איך לבנות תיק השקעות מגוון ל-2016 - ולהימנע מטעויות

גיוון נכון של תמהיל הנכסים הוא אחד הפרמטרים המשמעותיים שמבדילים בין מנהלי ההשקעות בעידן של מחסור באלטרנטיבות השקעה, ולקראת שנה מאתגרת

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

אחרי רצף עליות כה חד בשוקי המניות מאז שנת 2009, ובתקופה כזו חריגה שמכונה על ידי רבים כ'עידן המחסור באלטרנטיבות השקעה', יש חשש בקרב בכירי מנהלי הנכסים כי משבר בשוק המניות עלול להגיע. החשש הזה קיים תמיד וליווה אותנו בשנתיים האחרונות לפחות. אמנם, הישארות על הגדר ובחירת הנכסים הסולידיים ביותר, עלולה גם להיות מסוכנת ולגלם הפסד רב מבעבר, בייחוד על רקע התשואות הכה נמוכות באיגרות החוב הממשלתיות מחד, והנכונות של הבנק המרכזי בארה"ב להוציא לפועל סבב של העלאות ריבית מאידך.

אחד הקשיים שחוו מנהלי ההשקעות במשבר 2008 היה, שנכסים שהוגדרו יחסית סולידיים ודורגו בדירוגים גבוהים יצרו הפסדים משמעותיים בתיקי השקעות. אותם מנהלי השקעות יצרו למעשה גיוון לא יעיל וחשפו את תיק ההשקעות לאפיקים שהושפעו באותה עוצמה מהמשבר, ולמעשה ניתן לומר כי החזיקו בנכסים מאוד דומים - ולא זו הייתה כוונתם.

גיוון נכון של תמהיל הנכסים הוא אחד הפרמטרים המשמעותיים שמבדילים בין מנהלי ההשקעות. בעוד שבחירה של מניות ספציפיות היא עניין למומחים בלבד, ולהכות את מדדי השוק היא משימה שבה מצליחים מעטים, היכולת של מנהלי ההשקעות לייצר ערך רב מגיעה מיכולות הגיוון. גיוון נכון של השקעות יכול להפחית את סיכון ההשקעה כצירוף של כל הנכסים יחד, ולשפר את תוחלת התשואה מהשקעותינו.

בעיית המתאם

המתאם בין הנכסים בכל רחבי העולם עלה משמעותית בין השנים 2000-2014. תהליכי הגלובליזציה, שיפור ניכר באמצעי ובדרכי התקשורת וכלכלת השיתוף הביאו לכך שלמנהלי ההשקעות יש אתגר רב במציאת נכסים שימתנו תנודתיות בתיק ההשקעות. על פי נתונים שנאספו על ידי ענקית ההשקעות BlackRock, המתאם בין מניותLarge-cap (שווי שוק גדול) ל- Mid-cap(שווי שוק בינוני) עומד כיום על 0.92. כלומר, כל 1% שינוי במחיר מדד המניות הגדולות, בא לידי ביטוי בשינוי של 0.92% במדד מחירי המניות הבינוניות.

ומהי המשמעות? שאם בחרתי לגוון את השקעותיי בתיק מניות שנחשב לדפנסיבי ומכיל מניות גדולות, ולהכניס לתוכו מניות של חברות בינוניות, ייתכן כי לא השגתי בכך דבר. האתגר הוא למצוא נכסים בתיק שיהיו בלתי תלויים אחד בשני.

אם כך, אילו טעויות עושים משקיעים בבחירת סוגי הנכסים לתיק?

מספר רב מדי של נכסים - אחת הטעויות ביצירת פיזור בתיק ההשקעות היא הכנסת מספר גבוה מדי של נכסים לתיק, כך שכל נכס שמתווסף במקרים רבים לא מקטין את הסיכון, אבל פוגע בתשואה, מה שהופך את התיק לפחות יעיל.

מתאם זמני - במשבר 2008 משקיעים רבים בחרו נכסים שהפגינו מתאם הפוך או של אפס להשקעה במניות, והתברר שאותו מתאם לא אפיין את התנהגות הנכס בטווח הארוך. בבחירת נכסים חשוב לבחון מהי התנהגותו בטווח הארוך ולא בתרחישים פרטניים.

