "חריש המאוחדת" שנחשבת לפרויקט המגורים השלישי בגודלו בעיר החדשה הנבנית בפאתי ואדי ערה, עומדת חברת מגורי ישראל בבעלות מוטי פלד, אשר משמשת כחברת הניהול של הפרויקט. חברים בעמותה מסרו ל"גלובס" כי נוסף לכך שהפרויקט מתעכב, בינתיים גם מחירי הדירות התרחקו מאוד מהמספרים שפורסמו לקונים כשהתחיל שיווקן.

הקרקע המדוברת בחריש לא התחילה כמיזם בנייה של קבוצת רכישה, אלא כקרקע ששיווק משרד השיכון לפני קצת פחות משלוש שנים, וחברת אשדר רכשה אותה במכרז. חודשים ספורים אחרי הזכייה ביקשה אשדר למכור את הקרקע לעמותה שהוקמה לצורך כך, עמותת חריש המאוחדת. מיד משהושלם הליך הרכישה בקיץ 2013, נפתח מסע שיווק אגרסיבי של הדירות, שהציע דירת 4 חדרים במחיר בסיסי של 666 אלף שקל. מאות רוכשים נלהבים התפתו לסכום הנמוך ונרשמו כחברי עמותה, בתקווה לממש את פוטנציאל הקנייה ולהקים דירה בשכונה המתוכננת.

"שני מוצרים שונים"

ואולם העסקה המיוחדת שנרקמה בין חברת אשדר לעמותה הבונה ולחברה המשווקת דרשה את אישורו של משרד השיכון, שכן מי שזכתה בקרקע במכרז באופן רשמי היתה כאמור אשדר. המשרד אמנם הסכים לאשר את שינוי הבעלות, אך התנה את אישורו בכמה תנאים. אחד התנאים היה התחייבות כי מחיר דירה סטנדרטית לרוכש לא יעלה על המחיר שהעמותה ואשדר התחייבו אליו, דהיינו 666 אלף שקל לדירה בסיסית של 4 חדרים, 95 מ"ר, 10 מ"ר מרפסת וחניה אחת. חוזה המכירה שעליו חתומים נציגי אשדר, נציגי העמותה ומשרד השיכון, מאשר התחייבות למחיר זה.

אלא שמאז חתימת החוזה עבר זמן ומדו"חות אפס מעודכנים שהגיעו לידי "גלובס" ונכתבו ביולי 2015, מתברר כי מחירה המוערך של דירה סטנדרטית (4 חדרים) טיפס ועלה לכמעט 800 אלף שקל. מגורי ישראל מצידה טוענת כי הפרויקט במתכונתו הנוכחית שונה באורח מהותי מהמקור, והוא בנוי בסטנדרט גבוה יותר. "אלה שני מוצרים שונים", טוענת החברה, ומביאה כדוגמה צורך שנולד בקירות תמך מבטון, שבאו במקום שטחי גינון משופעים.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "משרד השיכון בודק את הטענות. באם יתברר כי העמותה לא עמדה בהתחייבות כלפי משרד השיכון, המשרד יפעל למימוש הערבויות הבנקאיות שברשותו בכפוף לאישור ועדת המכרזים העליונה ובכפוף לכל דין".

"התכנון החדש העלה באופן מהותי את רווחיותן ואת הכדאיות הכלכלית של יחידות הדיור בפרויקט ביחס למחירי השוק בחריש, הגבוהים במאות אלפי שקלים", כותבים נציגי החברה המשווקת ל"גלובס". הסבר זה יכול אולי להניח את דעתם של מי שקנו דירות בפרויקט כמשקיעים, אך את י', רוכש שטוען ששם בדירה שטרם נבנתה את כל כספו, זה פחות מרגיע. "את כל ההון העצמי השקענו בפרויקט", הוא מספר. "בקבוצת רכישה, חוץ ממחיר הקרקע אתה לא יודע דבר. גם לא אחרי שאתה חותם על מסמכים. אתה לא יודע מה המפרט של הדירה, מחיר סופי שלה, עלויות בנייה. כלום. בסופו של דבר - עם כל העלויות הנלוות שנוספו, יכולתי כבר להשיג דירה באזור המרכז".

מגורי ישראל מצידה טוענת כי המחיר החדש נובע מרכיבים אשר לא נכללו, ולא צריכים היו להיכלל, בהערכות שהוכנו בתחילת הדרך. "דו"ח אפס כולל התייקרויות שמקורן בהצמדות למדדים ושינויים שחלו בשיעור המע"מ ל-18%, וכמו כן דרישות גורמים מממנים לרזרבה בהיקף עשרות אלפי שקלים לדירה, שאינה משקפת הוצאה ממשית כלשהי", לדברי החברה.

עוד נמסר מהחברה כי בינתיים היא השיגה בימים האחרונים הסכמה בעל פה עם גוף מממן, וכי הסכם סופי בעניין צפוי להיחתם בעוד שבועות אחדים.

זו אינה התלונה הראשונה הנוגעת להפרשים מהותיים בין מחירי שיווק שהחברה מפרסמת לפרויקטים שלה, אל מול המחיר בפועל. לחברה פרויקט נוסף בחריש, הנבנה באמצעות קבוצת הרכישה עמותת נאות חריש, ולגביו כבר פרסמנו השנה תלונות דומות. חברי נאות חריש טענו לפער של למעלה מ-100 אלף שקל בעלויות הדירות בשיווק, בהשוואה למחירים שפורטו בדו"חות אפס מאוחרים יותר.

סיוע ממשלתי

אם לא די בכך, עומדים חברי חריש המאוחדת בפני קושי חמור יותר. במכתב בהול ששלחו חברי העמותה בחודש שעבר לשרי השיכון והאוצר, הפצירו חברי העמותה בממשלה להתערב ולסייע לה באיתור גורם מממן מלווה.

"ההיקף הכספי של המימון הנדרש לעמותה והעיסוק בהליך החתמה של 600 משפחות בקירוב, הן נסיבות המקשות על הגופים הבנקאיים, המוסדיים והפרטיים לממן את הפרויקט", כתבו חברי העמותה בפנייתם לשרים. לדבריהם, הליווי הפיננסי הנדרש נע בין 200 ועד 300 מיליון שקל, "ומצופה ממשרד השיכון, שפרסם וקידם את המכרזים ואשר יצר עמותות גדולות כל כך, להמשיך ולתת רוח גבית לקבוצות שנוצרו, כדי להשיג את המימון המיוחל. כך מצופה גם ממשרד האוצר שיתגייס בכל המרץ הדרוש לכך".

בהיעדר ודאות, חברי קבוצת הרכישה ממשיכים להמתין. מגורי ישראל מצידה, כלל לא מוכנה למעשה להתחייב אפילו למחיר הנוכחי, "כיוון שעדיין לא נחתם הסכם עם קבלן מבצע, וממילא לא ניתן לאמת את כל הנחות היסוד לאומדן".

שיעורי ריבית לא מעודכנים

לאחר הפרסום ב"גלובס" על תלונות חברי עמותה אחרת, "נאות חנן" מטעם חברת "באמונה" המשווקת למעלה מ-700 יח"ד בחריש (בניהולו של ישראל זעירא), נודע ל"גלובס" כי נעשתה פנייה מטעם אחד הרוכשים לבנק המממן. חלק מהרוכשים בעמותה התלוננו על פערים במחירי הדירות ששווקו מלכתחילה לבין מחירם המעודכן. בנוסף, הם התרעמו על תנאי הסכם המשכנתא.

לאחרונה פנה אחד הרוכשים לבנק המממן, מזרחי טפחות, בתלונה לפיה אחוזי הריבית המצוינים במסמכי המשכנתא אינם מעודכנים. הרוכש טען כי בעת חתימה על המסמכים, באוקטובר 2015 , הריבית שצוינה הייתה תקפה לחודש אוגוסט אותה שנה. הרוכש שאל בפנייה האם מותר לבנק להחתים את הרוכשים על תעריפי ריבית שאינם בתוקף ביום החתימה. את הפנייה שלח הן לבנק מזרחי והן למחלקת פניות הציבור (פיקוח על הבנקים) של בנק ישראל. שני הגורמים השיבו לרוכש כי הפנייה בטיפול.