גידור מדומה - החלטנו לגדר סיכון בתיק ההשקעות אבל לא בצענו גידור מלא של הסיכון, אלא רק בנכסים שאמורים לספק לנו הגנה. למשל אם אני מחזיק בתיק שיעור מניות גבוה ובחרתי לרכוש זהב, ייתכן שלא אהיה מוגן ב-100% מהפסדים.

כל הנכסים בעלי מתאם דומה - אם כל הנכסים בתיק ההשקעות מושפעים כמעט באותה המידה מהרעה או שיפור במצב הכלכלה, נוצר מצב שבו אין לנו כל הגנה בעת משבר כלכלי.

בתיק יש לשאוף שהמתאם בין הנכסים יהיה קרוב ל-0, וקיימת גם היכולת לנתח אחורה את המתאם בין הנכסים הקיימים בתיק לנכס החדש אותו אנו רוצים להוסיף.

יסודות לבניית תיק ההשקעות ל-2016

מזומן ושווי מזומן - למרות התשואה הנמוכה עד אפסית שניתן לקבל מהשקעה בפיקדונות, צריך לזכור שלכל חוסך יש לעיתים צרכים שוטפים ומידיים, ומטרת רכיב המזומן הוא לענות עליהם. מומלץ לא להתפתות לתשואות בכל מחיר תמורת ויתור על רכיב המזומן, שאמור לעמוד על 5%-15% מהתיק, בהתאם לרמת הסיכון.

אג"ח נזילות בדירוג השקעה - השקעה באיגרות חוב בדירוגים גבוהים מעניקה כיום תשואה חד-ספרתית נמוכה עד אפסית. באפיק זה חשוב לכלול אג"ח ממשלתיות וגם אג"ח חברות. למרות התשואה הנמוכה שמניבות האג"ח הממשלתיות, חשוב לזכור שבמשבר קיצוני ייתכן מצב שהתשואה בגינן תהיה שלילית, כך שישנה הזדמנות לגרוף רווחי הון גם בשעה שהן מעניקות תשואה נמוכה.

נכסי סיכון נזילים - מניות, אג"ח זבל ואג"ח לטווח אינסופי (Perpetual Bonds) נועדו לייצר תשואה גבוהה לעומת האפיקים הסולידיים, אבל מצד שני לאפשר נזילות מקסימלית. מאחר ששנת 2016 צפויה להיות מאתגרת, חשוב לנהל את המשקל של נכסים אלה בהתאם להתפתחויות הכלכליות.

נכסי סיכון שאינם נזילים (נכסים אלטרנטיביים) - הכנסה של נכסים אלטרנטיביים לתיק ההשקעות מקטינה את התנודתיות, אך מנגד מפחיתה מהנזילות. ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, הגדלת משקל הנכסים האלטרנטיביים היא כדאית, שכן מי שמחזיק בנכסים מסוג זה זוכה לתשואה גבוהה יותר כפרמיה על חוסר נזילותם. אם המשקיע יודע שהוא משקיע מראש לטווח ארוך, אין סיבה שלא ייהנה מאותה תשואה בגין חוסר הנזילות. נכסים אלטרנטיביים רבים, כמו למשל קרנות נדל"ן שאינן סחירות, מספקים תשואה שוטפת גבוהה שחיונית במיוחד בעיתות של תשואה שלילית באפיקים אחרים.

נכסים בעלי מתאם 0 - מבחינת כל מנהל השקעות, השאיפה היא להכניס לתיק משקל גבוה של נכסים שאין להם כל תלות בשוק המניות. כיום קיימות קרנות גידור שמשקיעות בסוגי נכסים שהם בלתי תלויים באף אחד מהנכסים בתיק ההשקעות. למשל, קרנות שסוחרות בנגזרים של מחירי אנרגיה או במחירים של סחורות אחרות, ומצליחות להניב רווחים ללא קשר או תלות בשוק המניות.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של הפמילי אופיס השוויצרי AG Toledo Capital, אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע